Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Situasjon med "samboer", jeg flytter ut


Anbefalte innlegg

Dette er en rimelig patetisk situasjon, men jeg trenger å forhøre meg ang hvilke rettigheter jeg har om jeg i det hele tatt har noen...

Leier en leilighet sammen med en nå eks-venninne, omstendigheter gjorde at jeg ikke orket mer og var nødt å få meg ut, og en felles oppsigelse ble sendt. Denne koster hver av oss 8000. Ene kvelden jeg kom hjem for å hente noen eiendeler hadde hun tatt ut alt innhold fra 2 private skuffer hun etter avtale hadde lånt meg, og slengt alt sammen i en haug utenfor mitt avlåste rom. Jeg hentet kasser og flyttet vekk alt jeg eide og låste det inn på mitt rom, det jeg fikk i bilen tok jeg med videre (har fått nytt sted).

Fikk da vite at hun ikke hadde tenkt å se etter ny leilighet, hun hadde avtalt med huseier (på tross av at oppsigelsen og alt rundt dette skjedde via meg etter avtale mellom oss begge, men hun tok da over bak min viten) at hun skal ha inn en ny beboer. Altså et slags kollektiv.

Hun har fra før av flere ganger fortalt at hun av psykiske årsaker begrunnet i sine diagnoser ikke kan bo med andre i en kollektiv, det må være noen hun kjenner - og det er generelt svært få hun kan bo med, har hun selv sagt. Nå skal hun altså vente på at en tilfeldig fremmed person (jente) skal melde interesse og ta leiligheten, og hun har innstilt seg på at prossessen skal ta alle de 3 mnd oppsigelsen er på - slik at hun kan sitte med leiligheten for seg selv i disse månedene mens jeg betaler halve leien og ikke oppholder meg der (har selvsagt min rett og mitt rom, men jeg blir fysisk og verbalt angrepet av å være der, og tilstandene er ekstreme, så det sier seg selv at det ikke skjer, noe hun har gått inn for å få til selv).

Hun har også for det meste besøk av sin eneste venninne (kjent i få uker) omtrent hele tiden, og disse to sitter gjerne og ypper mot meg sammen når jeg er inne for å pakke ting etc. Og de oppholder seg konsekvent i stuen, selvsagt, mens jeg selv får ikke ha stuen alene på forespørsel om jeg ber om å få la mine kusiner som er på besøk få sitte alene med meg i stuen i 30 min. Eksempler som viser godt hvordan regimet er der.

 

Så jeg risikerer jo å tape 24000 kr på at hun benytter seg av den fulle oppsigelsestiden, mens jeg av åpenbare årsaker ikke kan oppholde meg i leiligheten jeg like mye leier lenger. Og jeg "får ikke lov" til å komme å gå etter eget forgodtbefinnende heller, for "hun bor der jo".

Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen og hvilke eventuelle rettigheter har jeg ? Har hun egentlig rett til å bestemme at hun skal bli boende når vi har sagt opp? Det er gjensidig oppsigelsestid, ja, men det står i kontrakten at om en av partene (meg eller hun) sier opp gjelder den for begge. Tenker da at det kanskje betyr at begge to da skal ut og leiligheten skal leies ut til nye leietakere - at ingen av oss kan bli boende som hun gjør nå? Eller?



Anonymous poster hash: 9f8b5...7e5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må legge til sist avsnitt at i kontrakten står det at oppsigelse gjelder begge, altså om én sier opp har begge sagt opp og leiligheten skal legges ut for leie. Hun har altså også sagt opp, men fått utleier til å ettersøke "ny beboer" fremfor å legge hele leiligheten til leie for nye folk. Kan hun det? Skal ikke leiligheten da leies ut til nye?



Anonymous poster hash: 7a34c...da8
Lenke til kommentar

Hva er oppsigelsestiden. Er det 3 mnd siden du nevner 24000 ?

Får hun inn den andre personen du nevner er det jo naturlig at vedkommende betaler ut din oppsigelse siden du ikke bor der. Om ex-venninnen din er så truende som du sier kan du jo ikke bo der, og det er det urimelig å betale for.

Lenke til kommentar

Ja, oppsigelsen er 3 mnd og den ble sendt nå i forgårs, så det vil si jeg kan være nødt å måtte betale til og med november.

Leiligheten er altså nå til leie for den som vil bo med den gjenværende parten. I utgangspunktet ble det avtalt at hele leiligheten skulle legges til leie med så og si umiddelbar virkning, og leies ut etter avtale etter når andre part fant seg nytt sted (avtalt mellom meg og utleier på begges vegne). Men så har min eks-venninne kontaktet utleier bak min viten, og avtalt at hun skal bli boende - og få inn en ny beboer som erstatning for meg.

Men, det som gjør meg usikker på om dette kan være ok, er at det i oppsigelsen står: "Sier én part opp gjelder oppsigelsen for begge. Gjensidig oppsigelsestid er 3 mnd." - som vil si at både hun og jeg faktisk har sagt opp. Kan hun da bli boende, med hensikt å bo der videre utover de 3 månedene, når hun faktisk har sagt opp? Kan leil legges ut som "ett rom ledig i leil for to" når hun har sagt opp, og det naturlige da ville være å leie ut leiligheten i sin helhet til nye leietakere? Hun kan heller ikke gå tilbake og oppheve oppsigelsen for verken seg eller meg, når jeg har sagt opp - da den altså gjelder oss begge.

Hun er så truende som jeg beskriver, ja. Og det er helt faktisk - noe jeg har mange personer til å bekrefte - ulevelig for meg å oppholde seg der. Jeg _kan_ ikke gå inn i leiligheten jeg betaler for, uten at jeg entes utsettes for fysiske eller verbale angrep, eller begge deler, og det går sterkt utover psyke. Jeg er direkte redd for å gå over min egen dørstokk...



Anonymous poster hash: 7a34c...da8
Lenke til kommentar

Slik eg ser det så har utleier allerede funnet ny leietaker til å overta, din tidligere medleietaker. Avtalen dere hadde er sagt opp og ny er inngått. Slik eg tolker det er du dermed fritatt for ansvar og risikoen for å ikke finne ny leietaker og måtte dekke hele kostnaden faller nå på din tidligere medleietaker.

 

 

Dette er i det minste mitt forsøk på å tolke situasjonen, men eg ville ventet på en mer faglig vurdering før eg hadde gjort noe :)

Lenke til kommentar

Oppsigelsestid innebærer at man ikke kan avslutte et kontraktsforhold på dagen, men at kontraktsforholdet løper videre som om det ikke var oppsagt i en viss periode - her tre måneder til utløpet av en kalendermåned.

 

I denne perioden gjelder partenes rettigheter og plikter fullt ut, herunder huseiers plikt til å stille husrommet til leietakers disposisjon og huseiers plikt til å opprettholde ro og orden i eiendommen, jfr. hhv. husleieloven §§ 5-1 første ledd og 5-2 første ledd.

 

Dersom huseier ikke overholder sin plikt til å stille husrommet til din disposisjon, for eksempel ved å leie ut rommet ditt på nytt eller la eksisterende leietakere disponere over det, kan dette innebære at plikten til å betale leie faller bort. Merk at det at den andre leietakeren fortsatt bor i leiligheten ikke i seg selv innebærer at vedkommende disponerer rommet ditt, eller at rommet nå leies av denne.

 

En oppsigelse - selv om den innebærer at kontrakten avsluttes for alle parter - hindrer ikke utleier i å inngå en ny avtale (implisitt eller eksplisitt) med den ene parten.

 

Husleieloven regulerer samboerskap veldig dårlig, den regulerer hvilke plikter utleier har og hvilke plikter samboerne har i fellesskap, men den regulerer ikke hvilke plikter samboerne har overfor hverandre. Den regulerer derfor ikke hvor stor andel av leien den enkelte samboer skal betale - her må man se på hva slags avtale som foreligger mellom samboerne, og hva slags avtale som foreligger mellom samboere og utleier.

 

Du bør derfor poste (en anonymisert utgave av) leieavtalen din, og beskrive hvordan det økonomiske forholdet mellom deg og din tidligere samboer er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rommet mitt er avlåst, men som du sier er det til leie - rommet og ikke leiligheten. Altså skal en ny flytte inn når den gjenværende omsider godkjenner noen. Dette betyr jo da at - på tross av at begge har sagt opp - så er det kun mitt rom som er til leie og ikke leiligheten i sin helhet. Er dette lov?

Jeg er ikke nektet adgang av huseier, men som sagt er det umulig for meg å oppholde meg noe sted i leiligheten, grunnet tilstandene der. Hun er en utspekulert, slu person som gjerne kan si "du kan selvfølgelig sitte i stuen så mye du vil", men gjør jeg det så hugger hun i meg så fort hun klarer. Som gjør at jeg unnlater å være nær henne, selvfølgelig. Jeg blir faktisk dårlig av å være der, så det går ikke an å være der "på trass" heller, for å demonstrere for henne at jeg holder ut og er der mens jeg betaler - det er forsøkt.

Leieavtalen inneholder:
Leieforholdet starter den: XX 2014
I den avtalte leieperioden har partene avtalt en gjensidig oppsigelsesrett.
Oppsigelsesfristen skal være 3 måneder. Fristen regnes fra den første dagen i påfølgende måned.


Partene har særskilt avtalt det følgende:
A og B har hver sin kontrakt, men leier leiligheten sammen. Dette innebærer at dersom én sier opp, gjelder oppsigelsen for begge.



Anonymous poster hash: 7a34c...da8
Lenke til kommentar

 

Ergo har hun sagt opp, hvordan kan hun da bli boende utover oppsigelsestiden (som vil si hun har fått opphevet sin del av oppsigelsen)? Det er jo egentlig bare mitt rom som nå er til leie, og ikke leiligheten i sin helhet.

 

Anonymous poster hash: 7a34c...da8

 

 

Som krikkert har forklart så har hun vel da inngått ny avtale med huseier - hvorfor skulle det være noe problem?

Lenke til kommentar

 

 

Ergo har hun sagt opp, hvordan kan hun da bli boende utover oppsigelsestiden (som vil si hun har fått opphevet sin del av oppsigelsen)? Det er jo egentlig bare mitt rom som nå er til leie, og ikke leiligheten i sin helhet.

 

Anonymous poster hash: 7a34c...da8

 

 

Som krikkert har forklart så har hun vel da inngått ny avtale med huseier - hvorfor skulle det være noe problem?

 

 

Jeg ser heller ikke problemstillingen her, hun har sagt opp for så å melde sin interesse igjen. Dette er jo greit for leiegiver da den ikke trenger å finne en ny person til å leie der.

 

du har ett problem med holdningen til din samboer og du har valgt å flytte ut, at du ikke klarer å være rundt din samboer er jo ditt problem. Det er jo beklagelig at hun er som hun er, men det eneste du kan gjøre er jo å enten leve med det eller uten. Og du har valgt uten, og det koster deg.

 

Om hun er fysisk voldelig kan du jo ringe politiet og slikt når det går verst for seg?

Lenke til kommentar

 

Rommet mitt er avlåst, men som du sier er det til leie - rommet og ikke leiligheten. Altså skal en ny flytte inn når den gjenværende omsider godkjenner noen. Dette betyr jo da at - på tross av at begge har sagt opp - så er det kun mitt rom som er til leie og ikke leiligheten i sin helhet. Er dette lov?

 

Jeg er ikke nektet adgang av huseier, men som sagt er det umulig for meg å oppholde meg noe sted i leiligheten, grunnet tilstandene der. Hun er en utspekulert, slu person som gjerne kan si "du kan selvfølgelig sitte i stuen så mye du vil", men gjør jeg det så hugger hun i meg så fort hun klarer. Som gjør at jeg unnlater å være nær henne, selvfølgelig. Jeg blir faktisk dårlig av å være der, så det går ikke an å være der "på trass" heller, for å demonstrere for henne at jeg holder ut og er der mens jeg betaler - det er forsøkt.

 

Leieavtalen inneholder:

Leieforholdet starter den: XX 2014

I den avtalte leieperioden har partene avtalt en gjensidig oppsigelsesrett.

Oppsigelsesfristen skal være 3 måneder. Fristen regnes fra den første dagen i påfølgende måned.

 

Partene har særskilt avtalt det følgende:

A og B har hver sin kontrakt, men leier leiligheten sammen. Dette innebærer at dersom én sier opp, gjelder oppsigelsen for begge.

 

Anonymous poster hash: 7a34c...da8

 

 

Slik jeg ser det vil det at du i praksis blir nektet adgang til leiligheten av din ekssamboer innebære at du har krav på at hun dekker din andel av husleien. Siden dere har inngått hver deres avtale med utleier betyr det imidlertid at du ikke slipper å betale husleie til utleier, bare at du vil ha krav på å få dekket denne av henne i etterkant.

 

Dette vil gjelde helt til rommet faktisk blir leid ut (du kan ikke lenger rettslig disponere over det - du får ikke lenger tilgang) eller til utleier tar rommet i bruk.

 

Ergo har hun sagt opp, hvordan kan hun da bli boende utover oppsigelsestiden (som vil si hun har fått opphevet sin del av oppsigelsen)? Det er jo egentlig bare mitt rom som nå er til leie, og ikke leiligheten i sin helhet.

Anonymous poster hash: 7a34c...da8

 

Hun kan bli boende utover oppsigelsestiden ved å inngå en ny leieavtale. Men det trenger hun ikke å gjøre før oppsigelsestiden er gått ut.

Lenke til kommentar

Du har sagt opp avtalen, og denne går da ut i november. Frem til november leier dere begge faktisk leiligheten, og dere kan fritt disponere deres del som dere ønsker. Om du flytter ut nå, så er det ditt problem, og ikke noen andre sitt. Hu andre kan også gjøre det samme. Dere betaler tross alt for leie frem til november.

At hun er en bitch tar ikke husleieloven høyde for så lenge du i praksis disponerer husrommet.

 

I det øyeblikket en ny person flytter inn, så opphører din plikt til å betale leie, da du mister tilgang til rommet du leier. Så for din del får du håpe hun finner noen kjappt, men i realiteten er det lite du kan gjøre om vennen din bestemmer seg for å vente i 3 måender og dermed ha leiligheten alene.

Om de har undertegnet ny avtale skal denne da gjelde fra november og utover. denne avtalen er selvfølgelig helt uavhengig av deg, og de kan avtale akurat hva de vil i denne nye avtalen. Dersom ny avtale starter med leien i August, har du ikke lenger tilgang på husrommet, og du ska ikke kreves noe leie siden du ikke lenger disponerer husrommet.

Så du får håpe at vennina di var dum nok til å ordne ny avtale som starter i August, og ikke i November, fordi det i praksis betyr at hun har overtatt HELE leiligheten, og dermed er ikke du leietaker eller disponent lenger.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

Kan hun inngå en ny leieavtale uavhengig av meg, når kontraktene "er bundet sammen"? Og om jeg har krav på at hun dekker min andel når jeg i praksis blir nektet adgang, hvordan kan jeg da kreve dette når hun nekter å godta det?

 

Anonymous poster hash: 7a34c...da8

 

 

Det betyr jo bare at hun har inngått ny avtale med huseier om hva som skjer etter at deres felles oppsigelsestid er over?

Lenke til kommentar

Kan hun inngå en ny leieavtale uavhengig av meg, når kontraktene "er bundet sammen"? Og om jeg har krav på at hun dekker min andel når jeg i praksis blir nektet adgang, hvordan kan jeg da kreve dette når hun nekter å godta det?

 

Deres kontrakt gjelder ut oppsigelsestiden. Hun (eller du) er fri til å inngå ny avtale etter dennes utløp naturligvis. Man er ikke bundet til enten å bo sammen, eller begge flytte, så lenge man inngår ny(e) kontrakter som ikke strider imot allerede inngåtte.

 

Dokumenter at du blir nektet, så har du sterke kort.

Lenke til kommentar

Det vil si jeg må enten ha det skriftlig at hun ikke tillater meg å være der, eller få henne til å innrømme det overfor utleier? Det holder ikke f eks å forklare hva hun gjør for å hindre meg i å oppholde meg i leiligheten (som ved å fjerne nødvendige saker vi i utgangspunktet har avtalt er til felles benyttelse, men som jeg nå faktisk ikke får bruke)? Jeg kan f eks ikke lage mat på kjøkkenet uten å måtte kjøpe meg nye induksjonspanner, noe jeg for øyeblikket ikke er i økonomisk situasjon til heller, som hun selvfølgelig er klar over. Rører jeg det blir jeg fysisk angrepet. Bare eksmpelvis... Hun har jo selvsagt rett til å nekte meg sine eiendeler, men hun gjør det helt og holdent for å ha overtaket på meg og få meg til å holde meg ute av leiligheten.



Anonymous poster hash: 7a34c...da8
Lenke til kommentar

 

Det vil si jeg må enten ha det skriftlig at hun ikke tillater meg å være der, eller få henne til å innrømme det overfor utleier? Det holder ikke f eks å forklare hva hun gjør for å hindre meg i å oppholde meg i leiligheten (som ved å fjerne nødvendige saker vi i utgangspunktet har avtalt er til felles benyttelse, men som jeg nå faktisk ikke får bruke)? Jeg kan f eks ikke lage mat på kjøkkenet uten å måtte kjøpe meg nye induksjonspanner, noe jeg for øyeblikket ikke er i økonomisk situasjon til heller, som hun selvfølgelig er klar over. Rører jeg det blir jeg fysisk angrepet. Bare eksmpelvis... Hun har jo selvsagt rett til å nekte meg sine eiendeler, men hun gjør det helt og holdent for å ha overtaket på meg og få meg til å holde meg ute av leiligheten.

 

Anonymous poster hash: 7a34c...da8

 

Det har ingen ting å si, du blir ikke nektet adgang til husrommet. At du ikke eier kokeutstyr er ingen andre enn ditt sitt problem. Hun må fysisk stoppe deg i å komme inn.

 

Du kan få henne til å innrømme at du ikke får komme in, og så fortelle henne at det da betyr at hun må dekke din del av leien, og om hun fremdeles nekter deg å komme inn kan du hevde ovenfor husier at du ikke har tilgang til husrommet.

 

Dette kan du forresten lovlig ta skjult opptak av, ved feks telefonen på opptak.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Tror nok du bare må bruke av det dere har felles, for hennes eiendeler er hennes. (visaversa)

Snakk med utleier og hør om det er inngått avtale mellom de. (ta opp samtale på lyd - som er lov, så lenge man selv deltar i samtalen) - greit å vite om det er en muntlig, eller skriftlig avtale og når den gjelder fra.
Ta forøvrig opp lyd når du prøver å bruke fellesrom også. (filming hadde også vært greit, men usikker på om dette er lov)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...