Gå til innhold

Hvorfor betale skatt?


Anbefalte innlegg

Takk for at du også deler dette synet, de rike blir rikere, og de fattige blir enda fattigere... skulle aldri ha stemt blå blå regjeringen..

Om det er tilfelle, hvorfor har de "fattige" det bedre nå enn de hadde det før? De har råd til en bil, tv, mobil etc. Noe som de ikke hadde råd til før. Det er takket være de kapitalsterke at de fleste har en jobb å gå til som gjør at de kan leve et godt liv. De bidrar også uansett med mer til "fellesskapet" enn det mange noen gang kommer til å gjøre.

 

Det er ikke stor forskjell på partiene på tinget, de er alle sosialdemokratiske som ønsker en stor stat som sløser bort pengene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvorfor betale skatt?

Fordi Staten truer deg med vold om du ikke betaler dem deres "beskyttelsespenger". :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Protection_racket

 

Nettopp. Jeg vil herved komme med en liten utfordring til alle som mener at skatt IKKE er tvang: prøv å nekte å betale inn skatt til staten og se hva som skjer.

 

 

Går jo fint det, bare til å slutte å jobbe/ha en inntekt..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor betale skatt?

Fordi Staten truer deg med vold om du ikke betaler dem deres "beskyttelsespenger". :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Protection_racket

 

Nettopp. Jeg vil herved komme med en liten utfordring til alle som mener at skatt IKKE er tvang: prøv å nekte å betale inn skatt til staten og se hva som skjer.

 

Tja, tar du en utfordring da? Leve uten de godene/fordelene som fellesskapet betaler for?

Lenke til kommentar

 

Tja, tar du en utfordring da? Leve uten de godene/fordelene som fellesskapet betaler for?

Hmm, så om Staten står for matforsyning mener du at alternativet er å leve uten mat?

 

Burde ikke utfordringen være å leve med kjøpe mat fra private leverandører? (uten toll og avgifter til Staten)

 

Eller leve av fiske og bærplukking. Fisken vil du også kunne selge slik at du får penger som du kan handle andre matvarer frå andre sjølvstendige produsenter (antar at du vil holde deg unna private butikker pga momsen).

Lenke til kommentar

Nei, som eg skrev, leve uten de godene/fordelene som fellesskapet betaler for. Eg sa ingenting om å leve uten mat.

 

Du kan jo prøve å gå til noen som selger mat og si at du vil kjøpe, men du vil kjøpe maten uten mva. To andre alternativer er å skaffe seg mat på egenhånd(via selvproduksjon/jakt) eller å akseptere å betale mva'en.

Lenke til kommentar

Skatt er på ingen måte tvang.

Skatt er det du betaler i gjenytelse for å kunne selge varene, tjenestene og arbeidskraften din på markedet til staten (fellesskapet).

Landet Norge og alt som lages her tilhører alle nordmenn. Det er den sosiale kontrakten vi alle har inngått ved å akseptere statsborgerskap.

Det ER mulig å flytte ut i skogen og leve som forfedrene våre gjorde. Men skal du ha adgang på fellesmarkedet må du betale inngangsprisen.

Lenke til kommentar

 

Nei, som eg skrev, leve uten de godene/fordelene som fellesskapet betaler for. Eg sa ingenting om å leve uten mat.

Nei, men jeg fremstilte denne hypototetiske situasjone nettopp fordi Staten i stor grad står for matforsyningen i Norge.

 

Dog for å gjøre det klarere for deg: Om det offentlige står for vannforsyning (hvilket det offentlige gjør i de fleste kommuner) mener du at alternativet er å leve uten vann?

 

 

Burde ikke utfordringen være å leve med kjøpe vann fra private leverandører? (uten beskattning, toll og avgifter til det offentlige)

 

Ditto mat og alle andre goder og onder som leveres, direkte eller indirekte, av det offentlige.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Det staten gjør er å sørge for at du får rent vann direkte inn i boligen din. Du står fortsatt fritt til å hente vann selv. Eller fiske. Eller ha gårdsdyr. Eller dyrke selv.

Eller kjøpe denne tjenesten av andre uten å betale skatt til staten ettersom jeg ikke "nyter godt" av deres vannlavering?

 

Tross alt er det vel irrelevant om jeg selv graver en brønn, eller om jeg betaler andre for å gjøre jobben?

Lenke til kommentar

 

Eg har ingen problem med at du betaler noen for å hente vann til deg, om du vil det. Men det blir da en tjeneste, og er avgiftsbelagt.

 

 

Så om jeg løsriver meg fra Norge, og dermed blir en del av "utlandet", så skal du like fullt kreve moms fra på all eksport til utlandet?

 

Hvordan utlendinger tjener penger burde da være deg rivende likegyldig, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 

 

 

Hvorfor betale skatt?

Fordi Staten truer deg med vold om du ikke betaler dem deres "beskyttelsespenger". :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Protection_racket

 

Nettopp. Jeg vil herved komme med en liten utfordring til alle som mener at skatt IKKE er tvang: prøv å nekte å betale inn skatt til staten og se hva som skjer.

 

 

Går jo fint det, bare til å slutte å jobbe/ha en inntekt..

 

Så betal skatt eller gå til grunne altså? Hvorfor skal skatt være noe som skal kreves inn under trussel om fengsel?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor betale skatt?

Fordi Staten truer deg med vold om du ikke betaler dem deres "beskyttelsespenger". :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Protection_racket

 

Nettopp. Jeg vil herved komme med en liten utfordring til alle som mener at skatt IKKE er tvang: prøv å nekte å betale inn skatt til staten og se hva som skjer.

 

 

Går jo fint det, bare til å slutte å jobbe/ha en inntekt..

 

Så betal skatt eller gå til grunne altså?

 

 

Nei man kan flytte ut av landet om man ikke liker måten det er "bygget på", man kan leve av "jorden" og det den har å tilby.. Men har man lyst til å være en del av samfunnet må man også bidra til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Skal vel nevnes at der er en stor gruppe som tjener bra på andres skattepenger, denne gruppen (offentlig ansatte, m.m.) vil trolig finne det til sin fordel å betale inn skatt for å oppmuntre andre til å betale sin skatt ettersom denne gruppen er netto skattemotagere.

At offentlig ansatte skal betale inn skatt er fullstendig tullete. Disse mottar sin lønn fra staten, og betaler skatt som går tilbake til staten. Hva dette koster i form av byråkrati hvert år kan man bare undre seg over.

Lenke til kommentar
At offentlig ansatte skal betale inn skatt er fullstendig tullete. Disse mottar sin lønn fra staten, og betaler skatt som går tilbake til staten. Hva dette koster i form av byråkrati hvert år kan man bare undre seg over

 

Mindre enn det hadde kostet det offentlige å opprette og vedlikeholde en nettolønnsordning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...