ATWindsor Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Dette er mer ett spørsmål av interesse enn konkret nytte, da jeg ble litt nysgjerrig. Saken er den at vi bodde på en campinghytte en natt, og ønsket å bade i elva rett utenfor, vi nevnte det for utleieren av campinghytter, og han mente at det fikk vi ikke lov til, fordi folk "betalte i dyre dommer for å fiske laks her", og det var folk som fikset både før og etter den planlagte badingen. Det hele ordnet seg minnelig da vi bare kjørte en kjapp tur litt lenger opp i elva der ingen fisket og tok ett bad der. Men jeg ble nysgjerrig på hans rett til å nekte oss, "intuitivt" var min holdning at allemannsretten gir meg rett til å bade i en elv. Det var ikke nærme normal bebyggelse utover campinghyttene som vi bodde i. Men jeg leste loven, og der står det at det er lov sålenge man ikke er til ulempe, hva regnes som ulempe i så måte? Jeg tenker at å kanskje skremme laksen unna i 10 minutter ikke er noen ulempe å snakke om (laksen forsvinner jo ikke fra elva permanent av at vi baser der), men er det noen som vet noe mer om dette? Er dette klart lovlig? Eller er det en gråsone? AtW Endret 6. august 2014 av ATWindsor Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Skulle vi ha flyttet denne tråden til jakt og fiske? Umiddelbart så er vell den avgjerande faktoren korleis eit slikt bad vil påvirke laksefisket i elva. Sjølve jussen er forholdsvis grei på området. No kan det være at eg tar feil, men eg er ganske sikker på at allemannsretten også gjeld i jaktområder under jakt. Så sjølv om det nok er grådig upopulært så kan ein gå på tur i områder der det blir jakta. Det er ikkje slik at det blir adgang forbudt i området under jakta. Tilsvarande må det vell nødvendigvis være for fiskere? 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Normal folkeskikk tilsier jo at dersom du kommer til en plass og det står folk og fisker der så hopper du ikkje uti rett under stanga. Men allemannsretten gjelder jo, og der det ikkje er fiskere kan du nok med full rett bade. Tror eg 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Spørsmålet er så vidt jeg skjønner hvorvidt din bading er til "utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre" (friluftsloven § 8). Det må altså ikke bare være en ulempe for fiskerne, men denne må være "utilbørlig". 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 Normal folkeskikk tilsier jo at dersom du kommer til en plass og det står folk og fisker der så hopper du ikkje uti rett under stanga. Men allemannsretten gjelder jo, og der det ikkje er fiskere kan du nok med full rett bade. Tror eg det sto ikke folk der å fisket på akkurat det tidspunktet, men jeg er interessert i det juridiske, ikke normal folkeskikk. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 Spørsmålet er så vidt jeg skjønner hvorvidt din bading er til "utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre" (friluftsloven § 8). Det må altså ikke bare være en ulempe for fiskerne, men denne må være "utilbørlig". Ja, det er vel der jeg lurer på hvor lista ligger, vi hadde ikke hindrer noen å fiske, men vi kunne vel kanskje på kort sikt jagd unna noe fisk fra akkurat det stedet? Selv om jeg tviler litt på at det hadde skjedd i særlig stor grad i en elv. (uten at jeg vet så veldig mye om laksefiske) AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå