Heimeskruarn Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Hei. Har en Passat 2001 model som jeg skal bytte bremserør bak på. Også har jeg fått høre at jeg må lufte bremsesystemet etterpå. Er det da sånn at jeg må lufte alle fire calipperne, eller trenger jeg bare lufte den jeg har byttet bremserøret på? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Når du først er i gang så er det sikkert greit å bytte bremsevæske og lufte alle sammen. 2 Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Så lenge reservoaret ikke blir tomt så trenger du bare å lufte der du skal bytte bremserør. Men som han over sier så er det sikkert ikke dumt å bytte væske og lufte alle plasser når du først er igang. 1 Lenke til kommentar
Heimeskruarn Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Jaokei, takk for svar. Får se om jeg finner på noe lurt så jeg får tatt alle fire. Må holde på med det alene virker det som så det kan jo bli morro... Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Da ville jeg kjøpt denne på Biltema med tilbakeslagsventil eller noe lignende, om du ikke allerede har noe sånt da. Lenke til kommentar
Heimeskruarn Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Da ville jeg kjøpt denne på Biltema med tilbakeslagsventil eller noe lignende, om du ikke allerede har noe sånt da. Da blir det nok en tur på biltema i morgen Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Har faktisk en sånn fra Biltema selv, men har ikke fått brukt den enda. Et annet triks om man ikke har tilbakeslagsventil er å ha slangen nede i en flaske som er fylt med bremsevæske (enden på slangen under væskenivået), så drar du ikke luft inn i systemet igjen. Da pumper du bare til du ser at hele slangen er full av bremsevæske uten luftbobler. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Har faktisk en sånn fra Biltema selv, men har ikke fått brukt den enda. Et annet triks om man ikke har tilbakeslagsventil er å ha slangen nede i en flaske som er fylt med bremsevæske (enden på slangen under væskenivået), så drar du ikke luft inn i systemet igjen. Da pumper du bare til du ser at hele slangen er full av bremsevæske uten luftbobler. Ja, det er sikkert like greit det om enn har slange hjemme. Den slangen som følger med på lufteren jeg linket til er litt kort, så det er kanskje greit å plukke med seg en lengre, hvis ikke må du bare ha noe som flasken kan stå litt høyt på. Lenke til kommentar
Heimeskruarn Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Så noen videoer på youtube ang det med litt bremsevæske i flasken så tenkte jeg skulle prøve det vist jeg ikke får den tilbakeslagsventilen til å fungere Mulig jeg kjøper med en litt større slange og vist de har. Er vell ikke så lurt at flasken henger og dingler i løse luften mens jeg pumper. hehe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Jeg har den biltema-saken og den er ræva. Tilbakeslagsventilen er så trå at du presser hele ventilen av slangen hvis du ikke fester den godt med slangeklemme. Hender også at den løsner fra kaliperen. 1 Lenke til kommentar
Heimeskruarn Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Såppas ja, standard Biltema kvalitet som vanlig. Spørs om jeg og får finne frem en slangeklemme eller noen strips vist det skulle bli ett problem.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Kjøp noen små slangeklemmer i samme slengen. Det er kjedelig å komme bak til bremsene og se at ventilen har hoppa av og det er mer luftbobler i slangen enn da du starta. Og for guds skyld hold et øye med væskenivået i hovedbeholderen! Det siste du vil høre er et slurp fra under panseret! Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Stikk på mekonomen og kjøpt deg ATE Super blue bremsevæske hvis du skal flushe systemet, den er blåfarget, så du ser med en gang når den er gjennom Eneste som suger er at pga fargen så er den ikke sånt sett lovlig å bruke fordi i følge forskriften skal bremsevæsken være klar i farge.. Det ga jeg beng i for det forenkler utskiftningen mye for meg Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 (endret) Det er jo bare å løsne litt på br.nippel så du må tråkke br.veska tungt igjennom. Justerbar tilbakeslagsventil i metall som garantert ikke spretter av. Det er mange måter å gjøre det på. Av å til pleier jeg å åpne nippelen helt og la tyngdekrafta gjøre jobben. Sett et karr under og la det renne nedover calliper eller hjulsylinder. Har du lasteventil er det bare å stripse til denne så du får bedre flow bak og litt fortgang. Veldig enkel, idiotsikker måte å gjøre det på så man kan drive med alt mulig annet samtidig. Har du byttet et rør, slange, komponent e.l er det egentlig bare å vente lenge nok på lufta eller snørrboblene. Når det begynner å dryppe konstant har du lufta ferdig og da strammer du luftenippelen. Helt alene uten slange, tilbakeslagsventil eller å røre br.pedalen. Så kan man spyle over bremsene etterpå for å fjerne all sausen å se på all den skjulte møkka som renner av. Bare dette er jo nesten litt gøy. Da fikk man jo gjort det også! Jålete! Siden du spør om lufting antar jeg at du ikke har bytta så mye rør før eller. Husk å hold kontroll på venstre/høyre hvis du skal bytte de lange under hele bilen. Det er vel eller vanlig at man finner dårlig arbeid på rørjobben enn på selve luftingen(!) Å ta med slangene bak kan sikkert også være lurt kjenner jeg Passat rett. Å være tidlig ute å sjekke at luftenipplene faktisk løsner, samt hvor mange klips som knekker kan være lurt så du får oversikt om du trenger mer deler. Du skal jo ha dette godkjent regner jeg med. Faren til en kompis av meg knakk alle 4 nipplene på bilen sin her om dagen pga br.veske skift. Stumpene var lette å få ut så han hadde jo skrudd feil vei og driti seg ut på alle sammen Fort gjort! Endret 8. august 2014 av Mekker`n Lenke til kommentar
Heimeskruarn Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 Har fått skiftet bremserøret (er det bakerste røret bare, så gikk fort og enkelt) Men nå så lekker det ut fra den skruen som går inn på calippern fra slangen når jeg pumper på bremsen. Var sånn på den forrige og fordi jeg tok en gjenge men nå skrudde jeg til det ikke gikk noe mer så tror ikke jeg har ødelagt denne også hehe.. Hadde litt dårlig tid så fikk ikke sett så mye på det, men kan det være at det hullet nede i calipperen har blitt tett eller må jeg bytte hele calipperen? Prøvde også å lufte mens det var slik men da kom det omtrent ikke noe bremsevæske i slangen, det bare spruta ut fra den skruen fra bremserøret.. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Hvis det er skruekobling fra slange til calliper, aka banjokobling så må du huske at det sitter 1 kobberpakning på hver side. De kan være vanskelig å se. ellers er disse calliperene av alu og det tåler ikke en dritt. Problemet pleier å være nippelen og ikke banjokoblingen som du nå sliter med. Demonter den skruen igjen og se etter spon og slikt. Rengjør, pakning, pakning og prøv igjen. Denne skruen her skal du kunne skru inn med fingrene helt til det er stopp og da drar du til sånn passe. Ellers er det helt vanlig at man ender opp med nye callipere bak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå