Gå til innhold

Trygt med 200Gb disk på Abit KX7-333?

tomcse

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på følgende:

Jeg har et Abit KX7-333 Raid, med to Western SE-disker. En på 120GB og en på 200GB. De står på hovedkortets integrerte PATA-133 IDE-kanaler. Jeg har Windows XP Pro. Da jeg kjøpte den største disken, partisjonerte jeg den i 4 partisjoner. Alt gikk gulle godt, inntill jeg etter noen få dager så med egne øyne at alle partisjonene utenom windows-partisjonen forsvant i utforsker. Helt plutselig, borte vekk.

Dette var sist vinter. Jeg fant ut at årsaken var at 48-bit LBA i windows ikke var aktivert. Ei heller hadde jeg SP1. Jeg aktiverte 48-bit LBA i registeret, og lagde nye partisjoner. Men jeg torde ikke å bruke mer enn 137GB av disken så lenge jeg ikke hadde SP1. Nå er SP1 lastet ned og installert, men jeg vet ikke om jeg tørr å partisjonere det store tomrommet på disken. Jeg har nyeste BIOS, men er det trygt? Vil ikke oppleve samme tap av partisjoner en gang til!

PS: Jeg vet at Raid-kontrolleren støtter 48-bit LBA etter BIOS-oppgraderingen, men jeg får ikke til å bruke den uten blåskjermer. Jeg bruker derfor standard-kanalene på hovedkortet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...