Gå til innhold

Noen tømrere eller yrkessjåfører her?

lanterne

Anbefalte innlegg

Hei, har en del spm om tømrer og yrkessjåfør yrket.

Tømrer:

Mulig for ei jente å bli tømrer?

Hva ligger lønna på?

Vurderer å ta 4 år som lærling så jeg slipper skolen, hva er lønna i læreperioden? (Er litt viktig å vite siden jeg har et barn å forsørge)

Hvor jobber tømrere som oftest? Er det på hus, eller er det på større bygninger som sentere f.eks? Er dette noe man sånn halvveis kan velge utifra hvilket firma man jobber i? Altså, noen firmaer jobber kanskje med eneboliger, mens andre firmaer jobber med større bygninger?

Skjønner at en jobber ute store deler av året, men er det uansett vær? Jobber ikke tømrere mer innendørs om været er veldig dårlig? Ser for meg det er veldig tungt å stå å jobbe med fullt regntøy og utstyr i pøsregn.

Yrkessjåfør:

Hva ligger lønna på?

Hvordan er jobben/ trives du?

Hvordan er mulighetene for jobb?

Setter pris på om noen gidder å svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Hei.

Ja, det er mulig.

I sommer har jeg tjent kr 218 i timen, men tror det er noe over snittet. I tillegg har jeg fagbrev og lang erfaring.

Lønn i læreperioden avhenger fra firma til firma. Jeg fulgte den tradisjonelle ruten hvor man steg hvert halvår. Startet vel med 30 kr timen eller noe sånt for mange år tilbake. Andre i klassen startet med ganske grei lønn alt fra første dag.

I forhold til arbeidsoppgaver tror jeg spesialisering og smalere arbeidsoppgaver er mer vanlig i byer og sånt, mens på landet er det typisk at firmaet tar hele bygget fra start til slutt. Ofte grunnmur også. Dette er hva jeg er vant med.

Dessverre er det som regel ikke slik at man kan gå inn når det regner. Jobber du med å reise et bygg er nettopp det å få bygget tett selve arbeidsoppgaven din. Jobber du med å lage en grunnmur er det jobben din.

Kan aldri huske å ha fluktet fra regnet noen gang. Har vært ute uansett vær og også periodevis jobbet mye inne i fineværsperioder.

Anbefaler deg egentlig ikke å bli tømrer uten at dette er noe du virkelig brenner for og ønsker. Jeg er meget glad for erfaringen selv, men det er et yrke som er ganske tungt for kroppen. Det kan periodevis gå utover overskuddet også, i hvert fall for min del.

Som student greier jeg meg fint med lite søvn og fungerer fint ellers i hverdagen, men som tømrer mister jeg fort overskuddet om jeg ikke får 7-8 timer per natt, noe jeg sjeldent får.

Lykke til! :)

Hei, har en del spm om tømrer og yrkessjåfør yrket.

Tømrer:

Mulig for ei jente å bli tømrer?

Hva ligger lønna på?

Vurderer å ta 4 år som lærling så jeg slipper skolen, hva er lønna i læreperioden? (Er litt viktig å vite siden jeg har et barn å forsørge)

Hvor jobber tømrere som oftest? Er det på hus, eller er det på større bygninger som sentere f.eks? Er dette noe man sånn halvveis kan velge utifra hvilket firma man jobber i? Altså, noen firmaer jobber kanskje med eneboliger, mens andre firmaer jobber med større bygninger?

Skjønner at en jobber ute store deler av året, men er det uansett vær? Jobber ikke tømrere mer innendørs om været er veldig dårlig? Ser for meg det er veldig tungt å stå å jobbe med fullt regntøy og utstyr i pøsregn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...