Gå til innhold

ringe fra norsk telefon til amerikansk telefon i usa

Anbefalte innlegg

Når jeg er i USA, og skal ringe fra min norske telefon, til en amerikansk telefon, må jeg ha noen spesielle sifre foran det amerikanske nummeret da?

Jeg skal bli hentet på flyplassen i USA av noen amerikanske venner og vil bare passe på at jeg får ringt dem fra telefonen min når jeg lander. Har hatt problemer med det før..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal i utgangspunktet ikke trenge noe nummer forran nummeret du ringer når du befinner deg i det landet du skal ringe til.

For å ringe til Norge fra USA må du ha 0047 forran.

Men, det skader ikke å legge til 001 forran nummeret selv når du er i USA, da skal du komme frem riktig usa.

001 er retningsnummeret til USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det eller enkleste rådet er: ring alltid med fullt internasjonalt format:

001+areacode+telefonnummer

Dette virker med GSM i hele verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg hadde håpet at post #3 skulle avslutte denne tråden. Hvis man ALLTID ringer med internasjonalt format (uansett fra og til land), så behøver man ikke gjøre noe som helst tankearbeid. Det er derfor jeg lagrer kontaktene med landsnummer, så slipper jeg å tenke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

001 er retningsnummeret til USA.

Sikker ?

Jeg tror det er kun: 1

00 er bare kode/id som brukes for å tilkjennegi for den lokale sentralen (altså landet du befinner deg i) at du angir et utenlandsnummer. Denne koden er 00 i Norge og dermed blir altså 001 (+ nummer) en samtale til USA om du ringer fra norge.

Mener å huske at noen få land benytter noe annet enn 00 for utenlandssamtaler, husker bare ikke hvilke...

Edit: Jeg fant ei liste.

Dvs; Skal du ringre til USA når du er i hviterussland blir det 8101 + nummer.

Note; Du skal også kunne benytte + tegnet. Telefonen skal kunne velge rett "exit kode" for deg etter hvor du er.

Forøvrig, det finnes nettsider for slikt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

001+areacode+telefonnummer

Dette virker med GSM i hele verden.

Sikker ?

(Enkelte land benytter ikke 00 som kode for utenlands samtaler....)

Lenke til kommentar

00 er, som Tiltman skriver ikke verdensomfattende.

Noe som er verdensomfattende er +.

For å ringe USA blir det derfor +1 [telefonnummer med evt retningskode]

Når man er i landet, er det riktig som aklla skriver, unødvendig å taste noe annet enn telefonnummeret.

SMS er stikk motsatt, hvis du har et norsk abonnement, kan du sende sms til et norskt nummer fra hvor som helst i verden uten å taste +47, dette kommer av at vi bruker en norsk sms-sentral.

Og du må altså bruke landskoden til landet abonnementet til mottaker hører hjemme for å sende til noe annet enn norske nummer, selv om du befinner deg i samme land som mottaker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noe som er verdensomfattende er +.

Vet du om dette (dvs håndtering av + tegnet) ligger dette i sentralen eller telefonen ?

Jeg mener å huske fra tidligere at telefonen gjorde om til rett kode, så du er avhengig av at telefonen vet hvor du er. Jeg ble forvirra en gang, rett etter landing, hvor jeg prøvde å ringe med bruk av + og telefonen ennå ikke helt hadde forstått hvor jeg var....

Lenke til kommentar

Internasjonalt nummer format (E.164) er ikke med utenlands prefix 00 som blir sagt her som tall men med +

Det gjelder for mobil og for SIP/voip.

Eks +1 212 9761212

Dette skal man også legge inn i alle databaser , mobiltelefoner , m.m (+ CC NDC SN)

USA (hele amerikanske kontinentet) blir +1 etterfulgt av NDC (area) og subscriber nummer.

Har man Norsk Sim kort på utenlandsk nett og skal ringe i det landet - ringes som om man er i Norge .

Brukes + trenger man ikke tenke på om internasjonalt prefiks er 00 eller 011 i det landet man gjester.

http://electronics.howstuffworks.com/telephone-country-codes3.htm

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_country_calling_codes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...