Gjest Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Så, jeg og noen kompiser skal da montere anlegg for første gang. Vi ble anbefalt følgende og kjøpte det: alpine spg-69c3 (bak i hattehyllen) pioneer deh-x6600dab (spiller) alpine type 6 10cm 2-veis (front) pioner gm-db8601 (forsterker) pioneer ts-w3003d4 (sub) Saken er som følger:Spilleren har 50 x 4 watt output samt, front-høytallerene tar 150w hver seg. Forsterkeren er vist mono og kun for bass om jeg har forstått det riktig. Burde vi egentlig returnere forsterker og kjøpe en annen?? Vi har tenkt til å koble bak høyttalere også i forsterkeren. Vi her ganske så nye på det, men tar en utfordring og lest en del. Endret 7. august 2014 av Gjest Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Den forsterkeren vil drive subwooferen ganske bra, så det kunne være en ide å beholde den og heller kjøpe en annen til å drive resten. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Det er slik jeg har forstått det også. Med tanke på at det be bakhøytalerene har 350w som peak power, så det jo nesten anbefalt å kjøpe en 4-kanals forsterker og montere? Hvordan er det å koble 2 forsterkere til et bilbatteri osv? Hvordan burde det gjøres?Eller hvordan gjør jeg det med remote på bilsteroen?? Endret 7. august 2014 av Gjest Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ikke bry deg om wattstyrken på høyttalerene, det har lite å si. Det man må unngå er at høyttalerene vrenger Bakhøyttarene har 90W RMS, så en forsterker på rundt 4x100w +/-50W vil være mer enn nok hvis du planlegger å kjøre forsterker på for og bakhøyttalerene. Skal man kople til flere forsterkere må man bruke en koplingsblokk, det har de på f.eks Biltema, husk uansett å montere sikringen nærmest mulig batteriet. Hvis man bruker spillerens innebygde forsterker er det imponerende hvor høyt den klarer å spille, forutsatt at man justerer lyden nogenlunde riktig og lar subwooferen ta seg av bassen. Du kan jo prøve det først og se hvordan det blir. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Ikke bry deg om wattstyrken på høyttalerene, det har lite å si. Det man må unngå er at høyttalerene vrenger Bakhøyttarene har 90W RMS, så en forsterker på rundt 4x100w +/-50W vil være mer enn nok hvis du planlegger å kjøre forsterker på for og bakhøyttalerene. Skal man kople til flere forsterkere må man bruke en koplingsblokk, det har de på f.eks Biltema, husk uansett å montere sikringen nærmest mulig batteriet. Hvis man bruker spillerens innebygde forsterker er det imponerende hvor høyt den klarer å spille, forutsatt at man justerer lyden nogenlunde riktig og lar subwooferen ta seg av bassen. Du kan jo prøve det først og se hvordan det blir. Anbefaler du noe forsterker som er billig, men klarer å drive dette? Vurderer kanskje å koble fronthøyttalerene også på den (ikke krav)... Endret 7. august 2014 av Gjest Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Det blir fort dyrt skal en opp i effekt, men denne burde kunne drive dem ganske greit: http://strommen-bilradio.no/forsterkere/4-kanaler/jbl-gto-serie-gto504.html Og prisen er vesentlig høyere andre steder skal en tro prisjakt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=253990 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Det blir fort dyrt skal en opp i effekt, men denne burde kunne drive dem ganske greit: http://strommen-bilradio.no/forsterkere/4-kanaler/jbl-gto-serie-gto504.html Og prisen er vesentlig høyere andre steder skal en tro prisjakt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=253990 Takk for hjelpen! kabelen vi har som strøm per i dag er: 20mm2. Tror du det vil holde hvis man legger til en strømblokk for å fordele strømmen til en annen forsterker? Vi må jo selvfølgelig kjøpe to strømkabler til... (vet ikke hvilke)... EDIT: jeg trenger vel en slik en: 2 x Fordelerblokk med AGU sikringsholder for å fordele strømmen til to forsterkere? Kan man bruke kabelsko forresten og ikke fordelerblokk? Endret 7. august 2014 av Gjest Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Joda den fordelerblokken vil sikkert fungere helt fint, og er enklere enn kabelsko. Inn på forsterkerene kan det noen ganger fungere med kabelsko, men du må jo uansett splitte strømkabelen. Lykke til med anlegget Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Kan jeg spørre hvilken innkopetent person som anbefalte dette anlegget? Vedkommende har jo ikke snøring på hva han selger... Med mindre du har fått en skikkelig bra pris på dette, så ville jeg levert alt tilbake, og kjøpt noe annet EN ANNEN PLASS! Åssen bil er det snakk om her? Hva er budsjettet deres, og hva er dere ute etter når det kommer til lyd? Har du vært på konsert noen gang? Pleier du i tilfelle å snu ryggen til for å få en bedre lytteopplevelse?? Antagelig ikke, for det er ikke naturlig å få lyden bakfra. Så drit i høyttalere baki! Et skikkelig frontsystem spiller mer en nok til hele bilen Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Sant nok, selv om det var litt voldsomt sagt . Det beste hadde vært skikkelig vinklede sparkeplater og mellombass/bass i dørene, men det er litt mer avansert og vanskelig å få til. Høyttalere bak kan man ha med tanke på de i baksetet. En sub i bagasjerommet fungerer greit nok for de fleste i starten, så kan man heller se etterhvert. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Og hvis du tror spilleren har 4x50 watt så blir du skuffet. Det reelle er som regel rundt 4x15 watt. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Det blir mye styr med høyttalere baki også, for de må ha kasser slik at de ikke påvirkes av trykket fra suben. Jeg vil si det blir like enkelt å fikse høyttalere foran, og gjør dere det riktig, med bra høyttalere, så blir det lyd i massevis til de baki også. Suben skal dere selvsagt ha baki, man skal uansett ikke høre hvor sub-lyden kommer fra Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Nja, de anleggene jeg har hørt med basskasse bak og høyttalere i hattehyllen uten kasse har fungert greit, til og med de med en open-air sub i baksete ryggen har fungert greit. Bassen vil tildels påvirke de, men de spiller ikke de frekvensene uansett, så det er ikke et problem. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Nja, de anleggene jeg har hørt med basskasse bak og høyttalere i hattehyllen uten kasse har fungert greit, til og med de med en open-air sub i baksete ryggen har fungert greit. Bassen vil tildels påvirke de, men de spiller ikke de frekvensene uansett, så det er ikke et problem. Ok, da gir jeg opp. Hører du ikke hvor anstrengt høyttalere i hatthylla låter, med en sub baki, så får du bare leve med det. Ville bare hjelpe deg på rett vei for å få skikkelig lyd for pengene Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Selv brukte jeg ikke høyttalere bak, kun foran og da fulltone horn under dashbordet med midbass i dørene. Subben hadde jeg jo baki, naturlig nok. I nybilen er jeg enda på planleggingsstadiet. Men her i tråden er det snakk om et greit anlegg til en fornuftig pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå