tvervag Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Sorry, jeg leste for fort... Så du har 2 stk N66, en som router og en som AP, right? Du kan istedet sette opp en statisk route, på begge to individuelt, som router til hverandre... Har du Tomato på begge routerne eller bare den ene? Tror du må skissere opp nettverket ditt på nytt og hva du har hvor med hva på.... Sorry!! Liten skiveleif fra min side her er denne som står i kjellern http://www.asus.com/Networking/EAN66/ Denne står på AP Endret 7. august 2014 av tvervag Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ok, nå begynner dette å bli messy........ List opp hva du har av utstyr, hvor de står, modus (router/ap), hva som er koblet til hva.... Lenke til kommentar
tvervag Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Slik ser det ut her i huset. Altibox kommer inn på kontoret, først i hjemmesentralen så til Asus routern. Hjemmesentralen er satt i bridgemodus. Så går det fra port 1 på Asus Routern en kabel opp på loftet og inn i en switch. Aka Internett switch Så går det en kabel fra TV på hjemmesentralen opp på loftet og inni en ny switch. Aka Tv Switch. Så fra disse to switchene går det 1 internett og en tv kabel ned til 4 forskjellige rom. I rommene står det appletv og dekoder. Fra Internett switchen går det så en kabel ned til kjellern og inn i en http://www.asus.com/Networking/EAN66/ for at det skal være trådløst der. Det er denne jeg vil ha over på et eget nett som ikke har kontakt med nettet i etasjen over. Jeg skal da trekke opp en ny kabel fra port 2 på routern som kobles på kabelen som går til kjellern Er dere med på tanken da eller? Endret 7. august 2014 av tvervag Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Så du har 2 switcher ja... Det har du heller ikke nevnt noe om................................ Hva slags switcher er det? Det lureste du gjør, er å fjerne hele hjemmesentralen og kobler Asusen rett i mediakonverteren istedet... Du trenger ikke hjemmesentralen i det hele tatt... Plasser Asusen der du vil ha den.... For å kunne gå videre, så må du opplyse om hva slags switcher du har.... Lenke til kommentar
uGn Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 PS: Det er ofte enklere for alle parter om man skisserer opp (veldig enkelt) nettverket, f.eks i paint om det er så. Lenke til kommentar
tvervag Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Så du har 2 switcher ja... Det har du heller ikke nevnt noe om................................ Hva slags switcher er det? Det lureste du gjør, er å fjerne hele hjemmesentralen og kobler Asusen rett i mediakonverteren istedet... Du trenger ikke hjemmesentralen i det hele tatt... Plasser Asusen der du vil ha den.... For å kunne gå videre, så må du opplyse om hva slags switcher du har.... Hehe nei for den andre switchen har ingen verdens ting å gjøre med det jeg prøver å oppnå her. Det er 2 stk 8 port Dlink type helt vanlig switch. De kan ikke styres på noe vis. Jeg er klar over at jeg kan fjerne hjemmesentralen men det krever jo litt hacking inne i routern først. Er det lettere å ta alt i en sleng eller fikse det jeg snakker om i denne tråden først? Endret 7. august 2014 av tvervag Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Trenger ikke noe "hacking" i routeren nei... Hvis switchene dine har et lite snev av vett, så skal det holde med å 1 enkel kabel... Men du har tenkt å kjøre Tomato på Asusen? Lenke til kommentar
tvervag Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Trenger ikke noe "hacking" i routeren nei... Hvis switchene dine har et lite snev av vett, så skal det holde med å 1 enkel kabel... Men du har tenkt å kjøre Tomato på Asusen? Switchene er denne typen https://www.komplett.no/d-link-switch-8p-gigabit/316901 Det er Tomato på routern nå ja. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ok... Som sagt, så er jeg ikke kjent med Tomato, men hvis du får satt opp porten fra Asusen til switchen som en trunk, så gjør det, og legg inn VID 101 og 102.. Det er TV og Internett... Så, som sagt, hvis switchene støtter det, så holder det med en kabel fra switch til switch.. Dette må du isåfall teste ut... Begynn med det.. Isoleringen mellom etasjene blri det verre med, da jeg ikke vet om subnetting støtten i Tomato, eller ACL.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå