Gå til innhold

Hjelp til å finne riktig monitor til programmering/bildebehandling


te_Pose

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på utkikk etter en ny monitor og håper noen her kan hjelpe meg med gode råd.

 

Jeg har sett en del på denne: https://prisguiden.no/produkt/asus-proart-pa248q-161018 og ønsker en monitor med tilsvarende egenskaper. Siden denne er to år gammel lurer jeg på om det finnes noe nyere, i samme prisklasse, som tilbyr mer.

 

Jeg skal bruke den til programmering, så den må kunne settes på høykant, og bildebehandling. Andre krav: matt skjerm, Full HD, ish 24", ikke tregere enn 6ms.

 

Er det noen som vet om andre monitorer jeg evt bør vurdere, eller skal jeg like så greit kjøpe Asus PA248Q?

 

Takker så mye på forhånd for all hjelp. :)

Endret av te_Pose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eizo har fete skjermer, med oppløsing 2560X1440. Ville valgt en 27" men da må du nok legge på etpar lapper til, men tror ikke du vil angre. Har både en 27"eizo og en 24"asus, men til tider skulle jeg ønske at jeg hadde en større. Spesielt under bildebehandling. Verd å sjekke ut, iallefall...

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Stemmer, IPS-panel er viktig.

Jeg tror 27" blir for stort for pulten min, og jeg sitter ikke så langt unna skjermen heller, men jeg likte den høye pikseltettheten på Asus PB278Q. Er det noen 24" med høyere oppløsning enn 1920x1200?

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet om et display som gir deg det. Det er DELL UP2414Q. Det er et 4k IPS display, men koster også deretter. Før jeg eventuelt gikk for det displayet ville jeg sett om andre er fornøyd med det. Et vedvarende problem med 4k display, spesielt med IPS, er input lag. Enkelte av disse displayene har irriterende mengder input lag.

Og du må ha grafikkort som støtter 4k. Og dei er vel ikke billige...

Her står litt om det du må ha: http://m.dinside.no/926345/4k-ultra-hd-skjerm-paa-pc-hva-trenger-du

Lenke til kommentar

Det var en dårlig artikkel.

 

Grafikkort for å støtte 4k er ikke dyrt. Alle nvidia kort fra og med GTX650(utenom 730) støtter 4k oppløsning. Sist jeg sjekket kostet GT 740 ~750NOK og GTX750 er like over det. De fleste nyere notebook GPUene fra Nvidia støtter også 4k(Gitt riktig tilkobling). Intel HD4000 og oppover støtter 4k oppløsning. Alle de nyere prosessorene(4xxx) har denne grafikkdelen innebygd i prosessorchippen. Jeg følger ikke så mye med på ATI, men regner med alt fra og med 7k serien støtter 4k oppløsning.

 

Det du forveksler med nå er spilling. Spilling på 4k oppløsning "krever et minimum" på 2x GTX780. Du kan helt fint spille i 1080p på en 4k monitor, og bruke den høye oppløsningen for kontorarbeid.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Hp Dreamcolor Z24x. Bruker to av disse til videoredigering, fargekorrigering og til foto selv, og er godt fornøyd. 10bit panel (forutsetter at du da har et quadro kort fra Nvidia eller fra Amd for å kunne fullt utnytte dette, men likevel) 1920x1200, 100% Adobe RGB, og mulighet for hardware kalibrering. Til litt over 5000, er det slett ikke gale spør du meg. Også Usb 3.0 i skjermen.

Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at jeg sitter på en MacBook Pro med Intel HD4000. Det er vel ikke all verden av kraft å hente der. Av det jeg har lest, og som Refsa sier, takler HD4000 4k, men det klarer vel ikke 10bit panel, kornelen?

 

Kornelen: Hvor stor er forskjell på en skjerm med støtte for 100% Adobe RGB, kontra en som kun støtter 100% sRGB? Hvor tydelig er dette? Og hvor tydelig er forskjellen på 10bit og 8bit panel?

Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at jeg sitter på en MacBook Pro med Intel HD4000. Det er vel ikke all verden av kraft å hente der. Av det jeg har lest, og som Refsa sier, takler HD4000 4k, men det klarer vel ikke 10bit panel, kornelen?

 

Kornelen: Hvor stor er forskjell på en skjerm med støtte for 100% Adobe RGB, kontra en som kun støtter 100% sRGB? Hvor tydelig er dette? Og hvor tydelig er forskjellen på 10bit og 8bit panel?

 

 

Hd4000 støtter uhd Den støtter dessverre ikke10bit, "kun" 8. Det betyr likevel at du får bilde på skjermen, men det blir ikke et "rent" 10 bit signal.

Det finnes etterhvert flere Amd kort og Nvidia som har dette, ikke bare Quadro kortene lenger. Disse bruker ofte betegnelsen "deep color", slik betegnelsen også er for hdmi.

 

Til vanlig bruk vil det ikke være noe synlig forskjell. Jeg jobber imidlertid med et 10bit videosignal, og da er det en fordel at skjermen og naturligvis signalet via ledningen er 10 bit, for å kunne jobbe mer nøyaktig.

 

Ved 10 bit kan det være jevnere overganger i f.eks en gradient, da det er flere bits tilgjengelig. Også problemet med såkalt "banding", ujevne overganger, spesielt i sort, kan elimineres. Likevel, når et signal er gammajustert(lagt på en gammakurve, les gjerne om code100 problemet), kan et 8 bit signal brukes uten banding.

Så 8 bit panel holder egentlig til vanlig bruk, så lenge en unngår skjermer med 6bit panel(da disse interpolerer de to resterende bit, noe som ikke er helt optimalt med jobbing av farger og overganger) Dette er skjermer som f.eks Dell P2214H, ganske standard skjermer.

 

 

Skal du jobbe med foto(avhengig av hvor filene skal hen etterpå), er det Adobe RGB, som ofte brukes som standard i fotoverden. Dette er et større fargerom med tanke på antallet nyanser som er tilgjengelig. Skal tingene kun til web, uten noen form for print, kan sRGB være helt fint. Så forskjellen mellom Adobe RGB og sRGB er nok kanskje mer synlig enn 8 bit vs 10 bit(når alt er som det skal være)

 

http://sonyalphalab.com/wp-content/uploads/2012/07/adobergb_srgb_comparison.jpg

 

 

Les gjerne mer her (selv om den også blander inn pseudocolor og monochrom, noe en ikke trenger å bry seg om i denne sammenhengen, kun true color og deep color). En annen ting: I artikkelen skrives det f.eks 48 bit. Dette betyr ikke at det er 48 bit per komponent, men her er tallene summert for alle de tre komponentene, r,g, b, så dette betyr altså 16 bit per komponent i dette tilfellet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth

 

Nb! Ikke se filmer på youtube som sammenligner video som er 8 og 10 bit. Youtube bruker 8 bit på alle videoer som lastes opp, så det vil gå opp i spinningen.

 

Hvis noen har innspill, tar jeg i mot dette med takk. Det var ikke så lett å skrive ut dette, uten å blande inn alt relevant, og småfeil kan ha sneket seg inn. Korrektur! :)

Endret av kornelen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...