Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med deling av kabelmodem

Anbefalte innlegg

Nå har vi sett oss lei av å måtte koble til og fra hver gang noen her i huset skal på nett, så nå har vi kjøpt oss en switch (Soho Switch, 8-porters). Ingen av oss har imidlertid prøvd å sette opp noe slikt før, så derfor lurer jeg på en del ting.

Utstyr er som følger:

Motorola SurfBoard kabelmodem (USB og LAN)

Soho Switch, ukjent modell, 8 porter

4-5 PCer som kjører Win2k eller WinXP pro.

1 Stakkars danske som har Mac.

1) Noen som vet om vi kan bruke en av portene på switchen som uplink til kabelmodemet? Forhandleren mente det gikk an, men hadde han fått et salg på det hadde han påstått at månen er en grønn ost, så jeg er ikke helt overbevist...

2) Hvis 1) går, så har jeg forstått det sånn at man bruker krysset kabel mellom modem og switch, og deretter streit kabel fra switch til hver enkelt maskin, right?

3) Går dette bra med det utstyret vi har, eller bør vi skaffe en router? Evt en billig skrotmaskin som kan være server?

4) Får vi problemer med Mac og PC i samme nettverk? Noen som har gjort slikt før og kan gi noen tips?

5) Holder det med å registrere switchens MAC-addresse hos ISP, eller må vi registrere alle maskinenes MAC også?

6) Ellers noen tips om hvordan sette slikt opp i en fei? Vi er alle noenlunde avhengige av regelmessig nettilgang, så vi vil gjerne ha så lite nedetid som mulig.

Setter stor pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hvilken ISP du har, altså hvilket selskap som leverer deg internett. Noen selskap aksepterer at du har flere datamaskiner tilkoblet (smartcall), og noen sender med router for oppkobling (nexgentel). For disse selskapene holder det å kjøpe en switch for å koble opp datamaskinene.

Men det finnes også selskap som ikke gir deg denne muligheten (telenor, avidi osv.). Da er du nødt til å dele den ene ip adressen din med en router. Du har rett i at du kan kjøre en gammel skrapmaskin som gateway, men da dette krever litt teknisk innsikt pluss at router prisene har rast i bakken, anbefaler jeg router.

For å gi deg videre hjelp trenger jeg å vite hvilken ISP du har, og om du har anskaffet deg router.

Lenke til kommentar

Siden du sier at du har et SurfBoard modem så har du vel UPC som ISP? Om dette er tilfellet så må du nok kjøpe router uansett om du har Chello plus eller Chello. Nok IP'er får du uansett ikke. Chello plus gir tre IP'er, Chello en.

Kan anbefale deg en SMC router. Har selv denne og den er stabil som fjell. Alt var plug-and-play, bortsett fra printserveren.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen, folkens, men vi holder til i London, så vi har nok ingen av de nevnte ISPene. Vi har Telewest Broadband (aka Blueyonder). Vetta f*** hva deres policy på slikt er. Ettersom de LUKTER, så skulle det ikke forundre meg om de forlanger en del mere penger for flere IPer.

Så, såvidt jeg forstår må vi altså gå til innkjøp av en router med flere enn fire porter, pluss uplink. Vi håpte på å slippe unna med en switch, da den tross alt koster en tredjedel av prisen, men går det ikke så går det ikke. :-(

Lenke til kommentar

OK, nå begynner jeg å skjønne hva som må gjøres, tror jeg.

Først, finne ut om kabelmodemet vår har en innebygd en-ports router.

Så, hvis det ikke har det, finne ut om ISP deler ut nok IP-addresser. Tviler, men man må jo prøve.

Så, hvis det ikke har løst seg ennå, gå til innkjøp afv en router. Helst en-ports, men det kan hende den billigste har fire porter.

Deretter kobler man modem til router, router til switch, switch til alle maskinene, og voila!

Ikke helt, forresten. Vi bruker krysset kabel mellom PC og modem nå, så da går jeg ut i fra at kabelen mellom en evt router og modemet også skal være krysset. So far so good. Går også ut i fra at kabler fra switch til PC skal være streite, men hva slags kabel skal vi bruke mellom router og switch?

Og dessuten: Switchen vår har 8 porter og ingen uplink. Kan jeg bruke en hvilken som helst port som uplink, eller er det port nr 8 som er standard?

Takker for all hjelp! Jeg spanderer en pint hvis dere tar en tur til London. :p:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...