Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannlekasje fra etasjeskille, hva nå?

Anbefalte innlegg

Det har kommet inn en god del vann fra etasjeskillet i mellom meg og beboer i 2. etasje. Det er ingen tegn til vann i 2. etasje men taket mitt er ødelagt og gudene vet hvordan det ser ut over.

Jeg ringte IF i dag, men fikk beskjed om å ta det med borettslaget men de som hadde noe med sånt var i møte hele dagen.

Så, det står altså sånn.

Det er ikke noen rør i nærheten av vannskaden engang, så hvordan vannet kom seg inn mellom etasjene er ett mysterie.

Men, hva skjer videre?

Dekker forsikringen til borettslaget alt, altså både evt. skader i trekonstruksjonen og nytt tak, inkl. arbeid og skader på inventar?

Er nok en standard forsikkring de har på bygget, men ettersom bygget direkte skadet inventar så er det vel den forsikringen det skal gå på?

Taket er splitter nytt, ikke tatt på lister engang enda...

Bulende tak der vannskaden er

post-27317-0-75094900-1407363874_thumb.jpg

selve vannskaden

post-27317-0-80226000-1407363885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele må nok rives uansett, da ser man jo årsaken.

Har du ikke egen innbo oppå dette?

Skyld finner man først etter å ha revet, men det lønner seg å få dressmann/dame til å se på først så det ikke blir noe tull med evt erstatning.

Lenke til kommentar

har så klart egen innbo, men lite fristende å betale 4000 for noe som jeg i utgangspunktet ikke verken har skyld i eller ansvar for. At bygget plutselig lekker inn fra ett område utenfor mitt ansvarsområde burde ikke koste meg noe etter min mening.

Syntes det blir som om at du kræsjer inn i meg og det er din skyld, og jeg også må betale egenandel...

Ja, det kommer nok en kar i dress i morgenfor å se på det, ettersom det er vannskade så er det nok høyt oppe på lista.

Har kun tørket opp på gulvet og veggen, som ikke har fått noe skade, taket har jeg fått beskjed om å la være inntil noen har sett på det.

Er "bare" noen overlister og sokkellister til kjøkkenet som er ødelagt av inventar bortsett fra taket, men ettersom disse kun lages på bestilling på en fabrikk på andre siden av landet er det litt problematisk å få tak i. Det er en unik hvitfarge kun denne fabrikken har så å kjøpe de noen andre steder funker ikke, for da vil de skille seg ut ift. resten av kjøkkenet.

Hadde det skjed i min leilighet hadde det vært mitt ansvarsområde og min forsikring, men det som skjer mellom etasjene er ikke mitt ansvarsområde...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Mente ikke at det var din skyld om det fremstod slik.

Lurer på hva som er årsaken.

Har sett dette en gang før, da var det sluk hos naboen over som lakk ( under gulvet ) og naboen ante eller så ingen ting, men fikk all skyld grunnet lekasje hos han og mangel på vedlikehold av sluk.

Lenke til kommentar

Greia er at bad, rør osv er ca 5m unna, hos oss begge.

Lekasjen er i stua, og mellom stua og badet er kjøkkenet. Det er ingen rør i nærheten av vannskaden. Det må altså være bygget/konstruksjonen som slipper inn regnvann som kommer ned gjennom taket mitt.

Og nei, jeg trodde ikke du mente det var min skyld, men syntes det er feil om jeg skal bruke min forsikring.

Det var forøvring ingen tegn til noe som helst hos naboen over meg.

Er fantastisk surt, er igjen ett par dagers effektivt arbeid så er stue, spisestue og kjøkken helt nytt, så må så klart noe sånt skje :grumpy:

Vannet var forresten veldig brunt, trodde med en gang en kaffekopp hadde veltet på gulvet uten at jeg hadde merket det, før jeg så at det kom fra taket

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Mulig det er fra badet i 2. etasje ja, men det burde da samlet seg over kjøkkenet, ikke der det gjorde.

Taket mitt er ikke helt rett, men går ned der der vannlekasjen er, så opp mellom stue og kjøkken, så ned inne på kjøkkenet, så opp igjen mot badet.

Vann fra badet hans burde altså ikke vært der

Ingen tegn til noe som helst på gammelt tak. Jeg rev jo det gamle for en god stund siden, treverket hadde heller ingen tegn til fukt.

Lenke til kommentar

Snakket med boligbyggelaget i dag, de skal sende ut et kar på mandag. Men, hun mente det ikke var sikkert det var en forsikringssak, men at følgeskader hos meg ble dekket :huh:

Trodde tid var en faktor her jeg, å få åpnet og tørket fortest mulig men det kan tydeligvis stå en ukes tid uten problemer. Hun syntes forresten at det var veldig rart hun også, men antok det var avløp.

Om det starte å dryppe igjen, så skulle jeg ringe henne, i morgen. Drypper det på lørdag får det vel kanskje bare stå til mandag :hmm: Hun pressiserte i morgen ganske bra ihvertfall...

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at boretslagene har de dårligste forsikringene som finnes.

Der noe slikt i en privat bolig ender med kjapp utredning og beboere flyttet på hotell eller andre egnede steder mens skaden finnes og utbedres.

Men det virker merkelig at ikke boretslaget tar tak i saken i det hele tatt.

Nå vet jeg ikke hvor du bor men her jeg bor er det 6-7 skadesaneringsselskaper pluss andre firma som tar på seg slike oppdrag ut over det de ellers driver med.

Det eneste de venter på er en ordre fra forsikringsselskapet.

Har jeg vært deg hadde jeg nok gått hardt ut mot boretslaget for ei leilighet der det drypper fra taket kontinuerlig kan fort bli helseskadelig.

Lenke til kommentar

Det drypper ikke kontinuerlig, men virker ok nå. Men hvor vått det er i veggen eller i etasjeskillet vet man jo ikke.

Boligbyggelaget må sjekke ut skaden før de gjør noe, og IF tar kun imot meldinger fra de.

Har fått beskjed om å ta kontakt om det drypper mer, men det er jo egentlig ganske åpenbart at noe er lekk og slipper inn vann, selv om det ikke drypper...

Er sikkert nok av firmaer som vil ta saken, men boligbygglaget må ta det videre, borettslaget får ikke gjort så mye annet enn å melde det videre...

Lenke til kommentar

Boligbygglaget har over 4000 boliger, så de bør vite hva de driver med...

Tipper de har vært borti en del vannskader før, men alikevel skummelt lite ivrig på å åpne taket for å se og forhindre skade.

Når en kommer på befaring er det over 2 uker siden skaden skjedde, hvor lenge siden vann startet å komme inn vet ingen.

Vet heller ikke hvor lang tid det tar før noen kommer å åpner taket etter han på teknisk avdeling har vært på befaring...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag kom der en kar fra teknisk for å konstatere at det var vannskade, så om jeg har flaks kommer snekker i løpet av uka for å se på det. Han forstod heller ikke hva det kunne komme av, men satset på at det kom av at de over meg hadde sølt vann eller noe...

Lenke til kommentar

lørdag kom det inn enda mer vann.

Skulle egentlig kontakte boligbyggelaget men de ringte meg først, for å informere om at dette ikke går på forsikringen og må bli dekket av borettslaget.

Risikerer en gedigen utgift på å utbedre skaden nå, og jeg har ikke tid til å ta tak i det før neste uke :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...