Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spm. angående arbeidskontrakt/gjennomsnittsregning av timer og problemstillinger rundt dette

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som yrkessjåfør, og vi er noen lettere irriterte sjåfører som ikke er helt sikre på hva vi har krav på.

Det er jo egne lover for yrkessjåfører. En av de sier at arbeidsgiver kan gjennomsnittsberegne alminnelig arbeidstid.

Loven sier som følger på området:
(Og det jeg sier i etterkant kan sikkert inneholde mye feil som stammer direkte fra det at jeg ikke helt forstår meg på alt av lovtekster)

§ 8.Alminnelig arbeidstid

Alminnelig arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

Alminnelig arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for:

1. døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenliknbart turnusarbeid, 2. arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenliknbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager, 3. arbeid som innebærer at arbeidstakeren må arbeide minst hver tredje søndag, 4. arbeid som hovedsakelig drives om natten.

§ 10.Adgang til gjennomsnittsberegning av alminnelig arbeidstid

Ved skriftlig avtale kan den alminnelige arbeidstid ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst ett år blir gjennomsnittlig så lang som foreskrevet i § 8, men ikke over 48 timer i løpet av sju dager og ikke over ni timer i løpet av 24 timer.

Ved virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiveren og de tillitsvalgte skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst ett år blir gjennomsnittlig så lang som foreskrevet i § 8, men ikke over 54 timer i løpet av sju dager og ikke over 10 timer i løpet av 24 timer.

På samme vilkår som i annet ledd, kan arbeidstiden ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 16 uker blir gjennomsnittlig så lang som foreskrevet i § 8, men ikke over 60 timer i løpet av sju dager og ikke over 10 timer i løpet av 24 timer.

Alminnelig arbeidstid for arbeidstakere som arbeider mer enn tre timer om natten, skal i gjennomsnitt ikke overstige åtte timer i løpet av 24 timer.

Gjennomsnittsberegningsperioden for nattarbeid er fire uker.

Lengre arbeidstid enn det som følger av § 8 må ikke nyttes i mer enn seks uker i sammenheng.

Hva defineres som nattarbeid? Jeg antar at jeg går innenfor, da jeg til vanlig jobber fra 19:00. Vi har riktignok i vårt firma 7,5 timer som alminnelig arbeidstid per 24 timer, ikke 9 timer som loven sier at er høyeste, så si jeg skal jobbe til 02:30. Men igjen, er det nattarbeid, så skal det ikke overstige 8 timer? Og ikke over 38 timer i uka. Jeg jobber også fra 19:00 hver søndag, om det i det hele tatt teller som arbeid på søndager.

Nå over til problemstillingen:
Det står "ved skriftlig avtale" mtp. gjennomsnittsberegning.
I min kontrakt står det ingenting om dette, men det blir uansett gjort. Så om jeg i løpet av en uke jobber 10 timer overtid, og neste uke er "uheldig" og jobber 10 timer under alminnelig arbeidstid, så gir det da meg 0kr i overtid. Dette har da blitt brukt ved hvertfall ett tilfelle, hvor jeg ble sendt på korte oppdrag en uke, og overtiden min gikk fra 30 til 20 timer den måneden. Noen vil vel argumentere at det er avspasering, men med tanke på at en overtidstime er verdt mer enn en vanlig time, så føles det noe bedritent å jobbe ræva av meg, for så å få lite igjen for det. Jeg kunne muligens godtatt det om jeg ble trukket lønn for 10 normale arbeidstimer, og ikke 10 overtidstimer, selv om det sikkert er på kanten med loven det og. Uansett, gjelder "ved skriftlig avtale" mellom arbeidstaker og arbeidsgiver? Vi har forøvrig heller ikke noe tariffavtale.

Jeg vurderer å ta opp dette i et møte, men da er det jo greit å vite om jeg tar feil eller ikke.
Og evt. om jeg tar det opp, og han vil lage en ny kontrakt; Kan jeg da nekte å skrive under på det? Og har han da noe rett til å sparke meg på det grunnlaget?

Deretter; Jeg har en annen kontrakt som sier at jeg må bli værende i firmaet i tre år etter kursavslutning, da jeg fikk betalt førerkortet av jobben.
I den kontrakten er det en "trykkleif" hvor det da står som følger:
"Dersom arbeidsforholdet før avtalte periode er utløpt, må arbeidstaker tilbakebetale til bedriften en forholdsmessig del av kursprisen."
- Som du kanskje legger merke til, så mangler det et ord som "definerer setningen".
"Dersom arbeidsforholdet *hva da?* før avtalte periode er utløpt."
Om jeg skulle få sparken, kan jeg da argumentere at det ikke er definert at jeg må betale tilbake selv om det ikke er jeg som sa opp selv? Jeg er usikker på reglene rundt akkurat dette uansett, om jeg måtte betalt om jeg får sparken, eller kun om jeg sier opp.

- Det ble brått rot i hodet mitt, så jeg aner ikke om jeg har fått frem det som trengs å få frem, og det jeg hadde tenkt til å få frem.

Anonymous poster hash: 65946...8e5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reglene om arbeidstid er utformet for å gjelde alle, noe som medfører at de for den enkelte kan virke stivbente og lite tilpasset realiteten.

Gjennomsnittsberegning gir adgang til en annen fordeling av arbeidstiden, som innebærer at den enkelte arbeidstaker kan jobbe mer i perioder, noe som er ganske aktuelt for en lastebilsjåfør som skal fortest frem fra A til Å.

Det er skadelig å arbeid for lange dager over lang tid. Da kjører du ganske enkelt av veien, rett og slett, før ellere senere.

Dersom dere skal utvide rammen for gjennomsnitsberegning av arbeidstid, trenger dere samtykke fra Arbeidstilsynet eller fagforening.

Jeg vet ikke om dere jobber innenfor gjennomsnitsberegningens lovlige grenser, eller om det er et krav om samtykke fra en tredjepart dersom dere jobber "ulovlig" og trenger samtykke.

Du må fortelle hvor mange timer dere jobber over tid?

Siden dette er en gjennomsnittsbergening, så skal dere i utgangspunktet komme opp i null.

Kan du være mer konkret om hva som står i din kontrakt om Arbeidstid? Spesifer? Hvor mange timer er dere skyldig bedriften? Hvor mange timer må dere jobbe hver uke? Hvordan får dere kompensert arbeid på natt og helligdager/søndager?

Lenke til kommentar

Det som står i kontrakten agående arbeidstid er kun:
"Normal daglig / ukentlig arbeidstid følger kjøre- og hviletidsbestemmelsene og forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport, så langt den rekker" .. Den overså jeg istad, og der kan det vel inngå dette med gjennomsnittsberegning?

Ellers har vi fastlønn + 40 % overtid.

Hvor lenge vi jobber varierer litt, da det ikke er "pålagt" i så måte at vi får beskjed om å gjøre ekstra ting, men "usikkert" på grunn av stadige forsinkelser. Jeg jobber sjelden under 8,5 timer hver dag, så hva gjennomsnittsberegning angår, så går det ikke nødvendigvis utover det at jeg mister overtidstimer til vanlig, men i noen perioder kan det skje. F.eks hittil denne uken(tre arbeidsdager) har jeg jobbet 6 timer overtid.
Vi får ikke kompansert arbeid på natt/helligdager/søndager i så måte, såvidt jeg kan forstå, vi får kun betalt ekstra for overtid. Det arbeidsgiver da gjør, såvidt jeg har forstått, er å gjennomsnittsregne timene uavhengig om vi jobber innenfor "maksimal tid" eller ikke, så om jeg da jobber 12-13 timer en dag, så unngår arbeidsgiver det å betale mer enn 40 % overtid, om jeg skulle ha krav på det etter så og så mange timer.(jeg kan ikke denne regelen).

Jeg har ikke timelister fra tidligere tilgjengelig på denne pc'en, jeg kan prøve å finne frem noe senere om nødvendig. Uansett så har normalen ligget på 20-30 timer overtid hver måned. Altså regnet utifra en arbeidstid på 37,5 timer per uke.

Jeg har en kollega som jobbet 156 timer i juli, og det er etter at man trekker fra en uke ferie.

(Om det skulle være spørsmål om kjøre- og hviletid, så er dette mye "annet arbeid" og "venting" og ikke så mye kjøring, så det skal være innafor.)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til tidssatsene som står i "kjøre- og hviletidsbestemmelsene og forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport, så langt den rekker". Kan du finne ut hvasom står der, siden arbeidskontrakten referer til den?

Det som er viktig når det kommer til overtid, er arbeid utover normalarbeidstiden. Det må defineres hva som er utenfor din normale arbeidstid.

Du skal i utgangspunktet ikke jobbe mer enn 9 timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av 7 dager. Overstiger du det antallet i løpet av et døgn(9 timer) eller en uke (48 timer) så skal du ha dette overtidsbetalt, dersom det ikke er avtalt og samtykket til noe annet med arbeidstilsynet eller fagforening, eller i den avtalen som bedriften referer til: "kjøre- og hviletidsbestemmelsene og forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport, så langt den rekker"

I utgangspunktet er nattarbeid ulovlig. Bedriften må ha tillatelse fra arbeidstilsynet eller fagforening for å jobbe natt. Så skal du bli gitt ubekvemstillegg for arbeid på natt og helligdager og søndag.

Btw, du skal ha betalt av arbeidsgiver ikke bare når du kjører, men når du er disponibel for bedriften, og du skal også ha betalt lunsj, siden du ikke har et lunsjlokale å spise lunsj på, så må du jo spise i lastebilen.

Du skal ha betalt for all den tiden du er disponibel for bedriften.

Lenke til kommentar

Du har sitert pgf 8 og 10 i "Forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport".

I pgf 5 er nattarbeid definert som:

8. nattarbeid: Arbeid som utøves i tiden mellom 21.00 og 06.00.

Siden du arbeider hovedsaklig om natten så gjelder pgf 8 andre ledd:

Alminnelig arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for:

(snip)

4. arbeid som hovedsakelig drives om natten.

Siden du arbeider mer enn 3 timer om natten så gjelder pgf 10 fjerde, femte og sjette ledd:

Alminnelig arbeidstid for arbeidstakere som arbeider mer enn tre timer om natten, skal i gjennomsnitt ikke overstige åtte timer i løpet av 24 timer.

Gjennomsnittsberegningsperioden for nattarbeid er fire uker.

Lengre arbeidstid enn det som følger av § 8 må ikke nyttes i mer enn seks uker i sammenheng.

Siden du utfører nattarbeid så skal du aldri arbeide mer enn 10 timer i løpet av 24 timer, jfr pgf 12 andre ledd:

§ 12.Samlet daglig arbeidstid

(snip)

Hvis det blir utført nattarbeid, skal daglig samlet arbeidstid ikke overstige 10 timer i løpet av 24 timer.

Forøvrig nevner jeg at arbeidstaker skal ha minst 36 timer sammenhengende fri i løpet av sju dager og arbeidstaker som har utført søn- eller helgedagsarbeid, skal ha det følgende søn- og helgedagsdøgn fri, jfr. pgf 14.

Lenke til kommentar

Hva vil "følgende søn/helgedagsdøgn" si, sånn konkret?
Sånn det skjer nå, så begynner arbeidsuken min hver søndag kveld klokken 19:00, og avslutter siste arbeidsdag i uken 02:30 natt til fredag. Forutsett at jeg ikke har overtid, noe jeg stort sett har i liten eller stor grad. Har mao. nok timer fri, men usikker på hva det nevnte betyr.

Link til forskriften det er snakk om:
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-10-543

Og forskrift om kjøre- og hviletid:
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-07-02-877

TL;DR til sistnevnte:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrkestransport/Kjore+og+hviletid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...