Ragnar115 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Såg ein gammel video fra 2007 som forklarer litt på hvorfor det er 45km/t i Norge når man kjører moped. Da var det snakk om at Norge hadde akseptert eit EU direktiv som gjor at fartsgrensen for mopeder ble redusert.OM vi skulle gjort det lovlig å kjøre mopedene i over 45 må vi snakke med EU, og lage ein nasjonal lov ells.Er ikkje det land i EU som driter i dette direktivet å har øvre fartsgrenser?Eg personlig synes 45km/t kan lett skape farlige situasjoner. Men min moped er trimmet, & eg kjørte etter fartsgrensen og folk kjørte likevel forbi meg, til og med lastebiler, rett før ein sving.hva er det med bilister og mopeder og det å ønske å komme seg forbi oss uansett om han kjører fortere eller like fort som fartsgrensa?Vil ikkje starte ein svær diskusjon ang. mopeder og dens fartsgrense ettersom det eksisterer ein helt enormt mange av de I assume. Men eg lurer på hvorfor de satt 45km/t i timen, hvorfor vi ikkje har gjort noe med det ettersom 70% av alle ungdommmer som kjører scooter/moped har trimmet den (Kan ikkje si at det er 70% ettersom eg ikkje har statestikk over hvor mye det egentlig er, bare regner med at det stemmer) og hvor mye politiet egentlig bryr seg om vi kjører over 45? Hva er sjangsen for å bli stoppet?Slik er ser det vil ikkje det å øke fartsgrensen være negativt, er ikkje ein moped og lett sykkel mer eller mindre det samme, bare at letten har 100++ cc og ikkje 50? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Til syvende og sist så ender det ut i føreropplæring og da har vi allerede A1. Moped er bare ment å være et billig "lavfartsfremkomstmiddel" som krever et minimum av opplæring. Men personlig synes jeg de burde kunne gå 60. 45 er en absurd grense. Noe annet er at jeg synes man burde kunne kjøre uplombert (ikke trimmet) når man får B-lappen. Da går man ikke over det mopeden er konstruert for og man har (som regel) mye bedre opplæring og trafikkforståelse. Endret 7. august 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 Til syvende og sist så ender det ut i føreropplæring og da har vi allerede A1. Moped er bare ment å være et billig "lavfartsfremkomstmiddel" som krever et minimum av opplæring. Men personlig synes jeg de burde kunne gå 60. 45 er en absurd grense. Noe annet er at jeg synes man burde kunne kjøre uplombert (ikke trimmet) når man får B-lappen. Da går man ikke over det mopeden er konstruert for og man har (som regel) mye bedre opplæring og trafikkforståelse. Helt enig med deg. Men Norge, og EU har ekstremt dårlige regler føler eg. Ein kompis eg har i USA kjører mopeder, uten lappen lovlig. Der nede går mopedene 60++. Regner med at det muligens kommer litt ann på kor i statene. Eg leste eit innlegg tideligere, før eg skrev dette innlegget der noen mente at grunnen for at den ble ståtte på 45 var på grunn av eit gjennomsnitt av det ulike land ønsket å ha. Danmark, mente 30 var ein OK grense, fordi da kunne den kjøre på fortau og slikt og andre land mente 60. Og da låg de de sammen, og fant gjennomsnittet. OM det faktisk gjekk slik...I dunno. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå