Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket merke/modell skal man velge?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er forholdsvis grønn når det gjelder biler men driver å gjør litt research for et nytt bilkjøp de kommende ukene.

Jeg gikk på en smell for et år siden med å kjøpe en brukt Audi A3 2000 modell til under 60 000. Denne har slukt olje (1-2 liter pr 100 mil), hatt elendig hjuloppheng, hatt trøbbel med elektronikken osv osv. Jeg har hatt den på service x 2 uten at de har funnet feil til oljeforbruket.

Nå er det aktuelt å selge denne (hvis mulig) for å erstatte den med en ny bil som jeg "investerer" noe mer i. Anslagsvis setter jeg opp ett budsjett mellom 120 til 150 000 kr.

Mitt spørsmål går egentlig mer ut på hvilke alternativer bør jeg velge mellom? Jeg har sett på Toyota (Prius, Auris), VW (Golf, Polo), Skoda (Fabia), Ford (Focus) og Volvo (C30) og oppfattet det slik at alle disse er forholdsvis gode kjøp?

Er det noen som har noen tips til merker/modeller man bør velge og ikke minst hvilke man bør AVSTÅ fra?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg ville avstått fra Toyota Prius fordi den er en hårføner i mitt hode + at den batteripakka skal nok byttes en dag og den blir nok ikke billig... Jeg ville avstått fra Volvo C30 fordi den er grusom, orginalen volvo 480 er faktisk penere til tross for at den er helt hensides stygg. Golf, polo, fabia og focus er nok helt greie biler. Det er nok Audi A3 også men selv alle biler har en slekning som er syk. Værste mandagsbilen jeg har vært borti var en 98 toyota corolla, det ene røk etter det andre... Audi er ingen dårlig bil fordi du har hatt ett dårlig eksemplar. (ingen audi entusiast men folk legger biler for hat for feil grunn, det synest nok mange at jeg også gjør med det jeg har skrevet over om prius og c30...) Hva med opel corsa?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Stort sett veldig enig med Almar over her, bortsett fra det med utseendet på Volvo C30. Det blir jo en smakssak hva en synes er fint og ikke. Men C30 har hatt noe varierende tester. Golf, Polo, Focus og Fabia er ganske greie biler. Legg gjerne til A3. Av nyere dato er den klart best å kjøre av disse.

Hva med Open Astra? Til 150 000 får du en som er bra og gir mye for pengene (pga Opel sitt tynnslitte rykte fra 90-tallet).

Lenke til kommentar

Jeg ville avstått fra Toyota Prius fordi den er en hårføner i mitt hode + at den batteripakka skal nok byttes en dag og den blir nok ikke billig... Jeg ville avstått fra Volvo C30 fordi den er grusom, orginalen volvo 480 er faktisk penere til tross for at den er helt hensides stygg. Golf, polo, fabia og focus er nok helt greie biler. Det er nok Audi A3 også men selv alle biler har en slekning som er syk. Værste mandagsbilen jeg har vært borti var en 98 toyota corolla, det ene røk etter det andre... Audi er ingen dårlig bil fordi du har hatt ett dårlig eksemplar. (ingen audi entusiast men folk legger biler for hat for feil grunn, det synest nok mange at jeg også gjør med det jeg har skrevet over om prius og c30...) Hva med opel corsa?

Hva er grunnen til at du avstår fra Prius? Ser av tester at det er lite feil med disse. Ja, batteriet er nok en 30 000 hvis det først skal byttes, men det er vel 10 års garanti på disse? Så kjøper jeg en 2009 modell har jeg jo 4-5 år dekket av garanti?

Volvoe C30 har jeg vurdert men den er vel 3 dørs og dette gjør det litt mindre aktuelt. Den er også gått ut av produksjon ser jeg? Dette har vel ikke mye å si?

Ser at dere begge nevner Opel. For min del vet jeg svært lite om Opel. Er det lite feil på disse? Ser på Finn.no at man får en relativt ny Opel for det budsjettet jeg har.

Det jeg er på jakt etter er en bil med lite feil og som varer lenge. Jeg er ikke så opptatt av utseende.

Lenke til kommentar

Avstått fra Prius... det er jo bare tull!!

Toyota har veldig gode garantier på sine hybridsystem inkludert batteriet som det er kun fordeler med.

Selv om batteriet vil tape seg med årene har den kun fordeler og trenger ikke byttes når det er dårlig. Går ut i fra at bilen uansett skrotes før batteriet når så dårlig effekt at det ikke får startet bilen... noe som vil kreve noen få prosent av kapasiteten.

Hybridene vil også spare deg for bensin under bremsing og kjøring i nedoverbakke, i tillegg er nybilprisene lavere på grunn av lavere avgifter slik at du også få mer for pengene ved å kjøpe hybrid, også brukt.

Hårfønerargumentet ditt forstår jeg ikke men er vel bare ett subjektivt tulleargument for å fremstå som morsom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...