SKAERZ- Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Hei.Som topic sier er det påtide og kjøpe seg noe nytt innen hardware, og da kjøper jeg bare alt nytt i samme slengen.Dataen skal brukes primært i jobb sammenheng, med muligheten til noe gaming/redigering når sjangsen byr seg. Oppgaver skal gå smertefritt, og det skal ikke være noe og ta tilbake på hurtigheten samt kompetansen på maskinen.Har satt opp en liste som i hovedsak dekker mitt behov, om ikke litt til.Link:- https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1423957&su=952C6DAD-AFE4-4C82-B101-238FFDD04D86Trenger innspill, hva som passer best overens med det jeg har satt opp, eventuelle ulemper, hvor jeg kan spare inn penger men fortsatt få den samme ytelsen, osv osv, dere forstår. Åpen til forslag. Dette da i tilknyttning til HK, CPU, GPU, samt valget av kjøling.Delene skal vare, og man må selvsagt ta i betrakting at oppgraderinger ikke nødvendigvis må foretas med det første.Harddiskene på 250gb fra Samsung skal settes i Raid0 sammen, og den andre på 500gb blir noe brukt til lagring, samt at jeg har noe ekstern liggende. Takker så meget på forhånd for all hjelp.Mvh,skaerz. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Her har du bedre eller tilsvarende ytelse til ca. 1300,- mindre (hvis man regner separat på disse komponentene ift dine) https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/13481 Vet ikke helt om jeg er helt på nett med SSD planene dine, men velger å ikke kommentere denne biten. Har du bruk for BR rom? Og det er heller ikke sikkert at SP serien til Corsair er beste valg av mtp luftkjølt kabinett. Lenke til kommentar
SKAERZ- Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Her har du bedre eller tilsvarende ytelse til ca. 1300,- mindre (hvis man regner separat på disse komponentene ift dine) https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/13481 Vet ikke helt om jeg er helt på nett med SSD planene dine, men velger å ikke kommentere denne biten. Har du bruk for BR rom? Og det er heller ikke sikkert at SP serien til Corsair er beste valg av mtp luftkjølt kabinett. Takker så meget for tilbakemeldingen. Har igrunn ikke bruk for BR rom, kan som sagt bare boote via USB og kjøre det sånn når jeg legger inn OS. Angående SDD planene mine, hvilket alternativ ville du valgt iforhold til at det skal gå hurtigt, samt ha nogenlunde plass. Kom med forslag. Forstår hva du mener angående SP serien til Corsair iforhold til kabinettet og at det er luftkjølt. Tenkte selv mye på og velge i7 modellen 4970k istedet for den jeg hadde, men iforhold til kjøling på denne, gjør oppsatt løsning med CoolerMaster Hyper 212 Evo susen? Kommer da også til og montere to ekstra vifter i taket, samt 1 ekstra fremme som drar inn mer luft. Endret 6. august 2014 av SKAERZ- Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Tør påstå at 212 Evo gjør vel så god jobb - om ikke bedre - som Noctua NH-U9B. Videre har både 4690K og 4790K samme TDP (88W), så det skal ikke være noe forskjell i varmeutvikling i chip'n. Hvis du ønsker en rom for installasjon av Windows, ta iallfall en DVD rom, så sparer du 500 der også. Men ja - rom har vel blitt den nye floppy'n. Folk trenger det rett og slett ikke lenger Det jeg mente med SSD planene var at jeg ikke skjønte poenget med å ha 2 drev i raid 0, og ett drev i tillegg til dette. Da kan man jo like så godt ta 3 drev i raid 0. Det er som kjent ingen redudans i raid 0, så hvorfor ikke bare kline sammen 3 drev i array'et? Alternativt kan du kanskje ha 2 SSD'r i raid 0 som primær partisjon, og f.eks 2 gode HDD'r i raid 1. Da får du et rask drev til OS og de mest brukte programmene/filene, samt redudans og godt med lagring på HDD'ene (for en mer behagelig penge). Lenke til kommentar
SKAERZ- Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Tør påstå at 212 Evo gjør vel så god jobb - om ikke bedre - som Noctua NH-U9B. Videre har både 4690K og 4790K samme TDP (88W), så det skal ikke være noe forskjell i varmeutvikling i chip'n. Hvis du ønsker en rom for installasjon av Windows, ta iallfall en DVD rom, så sparer du 500 der også. Men ja - rom har vel blitt den nye floppy'n. Folk trenger det rett og slett ikke lenger Det jeg mente med SSD planene var at jeg ikke skjønte poenget med å ha 2 drev i raid 0, og ett drev i tillegg til dette. Da kan man jo like så godt ta 3 drev i raid 0. Det er som kjent ingen redudans i raid 0, så hvorfor ikke bare kline sammen 3 drev i array'et? Alternativt kan du kanskje ha 2 SSD'r i raid 0 som primær partisjon, og f.eks 2 gode HDD'r i raid 1. Da får du et rask drev til OS og de mest brukte programmene/filene, samt redudans og godt med lagring på HDD'ene (for en mer behagelig penge). Bra du har nogenlunde oversikt over informasjon på disse produktene og har sammenlignet. Har ikke vært aktiv i gamet på 1 eller 2 år, og da faller man fort av hva som er nytt og ikke. Interessen skal nå til uansett for og lese meg opp, men det haster litt, så da spør jeg heller noen. Takk igjen! Ingen dum ide, og forholdvis en god løsning tilknyttet til hva jeg trenger. Har du noen forslag på SSD'er, eller gjør Samsung EVO 840 jobben, evt 2x120gb da i raid0, også kjøre noe annet stabilt i raid1. Det er litt stive i pris, så undrer litt. Angående PSU'en, fant jeg ikke denne hos siden vi som bedrift bruker som forhandler. Kunne du kikket på www.norek.no sine sider og funnet et alternativ, evt en annen serie innen Corsair, noe de har mye av. Takker så meget på forhånd for videre svar. Endret 6. august 2014 av SKAERZ- Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) 840 Evo er et fint valg. Du kan også se på crucial mx100 serien. Litt lavere MB pris... Fra Norek sine sider ville jeg tatt xfx pro series Black edition 750 w psu tror jeg .. eller kanskje Corsair ax serien. Jeg tenkte sånn her: 2 ssd i raid 0 på Intel sin sata 3 kontroller på hovedkortet til OS osv. 2 hdd (f.eks WD Black) i raid 1 for lagring og redundans. Denne må vel gjerne på en egen kontroller (?) f.eks et pcie kort til 2-300 spenn. Eller kan man ha flere raid array på samme kontroller? Hmm.. Noen hk har vel også to sata kontrollere. Endret 6. august 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
SKAERZ- Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 840 Evo er et fint valg. Du kan også se på crucial mx100 serien. Litt lavere MB pris... Fra Norek sine sider ville jeg tatt xfx pro series Black edition 750 w psu tror jeg .. eller kanskje Corsair ax serien. Jeg tenkte sånn her: 2 ssd i raid 0 på Intel sin sata 3 kontroller på hovedkortet til OS osv. 2 hdd (f.eks WD Black) i raid 1 for lagring og redundans. Denne må vel gjerne på en egen kontroller (?) f.eks et pcie kort til 2-300 spenn. Eller kan man ha flere raid array på samme kontroller? Hmm.. Noen hk har vel også to sata kontrollere. Ser XFX'n er bestillingsvare, så må evt bli Corsair sin AX 760 da, eller 760i? Det jeg også tenkte. Usikker på om HK'et har 2 sata kontroller, eller om man kan gjøre begge på samme, får sjekke d opp. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Gå for 760i. Jeg vil tippe at du fint kan sette opp to raid array på Intel sin raid/sata kontroller på hovedkortet. Jeg har aldri prøvd dette selv, men når du starter maskinen, (og har satt SATA Config til Raid i BIOS) så trykker du som kjent ctrl+i under POST. Der kan du velge hvilke drev som skal tilhøre hvilket array, og hva slags type raid dette skal være. Ang kjøling: Jeg ville bare kjøpt 1 ekstra vifte (140mm) og satt denne på sidepanelet (evt. i bunn eller front) til å blåse inn i kabinettet. Da vil du altså ha 2 vifter som blåser inn (side/front/bunn) og 1 vifte som blåser ut (bak eller oppe). På denne måten opprettholder du et lite overtrykk i kabinettet, og du får litt mindre støv inn i kassa. Så poenget er altså å ha flere vifter som blåser inn enn ut. Husk at R4 har integrert viftestyring for 3 vifter, så hvis du går for totalt 3 kabinettvifter kan du koble disse på denne. Ønsker du flere vifter må du ha noe slikt for å koble alle til: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/tilbehor/installasjonsverktoy/Deltaco-SSI-36-Y-kabel3-pins/118562.7094/ Jeg vil anbefale at du bruker denne viftestyringen. Det er ofte rimelig kødd å styre viftene fra hovedkortet (Den 4p PWM CPU viften kobler du på HK, og 3p kabinettvifter til viftestyring). Endret 7. august 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
SKAERZ- Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Gå for 760i. Jeg vil tippe at du fint kan sette opp to raid array på Intel sin raid/sata kontroller på hovedkortet. Jeg har aldri prøvd dette selv, men når du starter maskinen, (og har satt SATA Config til Raid i BIOS) så trykker du som kjent ctrl+i under POST. Der kan du velge hvilke drev som skal tilhøre hvilket array, og hva slags type raid dette skal være. Ang kjøling: Jeg ville bare kjøpt 1 ekstra vifte (140mm) og satt denne på sidepanelet (evt. i bunn eller front) til å blåse inn i kabinettet. Da vil du altså ha 2 vifter som blåser inn (side/front/bunn) og 1 vifte som blåser ut (bak eller oppe). På denne måten opprettholder du et lite overtrykk i kabinettet, og du får litt mindre støv inn i kassa. Så poenget er altså å ha flere vifter som blåser inn enn ut. Husk at R4 har integrert viftestyring for 3 vifter, så hvis du går for totalt 3 kabinettvifter kan du koble disse på denne. Ønsker du flere vifter må du ha noe slikt for å koble alle til: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/tilbehor/installasjonsverktoy/Deltaco-SSI-36-Y-kabel3-pins/118562.7094/ Jeg vil anbefale at du bruker denne viftestyringen. Det er ofte rimelig kødd å styre viftene fra hovedkortet (Den 4p PWM CPU viften kobler du på HK, og 3p kabinettvifter til viftestyring). Da handler vi i vei og gir gass. Går for 2xWD® Desktop Black 2TB, siden de andre modellene med 500gb, samt 1TB var bestillingsvare, hehe. Blir og kjøre 3 vifter mest antatt og eventuelt oppgradere i senere tid om nødvendig. Kan ikke si annet en takk for hjelpsomheten. Kommer tilbake om det skulle være noe. Ha en fortsatt fin dag videre! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ville gått for Corsair AX760 uten i. Laget av Seasonic, samt at den skal være bedre en "i" Ellers viss du kan vente en smule så går du heller for XFX som du tenkte på. Nyere og så den også laget av Seasonic Lenke til kommentar
SKAERZ- Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Ville gått for Corsair AX760 uten i. Laget av Seasonic, samt at den skal være bedre en "i" Ellers viss du kan vente en smule så går du heller for XFX som du tenkte på. Nyere og så den også laget av Seasonic Kan høre med Norek hva den eventuelle leveringstiden på XFX'n er, men veldig kjekt med den fra Corsair også, i og med at jeg kan bestille spesifisert farge på kabler, og gjøre det mer personlig/customized. Men 760 uten i altså, du mener d? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Du kan lese om PSU'ene her: 760: http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760/1.html 760i: http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760i/1.html Tror nok de er rimelig like, men 760 er vel rimeligere, så kanskje bare gå for den da. Jeg ville også sjekket etter XFX'n som jeg nevnte først. Heller den enn Corsair. Når du snakket om spesifiserte farger på PSU kabler ... Ikke bruk disse på andre PSU'er enn de som kablene er til. Jeg vil mye heller ha en skikkelig PSU (uten fargede kabler...) enn en noe dårligere PSU bare slik at man får fargede kabler Du har heller ingen sidevindu på R4'n du har satt opp, så hva er så viktig med fargede kabler? Endret 7. august 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
SKAERZ- Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Du kan lese om PSU'ene her: 760: http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760/1.html 760i: http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX760i/1.html Tror nok de er rimelig like, men 760 er vel rimeligere, så kanskje bare gå for den da. Jeg ville også sjekket etter XFX'n som jeg nevnte først. Heller den enn Corsair. Når du snakket om spesifiserte farger på PSU kabler ... Ikke bruk disse på andre PSU'er enn de som kablene er til. Jeg vil mye heller ha en skikkelig PSU (uten fargede kabler...) enn en noe dårligere PSU bare slik at man får fargede kabler Du har heller ingen sidevindu på R4'n du har satt opp, så hva er så viktig med fargede kabler? Kablene tilknyttet Corsair sine modeller, er også levert av Corsair, så alt iorden på den delen. Gikk for 760i modellen, hadde vært fint og kunne hatt de funksjonene den tilbyr i ermet ettersom kabinettet er noe lite samt veldig kompakt. Endret 7. august 2014 av SKAERZ- Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 er ikke noen dårlig PSU det der heller da Men du kan bare få bedre til samme pris Men nå har du bestilt å du kommer nok ikke til å angre Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Blir nok bra dette! Det er på ingen måte en dårlig PSU nei, og du har masse effekt hvis du ønsker å utvide hardwaren din i fremtiden. Husk at hovedkortet bare leveres med 2 SATA kabler (iallfall veldig vanlig), så du trenger 2 til, til HDD'ene dine. Dette har du sikkert liggende, jeg bare nevner det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå