Smedsrud Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 PC-ene er like forskjellige som studieretningene.ANBEFALING: De bærbare PC-ene du bør velge til høsten Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Ikke så verst, skal se om det finnes forbedringer til denne lista. Edit: Surface Pro 3 har blitt nevnt av mange andre, og nå også meg. Ellers er Asus Zenbook UX32LA et utgående produkt. Multicom Ultra W840 er en rimelig erstatter, men da kommer operativsystem i tillegg. Vil også påpeke at Apple sannsynligvis vil lansere en ny MacBook Air om ikke så altfor lenge, så for Apple-frelste, er det sannsynligvis verdt å vente. Endret 6. august 2014 av Agentspoon 1 Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ville for min del aldri anbefale en bærbar uten digital penn og One Note (eller tilsvarende) for studiebruk. 2 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ville for min del aldri vurdert en bærbar med digital penn, vet med meg selv at jeg skriver så stygt på digitale flater at det ikke har noe for seg 4 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Jeg liker hvordan dere har formatert artikkelen, men syns dere mangler et godt ultrabook alternativ. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-zr5PvHaK Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Dumt å nevne Transformerbooken og ikke den nye Acer Aspire Switch 10... etterfølgeren til Acer Iconia w510/w511 Lenke til kommentar
AMosand Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ville bytta ut alle fra apple med pc'er til 2-3000 kr, hehe. Også ville jeg heller oppgradert den fra Multicom. Det blir liksom så litem skjerm... jeg har en Multicom Xishan W670S 17.3" på vei nå. Men med 8 GB ekstra minne. Der får du mer for pengene enn med den bittelille 13,3" skjermen. Ellers er innhold nesten likt, foruten at W670S har 256 GB SSD i stedet. Og til de som da har litt mer ram å rutte med, ta en titt på HW.no's RAM Disk guide! Det er enormt mye ekstra krefter å hente til programmer som bruker litt ekstra krutt. Det er verd å kjøpe, men holder 4 GB så er det gratis Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Batterilevetiden til en ny Macbook Air 13" er vel på nærmere 13 timer med vanlige studier, så jeg forstår ikke hvor 9 1/2 timer kommer fra. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ville bytta ut alle fra apple med pc'er til 2-3000 kr, hehe. På hvilket grunnlag da? Dette fremstår da som en relativt flåsete kommentar? Batterilevetiden til en ny Macbook Air 13" er vel på nærmere 13 timer med vanlige studier, så jeg forstår ikke hvor 9 1/2 timer kommer fra. Her må det være gamle tall som henger igjen, til studiebruk så kan jeg ikke fatte hvordan du skal klare å havne på bare 9,5 timer med MacBook Air 13". Selv ved video så klarer du jo greit 8 timer + om det går i QuickTime. Normalt ved studiebruk så snakker vi vel 12-13 timer. Er nok 13" med retinaskjerm som vil ligge på mellom 8-9 timer. Begge burde jo da holde igjennom hele skoledagen uten strømadapter. 13" med retinaskjerm kan også fås med 512 GB SSD og ikke bare 128 og 256 GB. Ville for min del aldri anbefale en bærbar uten digital penn og One Note (eller tilsvarende) for studiebruk. One Note er så absolutt hendig, men behovet for digital penn ser jeg ikke? Selv skriver jeg raskere på tastatur, og det blir langt mer leselig enn hva jeg klarer å knote ned på papir og når det blir digital penn på skjerm så blir det fort enda verre... Pennen har også en lei tendens til å havne på avveie. 1 Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ville for min del aldri vurdert en bærbar med digital penn, vet med meg selv at jeg skriver så stygt på digitale flater at det ikke har noe for seg Haha. Penner er for effektivt å lage tegninger etc., piler/stikkord/markere tekst, og for å bruke som mus. Det er også genialt for å lage hurtige figurer og markeringer i en presentasjon når du selv holder foredrag. Tettpakkede forelesningssaler med tynne planker som bord egner seg gjerne lite for vanlig tastatur/mus-oppsett. Lenke til kommentar
Han_fyren Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 ************* heads up for studenter *************** Jeg gikk for en multicom pc for både gaming og skolearbeid (virket som en god ide). Jeg går 2. år data ved universitetet i stavanger. Hybrid gaming/skole funket veldig dårlig for meg, siden dette behovet for kraft kommer først senere.. og i mange tilfeller ALDRI. Det jeg merket var at flesteparten med kraftig pc gikk over til en tynnere ultrabook. Grunn; STØY. Kraftige pc-er har som regel veldig effektiv kjøling. God kjøling er dødsbra, men kan i mange tilfeller lage uønsket støy på lesesal, og med mindre det følger med manuell styring av viftene så du kan skru de omtrent helt av, vil dette mest sannsynlig plage både deg og andre helt enormt! Eksamensperioden på lite grupperom med 6 andre folk i rommet og alt man hører er "SSSSSSSSSSSS" fra viftene. Trodde til tider de ville drepe meg og ødelegge pc-en pga. det... Endte derfor med en lenovo yoga pro..... funker dødsbra ~ Han Fyren 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Eksamensperioden på lite grupperom med 6 andre folk i rommet og alt man hører er "SSSSSSSSSSSS" fra viftene. Trodde til tider de ville drepe meg og ødelegge pc-en pga. det... ~ Han Fyren Det er alltid en kar på gruppen med en bærbar PC som er mer slepbar enn den er bærbar, som irriterer vettet av alle de andre som har hver sin Mac, grunnet både støy og avhengighetsforholdet til stikkontakter. Endret 6. august 2014 av Horrorbyte Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Spørs litt hva IT-studier man skal inn på, studerte selv IT for på midten av 2000 tallet. Felles for de store universitetene da var at man ikke var operativsystem avhengig og at linux/unix var tingen. Jeg brukte da en macbook pro 15 tommerog det var en utmerket maskin. All programvare var stortsett open source og nesten alt kunne man kjøre i OSX, windows var lite brukt. Hovedgruppen brukte hovedakelig linux men mange macbrukere som kjøre programmene i x11 istedet. Alternativene til windows var ikke eksisterende på det punktet og alle labbene var linux/unix-maskiner Kanskje ting har forandret seg, men det var ingen krav til operativsystem, sålenge du kunne kjøre en form for X, og ha tilgang til standard kompilatorer. Går du mindre høyskoler der du lærer å bruke programmer, og ikke lærer å lage programvare er sikker windows topp. 2 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Her på NTNU kan kjøre hva du vil, men alle tynnklientene er Windows server. Bruker selv Linux på laptopen og har ingen problemer med det. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Hvis man vil ha en skikkelig portabel maskin men med betydelig bedre skjerm, SSD og mulighet til å spille et spill i ny og ne, er Asus ZenBook UX32LN et mye bedre valg enn UX32LA. Prisen pleier å ligge på 7500,- og oppover. Det hadde vært den perfekte studielaptop for meg når jeg studerte i alle fall. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Hvis man vil ha en skikkelig portabel maskin men med betydelig bedre skjerm, SSD og mulighet til å spille et spill i ny og ne, er Asus ZenBook UX32LN et mye bedre valg enn UX32LA. Prisen pleier å ligge på 7500,- og oppover. Det hadde vært den perfekte studielaptop for meg når jeg studerte i alle fall. Hvilken modell da? Alt jeg finner av UX32LN og LA har SSHD, 1366x768 og annet "ræl". Du tenker kanskje på den nye generasjonen UX303LN? Den har jo SSD, QHD skjerm, GT 840M osv.. Men koster jo en del med en prislapp på ca 11'000 kr. Men virker som en veldig flott maskin, lurer bare på hvor negativt GT 840M og QHD slår ut på batteriet. GT 840M må vel også by på en del viftestøy i en såpass kompakt maskin. Endret 6. august 2014 av RamGuy Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Starter på mitt 4 år på ingeniørstudiet og jeg ler litt for meg selv når ingeniørstudenter bruker MAC, de bruker 20-30% av tiden sin på labbene for å få programmer til å fungere. Ja, man kan kjøre Windows på en MAC, men hvorfor kjøpe en MAC for å kjøre windows 70% av tiden? 1 Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Hvilken modell da? Alt jeg finner av UX32LN og LA har SSHD, 1366x768 og annet "ræl". Du tenker kanskje på den nye generasjonen UX303LN? Den har jo SSD, QHD skjerm, GT 840M osv.. Men koster jo en del med en prislapp på ca 11'000 kr. Men virker som en veldig flott maskin, lurer bare på hvor negativt GT 840M og QHD slår ut på batteriet. GT 840M må vel også by på en del viftestøy i en såpass kompakt maskin. Alle utgaver av UX32LN (toppen av lista) her har 1920 x 1080 (IPS), SSD (128/256 GB) og GT 840M. Forskjellen mellom de modellene der ligger vel på CPU og SSD-kapasitet. UX303LN har et litt oppgradert chassis og skjerm på 1440p, men den skal ha dårligere farger enn den du finner på UX32LN (det kan jo hende de får fiksa det med firmware oppgradering, men enn så lenge i alle fall). Synes uansett 1080p fungerer fint på 13", så tror nok mange gjør et bedre kjøp med UX32LN enn UX303LN per i dag. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Starter på mitt 4 år på ingeniørstudiet og jeg ler litt for meg selv når ingeniørstudenter bruker MAC, de bruker 20-30% av tiden sin på labbene for å få programmer til å fungere. Ja, man kan kjøre Windows på en MAC, men hvorfor kjøpe en MAC for å kjøre windows 70% av tiden? Og jeg ler for meg selv når folk drar opp en murkloss av en multicom PC som må kobles til ladning umiddelbart med en ladekloss som veier like mye som MACen min, når jeg kan sitte 6-8 timer å jobbe på min elegante MAC retina uten strøm. Eneste jeg angrer på i studie var at jeg ikke skaffet meg en MAC tidligere. Fremstillingen din blir feil, programmering/oppsett på MAC er overhodet ikke noe vanskligere, oppsettet kan vel så gjerne windows brukerne slite med. Dessuten har MAC mange fordeler hvis man driver med linux/bash programmering. Endret 6. august 2014 av MrLG 1 Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Starter på mitt 4 år på ingeniørstudiet og jeg ler litt for meg selv når ingeniørstudenter bruker MAC, de bruker 20-30% av tiden sin på labbene for å få programmer til å fungere. Ja, man kan kjøre Windows på en MAC, men hvorfor kjøpe en MAC for å kjøre windows 70% av tiden? Jeg ler også, behersker du ikke linux/unix bra har hvertfall ikke vi bruk for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå