AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Hei, Jeg var tidligere ansatt hos en bedrift i en lederstilling. I den bedriften var jeg med på å drive ansatte til å jobbe ulovlig, ubetalt overtid. Bedriften har litt over 100 ansatte, de fleste er mellom 20 og 25. Det var en ansatt som gjorde bedriften oppmerksom på lovbruddene, i form av trusler, og bedriften tok intiativ til å lage en tariffavtale med de ansatte. Jeg var en av 3 representanter fra de ansatte når vi laget denne avtalen, og hadde tilitt både fra de ansatte og fra bedriftens hold. Jeg sluttet etter eget ønske, etter over 3 år i bedriften. Jeg føler selv at jeg strakk meg langt for å være en god ansatt, alltid stilte opp, hadde ekstremt mye opplæring av nye ansatte (periodevis var dette det eneste jeg gjorde) og var også delaktig i utviklingen av de ansatte. Alt dette kommer frem i attesten. Personalansvarlig var også referansen min når jeg søkte ny jobb. Dette hadde han selv skrevet at han gjerne stilte som, uoppfordrett, i attesten. Vi hadde også et godt personlig forhold utenfor jobben. Det er ett og et halv år siden jeg sluttet. Et halvt års tid etter jeg sluttet ble det oppdaget at en ansatt hadde drevet med systematisk underslag over lengre tid. Det dreide seg om et beløp med 5 nuller. Dette er en ansatt jeg hadde under min ledelse i en kort periode, og en ansatt jeg jobbet side om side en lengre periode. Jeg ble ikke kalt inn for å forklare meg når etterforskningen pågikk. Den skyldige og bedriften kom til en enighet, uten at det ble anmeldt til politi, så vidt jeg vet. Jeg hørte aldri noe direkte fra bedriften, kun fra venner som fortsatt jobbet der. Jeg kontaktet tilfeldigvis min gamle personalsjef nå nylig, og spurte om han fortsatt ville være referanse for meg, ettersom jeg er i gang med å søke ny jobb. Da sa han at han ikke lenger ville være referanse, men vagt og indirekte anklaget meg for å ha hatt noe med underslaget å gjøre og sa at jeg ikke lenger hadde tillitt hos bedriften. Dette kom som lyn fra klar himmel for meg. Jeg har spurt om å få en forklaring, men får ingenting, kun tåkeprat. Har jeg krav på å få vite hvorfor attesten jeg har fått ikke lenger gjelder? (utover 'indisier mot personer som tidligere hadde stor tillit i bedriften' og 'ikke vil være referanse for noen man ikke kan stå bak 100%') Jeg vet at jeg har krav på en attest, så jeg har foreløping spurt om en ny attest, ettersom det står i den første at han stiller som referanse, noe som ikke lenger er tilfelle. Ettersom jeg ikke får noe forklaringer og føler at jeg er skyldig til det motsatte er bevist i en sak som ble unnagjort på bakrommet uten å bli skikkelig belyst, så lurer jeg på hva eventuell foreldingstid er på brudd på arbeidsmiljøloven. Jeg mistenker også at grunnen til at forholdet ikke ble anmeldt til politiet er at man ville oppdaget brudd på arbeidsmiljøloven, spesielt mye ulovlig overtid, hadde man gått saken i sømmene. Høres kanskje bittert ut, men jeg ga 3 år av livet mitt til noe som nå er et sort hull i CVen, uten at jeg har gjort noe galt. Jeg har ikke blitt informert om at de mistenkte at jeg har gjort noe galt eller engang kontaktet av bedriften angående saken som nå gjør innsatsen og tiden jeg ga så og si verdløs. TL;DR:Har jeg krav på å vite noen detaljer om hvilke indisier de har mot meg?Er det noen foreldingstid på brudd på arbeidsmiljøloven? Anonymous poster hash: 03dca...933 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 § 15-15.Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå