Gå til innhold

Hvorfor betale skatt?


Anbefalte innlegg

 

og alternativer ville dukket opp for de mindre bemidlede

Hvilke alternativer snakker vi om da?

Tenker da på uteliggere, narkomane osv som har 0kr å betale med...

Både billigere alternativer med noe lavere standard og frivillige organisasjoner som vil gi gratis tilbud til de som trenger det mest

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt kult å tenke på at 100kr i teoretisk lønn til deg er ca 10% arbeidsgiveravgift (varierer bra hvor man bor)

Da er verdien 90kr.

Så skatter man ca 36% da sitter man igjen med ca 58 kroner.

Så betaler man moms på for eks 24% det det man kjøper og har fått en verdi på 44.

Staten stakk av med over halvparten^^

 

Putter man de på konto og har over en mill så tar de formueskatt også.

 

Det er det som er hele poenget mitt. Norge er et land som er styrt av avgifter, og man betaler skatt på det meste. Hva får man egentlig igjen av de pengene? Trodde Norge var et rikt land, men ikke rart at det er så rikt, når vi betaler over halvparten skatt.

Lenke til kommentar

Trodde forsikring var et sikkerhetsnett. Kan sikkert få meg en helseforsikring som dekker det samme som skatten, om ikke bedre.

 

 

Som i praksis er akkurat det samme som skatt, flertallet "spleiser" og betaler for andres ulykke, hvor den klare fordelen med skatt er at du slipper å krangle med et jævla forsikringsselskap i tillegg. Det er heller ikke noe krav om å være "100%" lytefri for å "tegne forsikring" over skatteseddelen, er du tynn, tjukk, lav, høy, vegeterianer, alkoholiker eller whatever så får man akkurat samme behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpekraften er fortsatt blandt det høyeste i verden. Vi må altså jobbe færre timer for å kjøpe middag enn de fleste andre land. Selv om man betaler mye i skatt sitter man med forholdsvis mye igjen i forhold til andre land...

Hvordan kan kjøpekraften være høy når inflasjonen øker hvert år. Dvs. pengene våre er 1,5 til 2 prosent mindre verdt.

Lenke til kommentar

Inflasjon øker mindre enn det lønnen øker.

Selv om inflasjon gjør at man får mindre for pengene nå, så får man mer penger og oftest også økt kjøpekraft.

 

Kjøpekraft, altså, hvor lenge man må jobbe for å få råd til f.eks en bic-mac er det som teller når man skal snakke om hvor mye man tjener i forhold til andre land

Lenke til kommentar

Inflasjon øker mindre enn det lønnen øker.

Selv om inflasjon gjør at man får mindre for pengene nå, så får man mer penger og oftest også økt kjøpekraft.

 

Kjøpekraft, altså, hvor lenge man må jobbe for å få råd til f.eks en bic-mac er det som teller når man skal snakke om hvor mye man tjener i forhold til andre land

Vi får mer penger basert på inflasjon.

Lenke til kommentar

Hvis NORGE er det rikeste landet i verden, hvorfor må vi betale over halvparten i skatt til VÅRT RIKE LAND? Hvordan kan du argumentere for det?

 

Til og med diesel/bensin er over halvparten i rene avgifter til staten...

 

Norge er et land som er styrt av avgifter, og jeg gleder meg virkelig til den dagen kommer der vi har presset ut og sugd ut vår siste oljedråpe fra vår svarte skitne milkshake..

Lenke til kommentar

Norge er et rikt land FORDI vi betaler såpass mye skatt som vi gjør. Det er også derfor vi har penger til å drive en av verdens beste velferdsstater, og hvorfor Norge er blant de beste land i verden å bo i.

 

Hvor bærekraftig dette er etter at oljen er slutt er selvsagt noe som kan diskuteres, men det er strengt tatt ikke tema for tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis NORGE er det rikeste landet i verden, hvorfor må vi betale over halvparten i skatt til VÅRT RIKE LAND? Hvordan kan du argumentere for det?

 

Til og med diesel/bensin er over halvparten i rene avgifter til staten...

 

Norge er et land som er styrt av avgifter, og jeg gleder meg virkelig til den dagen kommer der vi har presset ut og sugd ut vår siste oljedråpe fra vår svarte skitne milkshake..

 

Herregud, det er jo derfor vi er rike din tullekopp! Jeg sier som en viss FRP'er sa her en dagen, er en ikke fornøyd med landet er en hjertelig velkommen til å flytte ut av landet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis NORGE er det rikeste landet i verden, hvorfor må vi betale over halvparten i skatt til VÅRT RIKE LAND? Hvordan kan du argumentere for det?

 

Til og med diesel/bensin er over halvparten i rene avgifter til staten...

 

Norge er et land som er styrt av avgifter, og jeg gleder meg virkelig til den dagen kommer der vi har presset ut og sugd ut vår siste oljedråpe fra vår svarte skitne milkshake..

 

Herregud, det er jo derfor vi er rike din tullekopp! Jeg sier som en viss FRP'er sa her en dagen, er en ikke fornøyd med landet er en hjertelig velkommen til å flytte ut av landet..

 

Jeg foretrekker å flytte ut av dette landet. So long...

Lenke til kommentar

Hvis NORGE er det rikeste landet i verden, hvorfor må vi betale over halvparten i skatt til VÅRT RIKE LAND? Hvordan kan du argumentere for det?

 

Til og med diesel/bensin er over halvparten i rene avgifter til staten...

 

Norge er et land som er styrt av avgifter, og jeg gleder meg virkelig til den dagen kommer der vi har presset ut og sugd ut vår siste oljedråpe fra vår svarte skitne milkshake..

Ville du vært mer fornøyd om du halverte lønnen og halverte skatten?

Da betaler du tross alt mye mindre skatt og blir rikere, sant?

Lenke til kommentar

Hvis NORGE er det rikeste landet i verden, hvorfor må vi betale over halvparten i skatt til VÅRT RIKE LAND? Hvordan kan du argumentere for det?

 

Fordi oppgavefordelingen i Norge er slik at det offentlige påtar seg flere oppgaver enn i land vi liker å sammenligne oss med, følgelig har det offentlige større utgifter (både i lønn til de som utfører oppgavene, og til oppgavene selv). Dette må finansieres, og det kan man gjøre via alminnelig beskatning (skatt etter evne), via selektiv beskatning (skatt etter tjenesteforbruk), eller via statlig eierskap av produksjonsmidlene (utbyttet fra produksjonsmidlene finansierer tjenestene).

 

Norge er det (vel, et av de) rikeste (som i, har mest på bok) landet i verden nettopp fordi Norge velger å begrense forbruket av formue til fordel for løpende inntektsbeskatning. Hadde vi valgt det motsatte hadde vi ikke vært rike særlig lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis NORGE er det rikeste landet i verden, hvorfor må vi betale over halvparten i skatt til VÅRT RIKE LAND? Hvordan kan du argumentere for det?

 

Til og med diesel/bensin er over halvparten i rene avgifter til staten...

 

Norge er et land som er styrt av avgifter, og jeg gleder meg virkelig til den dagen kommer der vi har presset ut og sugd ut vår siste oljedråpe fra vår svarte skitne milkshake..

Ville du vært mer fornøyd om du halverte lønnen og halverte skatten?

Da betaler du tross alt mye mindre skatt og blir rikere, sant?

 

Hvem har sagt at jeg skal halvere lønnen min? Jeg ønsker bare å redusere skatten min.

Lenke til kommentar

 

Hvis NORGE er det rikeste landet i verden, hvorfor må vi betale over halvparten i skatt til VÅRT RIKE LAND? Hvordan kan du argumentere for det?

 

Fordi oppgavefordelingen i Norge er slik at det offentlige påtar seg flere oppgaver enn i land vi liker å sammenligne oss med, følgelig har det offentlige større utgifter (både i lønn til de som utfører oppgavene, og til oppgavene selv). Dette må finansieres, og det kan man gjøre via alminnelig beskatning (skatt etter evne), via selektiv beskatning (skatt etter tjenesteforbruk), eller via statlig eierskap av produksjonsmidlene (utbyttet fra produksjonsmidlene finansierer tjenestene).

 

Norge er det (vel, et av de) rikeste (som i, har mest på bok) landet i verden nettopp fordi Norge velger å begrense forbruket av formue til fordel for løpende inntektsbeskatning. Hadde vi valgt det motsatte hadde vi ikke vært rike særlig lenge.

 

Jeg liker ikke ordet VI. kommunister hele gjengen..

Lenke til kommentar

 

 

Hvis NORGE er det rikeste landet i verden, hvorfor må vi betale over halvparten i skatt til VÅRT RIKE LAND? Hvordan kan du argumentere for det?

 

Til og med diesel/bensin er over halvparten i rene avgifter til staten...

 

Norge er et land som er styrt av avgifter, og jeg gleder meg virkelig til den dagen kommer der vi har presset ut og sugd ut vår siste oljedråpe fra vår svarte skitne milkshake..

Ville du vært mer fornøyd om du halverte lønnen og halverte skatten?

Da betaler du tross alt mye mindre skatt og blir rikere, sant?

 

Hvem har sagt at jeg skal halvere lønnen min? Jeg ønsker bare å redusere skatten min.

 

Lykke til..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må være det dummeste jeg noensinne har lest - om jeg forstår det riktig så ble trådstarter nylig reddet av ambulansehelikopter, og spør deretter på forum hva skatten i Norge egentlig går til?

I tillegg har han ønsket å finne ett deltidsstudie så han kan ta høyere utdanning.... Sannsynligvis fra et annet land hvor han betaler lite skatt, jobber i Norge(Rotasjon?) og tar høyere utdanning i Norge på deltid...

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke ordet VI. kommunister hele gjengen..

 

Vi, de personene du kaller kommunister, har betalt for sykehusoppholdet under din fødsel, barnehagen din, skolegangen din i alle år, infrastrukturen du bruker i riket, støttefunksjoner som skal forhindre at du blir utsatt for kriminalitet, brann, og sykdom, matkontroll som sørger for at maten du spiser ikke tar livet av deg eller skader deg, und so weiter.

 

Mest sannsynlig er du på ditt livsstadium en netto mottaker av samfunnsgoder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...