Gå til innhold

Hvor mye betyr valg av ingeniørretning i forhold til jobbmarkedet?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Jeg, i likhet med mange andre basert på PM-er jeg har fått, har vært veldig usikre på valg av ingeniørretning. Nå endte jeg opp på byggingeniør og tenker å gå videre med retningen konstruksjonsteknikk da det er den biten som interesserer meg mest. Planen er forhåpentligvis en mastergrad på NTNU når den tid kommer.

Jeg føler at dette er rett valg for meg, men samtidig er det så mye annet som virker spennende og fristende også.

Spørsmålet er derfor i hvor stor grad man låser seg til en spesifikk bransje/type jobb som ingeniør/sivilingeniør eller om det gjerne er slik at man har mulighet til å jobbe på tvers av det man egentlig er utdannet til?

Jeg har inntrykk av at sistnevnte ikke er helt uvanlig, men hvor vanlig vet jeg ikke. Regner også med at det har en sammenheng med etterspørsel etter arbeidskraft.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Jeg, i likhet med mange andre basert på PM-er jeg har fått, har vært veldig usikre på valg av ingeniørretning. Nå endte jeg opp på byggingeniør og tenker å gå videre med retningen konstruksjonsteknikk da det er den biten som interesserer meg mest. Planen er forhåpentligvis en mastergrad på NTNU når den tid kommer.

Jeg føler at dette er rett valg for meg, men samtidig er det så mye annet som virker spennende og fristende også.

Spørsmålet er derfor i hvor stor grad man låser seg til en spesifikk bransje/type jobb som ingeniør/sivilingeniør eller om det gjerne er slik at man har mulighet til å jobbe på tvers av det man egentlig er utdannet til?

Jeg har inntrykk av at sistnevnte ikke er helt uvanlig, men hvor vanlig vet jeg ikke. Regner også med at det har en sammenheng med etterspørsel etter arbeidskraft.

Umulig å gi et konkret og allmenngyldig svar på dette. Det varierer svært mye, ikke bare fra ingeniørretning til ingeniørretning, men også med studieretningene på de ulike ingeniørretningene.

Generelt er man jo bundet til en viss grad, men spesielt rett etter studier og i starten av karrieren, er det jo muligheter til å endre kurs. Man blir jo som regel mer bundet etterhvert som man kommer lenger i arbeidskarrieren og blir mer spesialisert. I starten er det som sagt ofte muligheter til å påvirke endel selv.

De fleste byggingeniører ender nok gjerne opp enten hos konsulenter eller entreprenører. Men behovet for disse er jo særs stort og det er stort sett enkelt å få seg jobb hvor som helst i landet dersom man har rimelig gode karakterer og ikke er en avvikende personlighet.

Det er nok også muligheter for andre typer oppgaver og arbeid i flere bransjen, men dette kommer litt an på hvilke fag du tar og hva du skriver oppgave om. Innenfor bygg er det jo også flere studieretninger. På NTNU kan man i tillegg til vanlig kontruksjonsteknikk samt bygg og anlegg (som vanligvis fører deg til byggebransjen), også studere mot vann og avløp, samferdsel og vannkraft og vassdragsteknikk.

Ang fleksibilitetet tror jeg nok maskin og elektro/automasjon er de mest fleksible da de stort sett trengs i alle bransjer. Har sett veldig mange fra disse retningene i flere ulike bransjer. Bygg og energi og miljø kommer nok også i nærheten. Tror kanskje det er litt mindre fleksibilitet for de som studerer noe IT-relatert.

Lenke til kommentar

Som ingeniør er det forholdsvis vanlig at ein jobber i eit team. Då vil det være ein styrke at ein har litt forskjellige bakgrunner for å kunne lage gode løysningar. Som ingeniør innanfor eit område så kan du i teorien ta dei fleste andre typer ingeniørjobber, men fagfeltet ditt bør i alle fall være delvis relevant.

Som byggingeniør så kan du inngå i team som skal lage løysninger som krever eit bærande rammeverk, enten det er på eit bygg, eller ein båt, eller reint teoretisk.

Men samtidig så kan eg ikkje sjå for meg at ein byggingeniør vil gli like naturlig inn i eit team av bioingeniørar som jobber på eit sjukehus.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takk for svar, begge to. Det dere sier gir mening.

Jeg tenker at med konstruksjonsteknikk, så er det trolig den retningen som er tyngst på realfag og dermed kanskje mer tverrfaglig nyttig enn om man velger å spesialisere seg for eksempel innen byggeledelse.

Ser for meg at jeg gjerne kunne tenkt meg å jobbe med konstruksjon av marine fartøy også, så har et håp om at det kan være relevant, selv om marinteknikk da ville vært førstevalget.

On topic, så kjenner jeg en siv.ing. innen bygg og miljø fra NTNU som startet i maritim næring. Vet han tok en del fag på NTNU som etterutdanning gjennom jobben. Nå tar han forøvrig doktorgrad og forsker på gass.

En annen kamerat av meg som har gått marinteknikk NTNU sa at en jente fra kullet hans nå hadde gått inn i byggebransjen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...