Gå til innhold

Klarer koble til ruter, men intet nett.


Anbefalte innlegg

Dette er en gjenganger for min del. Jeg sliter for tiden med at jeg klarer koble til rutern (og har tilgang til rutern via ip-adressen) men får altså ikke internett. Dette er ikke noe vedvarende problem, men det hender ganske ofte (og meget plutselig). Jeg begynner å bli litt lei av at tilfeldigheter dikterer hvorvidt jeg har internett, og lurer derfor på hvordan jeg kan videre diagnostisere dette.

 

Koblingen er en smule komplisert, men ikke så veldig: Vi har canal digital koblet inn igjennom veggen. Denne går inn i et modem, som går videre til en trådløs ruter (la oss kalle den ruter 1), som via kabel går inn i en ny trådløs ruter (som vi kaller ruter 2). Jeg er koblet til ruter 2, som ikke er ideelt men som stort sett funker.

 

Når jeg er koblet til ruter 2 har jeg tilgang til den via dens ip-adresse (192.168.0.1) og jeg kan også logge på ruter 1 (uten å bruke ruter 1 sitt trådløsnettverk, som jeg uansett ikke får tak i her jeg sitter) via ruter 1 sin ip-adresse (192.168.1.1). Jeg konkluderer derfor at de to ruterne kommuniserer helt fint. Om jeg flytter f.eks laptoppen nærmere ruter 1 kan jeg fint koble på det trådløsnettverket og internett fungerer fint. Kobler jeg derimot på ruter 2 får jeg kun tilgang til selve rutern ,men ikke internett. Jeg har prøvd med flere datamaskiner og problemet er det samme.

 

Det virker rett og slett som om ruter 2 ikke får internett fra ruter 1, men dette later til å kun skje av og til, da jeg 80% av tiden får internett via ruter 2 sitt trådløsnettverk.

 

Jeg klarer ikke forstå hvorfor det ramler ut, eller hvorfor det ikke hjelper å restarte noen av ruterne så mye jeg vil. Hva kan problemet være?

Endret av Molecular
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du har satt opp begge routerne som routere, og det er aldri noen god ide. Sett opp router nr 2 som aksesspunkt. Koble sammen routerne LAN-LAN, og slå av DHCP på router nr 2. Gi router nr 2 en ledig IP-adresse i LANet som router nr 1 bruker, så når du router nr 2 etterpå. Sjekke gjerne at begge routere har nyeste firmware, og det kan være en god ide å nullstille alt til fabrikkinnstillinger og sette opp på nytt etter en oppgradering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du trenger egentlig kun en ruter og flere aksesspunkt, det hadde antagelig gjort din verden en smule enklere. Nok om det.

 

Type rutere ?

Hvordan er kobling mellom ruterne (LAN->WAN eller LAN->LAN) ?

Er DHCP aktivert på kun en router eller begge ?

 

Edit: Too late...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...