Gå til innhold

IKT-servicefag lærling, Ut i jobb eller videre utdanning?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er fortiden IKT-lærling i offentlig sektor og har jobbet her i så og si 1 år, har for det aller meste jobbet med support, og klient maskiner, litt terminaler og, men ikke mye. Har vell sånn sett ikke hatt mange utfordrende arbeidsoppgaver som ikke litt googling kan gi meg svare på.

Men for å komme tilbake til sakens kjerne så lurer eg egentlig på å om eg skal søke jobb eller om jeg skal gå videre på skule.

Eg er ferdig som IKT-servicefag lærling om 1 års tid, og vill begynne og tenke meg om allerede nå, eventuelt søke jobber og se på jobb muligheter og eventuelt videre utdanning.

På detter året eg har jobbet som lærling har eg ikke sitt det mest spennende oppgavene, men det er vell en del av prosessen og begynne nederst og jobbe seg oppover. Så eg lurer egentlig litt på hvilke muligheter det kan være som jobber osv etter fagbrev, om det bare dreier seg som dead end jobs, som første og andre linje support, noe eg egentlig ikke ser for meg att eg kan jobbe med resten av mitt yrkesaktive liv.

Jeg er heller ikke sikker på hva eg vill jobbe med innen IT, har ikke fått prøvd så mye forskjellig enda, og derfor er det vanskelig for meg og kunne med 100% sikkerhet avgjøre hva eg egentlig vill, derfor ser eg etter folk som har samme bakgrunn som meg som pr.dags dato jobber eller har jobbet med dette, med fagbrev, hvilke arbeids oppgaver og slik en har, og eventuelt lønn, lønn i seg selv har ikke så alt for mye og si, men hadde vert kjekt og vite :)

Når det gjelder skole gang er eg enda mer usikker, skal en videre på skole trenger en studiespesialisering noe eg egentlig ikke ser sånn alt for lyst på med tanke på att du kaster bort 1 år på next to nothing. Har sitt lit på det med og gå y-veien, med fagbrev og er innterisert i og høre erfaringer fra folk som har gjort noe lignende.

Avslutningsvis kan eg fortelle litt mer om hva eg tror/tenker eg kunne likt og jobbe med innen IT, og hva eg ikke tror eg kommer til og ville jobbe med.

Eg tenker ikke å bli programmere, heller jobbe litt mer innen nettverk og sikkerhet/server, det er det som har vert tiltalende til meg så langt.

Kom gjerne med spørsmål om noe er uklart, og eg setter pris på alle tilbakemeldinger.

Mvh en forvirret IKT-lærling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drift er nok noe du fint kan jobbe med, men du må regne med å starte på bunnen. Med diverse sertifiseringer bør det være mulig å få fine jobber innen det. Angående sikkerhet, så kan du trolig få en drift-jobb som innebærer noe sikkerhet og så ta det derfra. Mange sikkerhetsjobber krever imidlertid høyere utdannelse, ofte på masternivå, og det skal mye relevant erfaring til for å forsvare å ansette deg foran en med mastergrad (særlig i offentlig sektor).

For å være dønn ærlig, så synes jeg det skal være slik. Vi som bruker tid og krefter på å ta utdannelse på masternivå, mens vi lever så langt under vanlig lønnsnivå at det er latterlig og får hundretusener i gjeld, fortjener å få igjen for det en dag. De med fagbrev kan tjene relativt bra, og slipper å leve så sparsommelig som studenter, men prisen er ofte at det er langt vanskeligere å få de mest interessante jobbene. Dette var avgjørende for at jeg bestemte meg for å ta høyere utdannelse, for jeg ville ikke jobbe med det du gjør nå.

Det er altså ditt valg.

Lenke til kommentar

Drift er nok noe du fint kan jobbe med, men du må regne med å starte på bunnen. Med diverse sertifiseringer bør det være mulig å få fine jobber innen det. Angående sikkerhet, så kan du trolig få en drift-jobb som innebærer noe sikkerhet og så ta det derfra. Mange sikkerhetsjobber krever imidlertid høyere utdannelse, ofte på masternivå, og det skal mye relevant erfaring til for å forsvare å ansette deg foran en med mastergrad (særlig i offentlig sektor).

For å være dønn ærlig, så synes jeg det skal være slik. Vi som bruker tid og krefter på å ta utdannelse på masternivå, mens vi lever så langt under vanlig lønnsnivå at det er latterlig og får hundretusener i gjeld, fortjener å få igjen for det en dag. De med fagbrev kan tjene relativt bra, og slipper å leve så sparsommelig som studenter, men prisen er ofte at det er langt vanskeligere å få de mest interessante jobbene. Dette var avgjørende for at jeg bestemte meg for å ta høyere utdannelse, for jeg ville ikke jobbe med det du gjør nå.

Det er altså ditt valg.

Takk for tilbakemelding :) Ja du har jo selvfølgelig rett i det du sier att det det beste jobbene går til det som har lengst utdannelse, men det er ikke alle som er like keen på og på 3-5 år til på skole etter 14 år :)

Lenke til kommentar

Det er heller ikke meningen at alle skal ta mastergrad, noen må faktisk gjøre den jobben du gjør også, nordtun64. Ellers så ville det blitt mange fortvilte brukere rundt omkring. Jeg synes du skal jobbe videre. Du oppdager det gjerne av deg selv om du heller burde ta høyere utdannelse. Man får ett litt annet syn på utdannelse etter at man har arbeidet en stund og lettere ser fordelene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...