Gå til innhold

Overtid innbakt i fastlønn

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal i forhandlinger om ny stilling hvor overtidsbetalt ikke er aktuelt (for arbeidsgiver altså). Avspasering kommer jeg ikke til å ha tid eller lyst til.

Lurer på om noen her har erfaring med at overtid er innbakt i fastlønn og eventuelt hvordan jeg skal komme frem til en rettferdig kompensasjon for overtiden?

Siden dette blir en ny stilling så vet jeg ikke hvor mye overtid det blir, men skal jeg tippe så si 5-7t i uka.

Kommer til å be om at det blir lagt inn klausul for reforhandlinger om ca 6mndr, så blir nok letteer når jeg får følt litt på stillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem å ha overtidsbetaling inkludert i fastlønn, men overtidstillegget skal uansett være på minimum 40% for de timene du faktisk jobber overtid. Du kan ikke komme dårlig ut av det, for med fast tillegg vil du i verste fall få 40% tillegg og i beste fall tillegg uten å ha jobbet noe overtid. Arbeidsgiver bryter arbeidsmiljøloven dersom du jobber så mye overtid at tillegget blir mindre enn 40% og det ikke utbetales noe ekstra.

Det vil også være ulovlig om overtidsarbeidet blir planmessig. Overtid er noe som kun skal brukes unntaksvis.

Alt dette gjelder imidlertid ikke dersom det er snakk om en ledende eller særlig uavhengig stilling.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å ha overtidsbetaling inkludert i fastlønn, men overtidstillegget skal uansett være på minimum 40% for de timene du faktisk jobber overtid. Du kan ikke komme dårlig ut av det, for med fast tillegg vil du i verste fall få 40% tillegg og i beste fall tillegg uten å ha jobbet noe overtid. Arbeidsgiver bryter arbeidsmiljøloven dersom du jobber så mye overtid at tillegget blir mindre enn 40% og det ikke utbetales noe ekstra.

Det vil også være ulovlig om overtidsarbeidet blir planmessig. Overtid er noe som kun skal brukes unntaksvis.

Alt dette gjelder imidlertid ikke dersom det er snakk om en ledende eller særlig uavhengig stilling.

Ok, takk for svar! Det er snakk om stilling som teknisk sjef.

Lenke til kommentar

Teknisk sjef? Den er sannsynligvis regnet som "ledende stilling", og dermed har du ikke krav på overtid. Horrorbyte sitt innlegg gjelder heller ikke da, siden slike stillinger ikke er dekket av reglene for arbeidstid. Man har heller ikke krav på avspassering.

Jeg har hatt slike stillinger de siste fire årene. Det innebærer gjerne mer frihet, vesentlig mer arbeid, men spennende oppgaver og gode muligheter for karrieren. Bare pass på å få høy nok lønn (fastlønn / bonus).

Lenke til kommentar

Synes lønn inkludert overtid er noe herk, som stadskle sier, en såkalt "ledende stilling" skulle vært bra god lønn før jeg hadde vurdert det (godt over det jeg tjener i dag)

Vær obs på at det fort kan bli rovdrift og jeg ville bedt om at en slik avtale skulle vært til revidering etter si 1/2 år, bare for å sjekke ut hvor mye overtid det egentlig var forventet at du skulle jobbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...