V. Haugen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Sunswift eVe kan kjøre hele 800 kilometer på én lading.Studentenes elbil slår Tesla på rekkevidde Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) verdensrekord i gjennomsnittshastighet for en elbil over lengre hastigheter Hva betyr dette uttrykket? 100 km/t i snitt, er det det spesielt raskt? Er det spesielt raskt for en elbil? Når Tesla oppgir en maks rekkevidde på 480 km for Model S, så er dette ved en snitthastighet på 88 km/t, som er generell fartsgrense i Teslaens hjemland USA (55 mph). Verdens første bil (uansett fremdriftsystem) som klarte å kjøre fortere enn 100 km/t var faktisk en elbil, og året var 1899. Datidens dampdrevne og bensindrevne konkurrenter hadde ikke en sjangs til å oppnå såpass høye hastigheter. http://en.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente Endret 7. august 2014 av SeaLion Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 verdensrekord i gjennomsnittshastighet for en elbil over lengre hastigheter Hva betyr dette uttrykket? 100 km/t i snitt, er det det spesielt raskt? Er det spesielt raskt for en elbil? Når Tesla oppgir en maks rekkevidde på 480 km for Model S, så er dette ved en snitthastighet på 88 km/t, som er generell fartsgrense i Teslaens hjemland USA (55 mph). Verdens første bil (uansett fremdriftsystem) som klarte å kjøre fortere enn 100 km/t var faktisk en elbil, og året var 1899. Datidens dampdrevne og bensindrevne konkurrenter hadde ikke en sjangs til å oppnå såpass høye hastigheter. http://en.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente Hei! Kanskje litt klønete formulert av meg, men prøver å forklare det nærmere i avsnittet under. De har altså holdt en gjennomsnittsfart på over 100 km/t både over 10- og 50 mil (noe som tilsynelatende er to ulike «klasser»), på en lukket bane. Hensikten er å bevise at elbilen er egnet til bruk på motorvei over lengre strekninger. Ettersom dette skal være ny verdensrekord for elbiler, er det i alle fall spesielt raskt for en elbil. Hvordan bensindrevne biler gjør det i forhold, har jeg dessverre ingen kjennskap til. Lenke til kommentar
Frode22 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 verdensrekord i gjennomsnittshastighet for en elbil over lengre hastigheter Bytter du ut "hastigheter" med "avstander" eller "strekninger" så gir det mening. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 verdensrekord i gjennomsnittshastighet for en elbil over lengre hastigheter Hva betyr dette uttrykket? Hei! Kanskje litt klønete formulert av meg, men prøver å forklare det nærmere i avsnittet under. De har altså holdt en gjennomsnittsfart på over 100 km/t både over 10- og 50 mil (noe som tilsynelatende er to ulike «klasser»), på en lukket bane. Hensikten er å bevise at elbilen er egnet til bruk på motorvei over lengre strekninger. Ettersom dette skal være ny verdensrekord for elbiler, er det i alle fall spesielt raskt for en elbil. Hvordan bensindrevne biler gjør det i forhold, har jeg dessverre ingen kjennskap til. På engelsk står det new world record for fastest average speed over 500 kilometers on a single battery charge som rett og slett kan oversettes til raskeste gjennomsnittshastighet i 500 km på én batterilading. Hvorfor ikke bruke normale norske uttrykk i stedet for meningsløse ordkonstruksjoner? 1 Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 verdensrekord i gjennomsnittshastighet for en elbil over lengre hastigheter Bytter du ut "hastigheter" med "avstander" eller "strekninger" så gir det mening. Ah, så ikke den - takk! :-) 1 Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 verdensrekord i gjennomsnittshastighet for en elbil over lengre hastigheter Hva betyr dette uttrykket? Hei! Kanskje litt klønete formulert av meg, men prøver å forklare det nærmere i avsnittet under. De har altså holdt en gjennomsnittsfart på over 100 km/t både over 10- og 50 mil (noe som tilsynelatende er to ulike «klasser»), på en lukket bane. Hensikten er å bevise at elbilen er egnet til bruk på motorvei over lengre strekninger. Ettersom dette skal være ny verdensrekord for elbiler, er det i alle fall spesielt raskt for en elbil. Hvordan bensindrevne biler gjør det i forhold, har jeg dessverre ingen kjennskap til. På engelsk står det new world record for fastest average speed over 500 kilometers on a single battery charge som rett og slett kan oversettes til raskeste gjennomsnittshastighet i 500 km på én batterilading. Hvorfor ikke bruke normale norske uttrykk i stedet for meningsløse ordkonstruksjoner? Fikset! :-) 1 Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 verdensrekord i gjennomsnittshastighet for en elbil over lengre hastigheter Hva betyr dette uttrykket? 100 km/t i snitt, er det det spesielt raskt? Er det spesielt raskt for en elbil? Når Tesla oppgir en maks rekkevidde på 480 km for Model S, så er dette ved en snitthastighet på 88 km/t, som er generell fartsgrense i Teslaens hjemland USA (55 mph). Verdens første bil (uansett fremdriftsystem) som klarte å kjøre fortere enn 100 km/t var faktisk en elbil, og året var 1899. Datidens dampdrevne og bensindrevne konkurrenter hadde ikke en sjangs til å oppnå såpass høye hastigheter. http://en.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente Hei! Kanskje litt klønete formulert av meg, men prøver å forklare det nærmere i avsnittet under. De har altså holdt en gjennomsnittsfart på over 100 km/t både over 10- og 50 mil (noe som tilsynelatende er to ulike «klasser»), på en lukket bane. Hensikten er å bevise at elbilen er egnet til bruk på motorvei over lengre strekninger. Ettersom dette skal være ny verdensrekord for elbiler, er det i alle fall spesielt raskt for en elbil. Hvordan bensindrevne biler gjør det i forhold, har jeg dessverre ingen kjennskap til. "over lengre hastigheter"? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Kult prosjekt, men slik jeg ser det har de ikke slått Tesla, fordi deres bil er på ingen måte en fullverdig bil, og hvem vet når de hadde det samme utstyret som Tesla, hvem hadde vunnet? 2 Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Hvorfor får man ikke Tesla med solceller? Det hadde sett stilig ut med masse små celler i bikubemønster og tilogmed kanskje atpåtil som en bonus gitt bittelitt mer energi enn man bruker på å transportere den ekstra vekten rundt. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Hvorfor får man ikke Tesla med solceller? Det hadde sett stilig ut med masse små celler i bikubemønster og tilogmed kanskje atpåtil som en bonus gitt bittelitt mer energi enn man bruker på å transportere den ekstra vekten rundt.Kostnaden av solceller er høy, og de er ikke så veldig effektive. Men hadde vært kult om de så an muligheten, det kunne ha gjort mye med utviklingen av solceller. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) I sammenlikning: Hvor langt kommer en tankbil fullastet med diesel, og hva er prisen for en slik mengde diesel? Forutsatt at man har lov å bruke opp lasten med diesel til eget/lastebilens forbruk. Endret 7. august 2014 av G Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Hvorfor får man ikke Tesla med solceller? Det hadde sett stilig ut med masse små celler i bikubemønster og tilogmed kanskje atpåtil som en bonus gitt bittelitt mer energi enn man bruker på å transportere den ekstra vekten rundt. Unøyaktig uttalelse som i praksis betyr en perpetual motion device. Det jeg tror du mener er at det gir god uttelling i forhold til vekten av solcellene, ikke som du sier at det gir god uttelling i forhold til bilens totale energiforbruk og vekt. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Unøyaktig uttalelse som i praksis betyr en perpetual motion device. Det jeg tror du mener er at det gir god uttelling i forhold til vekten av solcellene, ikke som du sier at det gir god uttelling i forhold til bilens totale energiforbruk og vekt. Merkelig kommentar. For det første er det ingengting som heter "perpetual motion device" i det norske språket, for det andre er det du som har misforstått hva som ble skrevet. Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Unøyaktig uttalelse som i praksis betyr en perpetual motion device. Det jeg tror du mener er at det gir god uttelling i forhold til vekten av solcellene, ikke som du sier at det gir god uttelling i forhold til bilens totale energiforbruk og vekt. Merkelig kommentar. For det første er det ingengting som heter "perpetual motion device" i det norske språket, for det andre er det du som har misforstått hva som ble skrevet. Tja, si det, kanskje vi begge misforstår. Hvis man har solceller som gir bittelitt mer energi enn man bruker på å transportere den ekstra vekten rundt så er jo det ett batteri som går i pluss. (energien som trengs for å transportere den ekstra vekten = all energi benyttet for å flytte hele bilen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg