Hvaheterdu Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Selv har jeg blitt anbefalt MAC i mitt fysikkstudie. Driver med en del MATLAB og programmering. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Trenger en fullverdig bærbar til studiebruk. Disse hybridmaskinene er svært lite produktive i forhold (Surface, Transformer osv.) Har en Lenovo Miix 2 og kunne aldri ha funnet på å bruke denne til noe skolerelatert. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Hvilken modell da? Alt jeg finner av UX32LN og LA har SSHD, 1366x768 og annet "ræl". Du tenker kanskje på den nye generasjonen UX303LN? Den har jo SSD, QHD skjerm, GT 840M osv.. Men koster jo en del med en prislapp på ca 11'000 kr. Men virker som en veldig flott maskin, lurer bare på hvor negativt GT 840M og QHD slår ut på batteriet. GT 840M må vel også by på en del viftestøy i en såpass kompakt maskin. Alle utgaver av UX32LN (toppen av lista) her har 1920 x 1080 (IPS), SSD (128/256 GB) og GT 840M. Forskjellen mellom de modellene der ligger vel på CPU og SSD-kapasitet. UX303LN har et litt oppgradert chassis og skjerm på 1440p, men den skal ha dårligere farger enn den du finner på UX32LN (det kan jo hende de får fiksa det med firmware oppgradering, men enn så lenge i alle fall). Synes uansett 1080p fungerer fint på 13", så tror nok mange gjør et bedre kjøp med UX32LN enn UX303LN per i dag. Helt enig, har også skrevet min vurdering av UX32LN her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1621082 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ville for min del aldri anbefale en bærbar uten digital penn og One Note (eller tilsvarende) for studiebruk. One Note er så absolutt hendig, men behovet for digital penn ser jeg ikke? Selv skriver jeg raskere på tastatur, og det blir langt mer leselig enn hva jeg klarer å knote ned på papir og når det blir digital penn på skjerm så blir det fort enda verre... Pennen har også en lei tendens til å havne på avveie. Ingeniørstudenter er dønn avhengig av å kunne tegne skjematiske figurer og skrive matematiske uttrykk. Dette går ulidelig seint med tastatur og mus/plate hvis det skal bli forståelig. Kjapt eksempel. 1 Lenke til kommentar
Rune Dahl Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Bruker Mac Air til lektorutdanning. Tror ikke jeg kunne ha bedt om en bedre maskin. Holder hele skoledagen, inkludert lesingen etterpå og underholdning innimellom. Lenke til kommentar
AMosand Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ville bytta ut alle fra apple med pc'er til 2-3000 kr, hehe. På hvilket grunnlag da? Dette fremstår da som en relativt flåsete kommentar? Vel, her om dagen lette jeg litt rundt (ganske nøye) og fant ut at for en 9000ktr mac, kan du få en bærbar pc til ca 2500kr. og dette repeterte seg nesten alltid i alle prisklasser jeg så på. Det er ingen hemmelighet at du betaler mye for det halvspiste eplet og litt penere design... det vet da alle, gjør de ikke? MEN. Jeg vet at hvis video- musikk- og bilderedigering er det du skal drive mye med, og SKAL ha det som er best og enklest til det, så er det mac som gjelder, men da en pro, alså ikke en bærbar... 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ville bytta ut alle fra apple med pc'er til 2-3000 kr, hehe. På hvilket grunnlag da? Dette fremstår da som en relativt flåsete kommentar? Vel, her om dagen lette jeg litt rundt (ganske nøye) og fant ut at for en 9000ktr mac, kan du få en bærbar pc til ca 2500kr. og dette repeterte seg nesten alltid i alle prisklasser jeg så på. Det er ingen hemmelighet at du betaler mye for det halvspiste eplet og litt penere design... det vet da alle, gjør de ikke? MEN. Jeg vet at hvis video- musikk- og bilderedigering er det du skal drive mye med, og SKAL ha det som er best og enklest til det, så er det mac som gjelder, men da en pro, alså ikke en bærbar... Om du virkelig har lett rundt ganske så nøye så er jeg veldig imponert over at du klarer å komme frem til en såpass håpløs dårlig konklusjon. Her kommer du jo med temmelig greie påstander som du naturligvis greier å dokumentere regner jeg med? En MacBook Air 13" starter altså fra 8590 kr. Her får du 128 PCI-Express SSD, 12-timer batteri, Intel Core i5 (Haswell), Intel HD 5000, 802.11ac, vekt på 1,35 kg med markedsledende styreflate (touchpad) og et av de bedre tastaturløsningene (med baklyste taster) på markedet. Dette er før vi tar høyde for ting som unibody aluminiumsdesign / kabinett og eplelogo som du så fint drar frem. Den er tilnærmet lydløs i bruk. Nå er jeg utrolig spent på hvilken maskin du kan dra frem som matcher denne til bare 2'500 kr? MacBook Air er vel selve definisjonen på en perfekt studentmaskin med tanke på hvilken batteritid, vekt, tykkelse, utførelse, støynivå, kompakt strømadapter med magnetløsning i tilfellet en idiot skulle snuble over ledningen din, SSD for hastighet og driftsikkerhet osv.. Og med veldig bra tastatur så er den veldig god å skrive på dag ut, og dag inn og en markdsledende styrefalte gjør brukeropplevelsen veldig god på alle måter. Eneste negative er vel inngangsprisen som kan være noe høy for studenter, men 8590 kr for en ultrabook med disse spesifikasjonene er slettes ikke ille og ikke spesielt dyrere enn hva tilsvarende maskiner i Windowsverdenen koster. Det at du blank avfeier en MacBook Air som anbefaling som studentmaskin blir temmelig useriøst og sier jo litt mer om ditt tankesett og hvor temmelig ignorant du fremstår... Og nei, du får ikke tilsvarende maskin til 2500 kr. Det blir løgn og fanteri inntil du klarer å dra tilvarende maskiner opp av hatten som faktisk har tilsvarende spesifikasjoner. Inntil du gjør dette så er jo innlegget ditt temmelig poengløst med helt tomme utsagn fra din side. PS: Jeg sier ikke at det ikke finnes tilsvarende maskiner, jeg sier heller ikke at MacBook Air nødvendigvis gir mest for pengene. Jeg sier bare at som studentmaskin så er den temmelig ideell for de fleste, og at 8590 kr ikke er en avskrekkende pris for hva du faktisk for og at konkurrentene ikke nødvendigvis er så latterlig mye billigere. 3 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Vel, her om dagen lette jeg litt rundt (ganske nøye) og fant ut at for en 9000ktr mac, kan du få en bærbar pc til ca 2500kr. og dette repeterte seg nesten alltid i alle prisklasser jeg så på. Det er ingen hemmelighet at du betaler mye for det halvspiste eplet og litt penere design... det vet da alle, gjør de ikke?MEN. Jeg vet at hvis video- musikk- og bilderedigering er det du skal drive mye med, og SKAL ha det som er best og enklest til det, så er det mac som gjelder, men da en pro, alså ikke en bærbar... Fint om du kan linke til en av 2500 kroners laptopene du fant, jeg trenger ikke ny laptop, men oppgraderer(?) gjerne Lenke til kommentar
coffeeh Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 De som studerer IT får ofte gratis programvare fra Microsoft gjennom studiestedet. For å benytte denne er det imidlertid som oftest et krav at maskinen din kjører Windows, noe Apples MacBook-er ikke gjør ut av boksen. Derfor kan ikke Apples maskiner anbefales for de som studerer IT hmm.. jeg begynner nå master informatikk ved UiO, etter noen år surrende rundt med bachelorstudier, jobb og denslags, og må helt ærlig si at ved UiO er det her bare tull.. Ja, man får gratis programvare fra microsoft via MSDNAA/Dreamspark, men mesteparten av denne programvaren er tilnærmet ubrukelig for studiene.. De fleste rundt meg har enten skaffet seg en mac, eller lagt inn linux på laptopen sin.. Hvorfor? Fordi når man koder Java, Python, C og Scheme så blir veldig fort windows en mer kronglete plattform for å få ting til å fungere som forventet.. Annen ting som kan nevnes er at folk flest skaffer seg en bærbar maskin som er lett å bære med seg.. Er såklart noen som sleper med seg 15"/17" gaming laptoper, men flertallet skaffer seg heller bærbare maskiner med lavere vekt og støynivå, samt bedre batteritid (Ps. Ift windows vs mac innen informatikk kan jeg også gjerne nevne at i min nåværende utviklerjobb sitter de aller fleste med mac, og i min forrige utviklerjobb satt de fleste av oss med linux i virtualbox for å slippe unna windows ) Lenke til kommentar
stBernhardsKløen Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Jeg liker hvordan dere har formatert artikkelen, men syns dere mangler et godt ultrabook alternativ. For noen uker siden laget HW en studentultrabook-artikkel. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Vel, her om dagen lette jeg litt rundt (ganske nøye) og fant ut at for en 9000ktr mac, kan du få en bærbar pc til ca 2500kr. og dette repeterte seg nesten alltid i alle prisklasser jeg så på. Det er ingen hemmelighet at du betaler mye for det halvspiste eplet og litt penere design... det vet da alle, gjør de ikke? Jeg gleder meg så uendelig mye til du kommer opp med linken til denne 2500 kroners PC'en. Den bør komme relativt raskt, ellers kan vi vel konkludere med at innlegget ditt var dagens selvmål. 2 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 STØY. Jeg har dårlig erfaring med Multicom-PC av samme grunn (i mitt tilfelle en W252, og det er vel tre år siden jeg kjøpte den). Jeg orker ikke bruke den pga støy. Min kjære har fått overta den, og jeg vil ikke engang være i samme rom når den er i bruk. Til sammenligning er jeg svært glad i min stasjonære PC som ikke bare er lydløs, men også har stor skjerm og ordentlig tastatur. Men må man ha bærbar, så må man (kanskje). Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 (endret) Vel, her om dagen lette jeg litt rundt (ganske nøye) og fant ut at for en 9000ktr mac, kan du få en bærbar pc til ca 2500kr. og dette repeterte seg nesten alltid i alle prisklasser jeg så på. Det er ingen hemmelighet at du betaler mye for det halvspiste eplet og litt penere design... det vet da alle, gjør de ikke? Venter fremdeles i spenning på linken til denne/disse 2500 kroners PC'ene du fant. Fraværende respons bekrefter min mistanke til innlegget og påstanden din. Oppdatering: Ser du er innom forumet her innimellom, men siden du unnlater å svare antar jeg at du selv innser at ditt innlegg var skivebom. En bekreftelse på det er på sin plass. Endret 8. august 2014 av Valotunk Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Ville bytta ut alle fra apple med pc'er til 2-3000 kr, hehe. På hvilket grunnlag da? Dette fremstår da som en relativt flåsete kommentar? Vel, her om dagen lette jeg litt rundt (ganske nøye) og fant ut at for en 9000ktr mac, kan du få en bærbar pc til ca 2500kr. og dette repeterte seg nesten alltid i alle prisklasser jeg så på. Det er ingen hemmelighet at du betaler mye for det halvspiste eplet og litt penere design... det vet da alle, gjør de ikke? MEN. Jeg vet at hvis video- musikk- og bilderedigering er det du skal drive mye med, og SKAL ha det som er best og enklest til det, så er det mac som gjelder, men da en pro, alså ikke en bærbar... Registrerer at linken til denne 2500 kroners PC'en fremdeles er fraværende. Lenke til kommentar
Smedsrud Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Her er en link til en minst like bra pc som macbook air eller pro. De har vær sine fordeler og jeg har sammenlignet dem med negativer og positiver og funnet ut at de er like ens. Her er linken: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80G00035MT/lenovo-ideapad-g50-30-15-6-barbar-pc-sort Var det der et forsøk på en spøk? Jepp! Du skjønte den i hvertfall du da.... Men holder fast med det Surface pro 3 jeg skreiv... Hei, vi hadde ikke lyst til å anbefale en PC som enda ikke er lansert og som vi ikke vet hvordan oppfører seg. Den ser likevel spennende ut og for mange kan den nok være et godt alternativ Anders. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging§ion=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
mrukulele Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Er ikke enig i at MBP har suveren skjerm - for meg er en litt lavere oppløst rgb-led mye bedre. Dessverre er det litt vanskelig å finne maskiner med dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå