Gå til innhold

Erfaring med Canon EF 70-200/4,0 L USM

Anbefalte innlegg

Det finnes masse tester av 24-105mm, Canon vs Sigma og de jeg har sett ser ut til å være enige i at Sigma har signifikant bedre bildekvalitet.

Jeg har også fulgt med på tester av Canon vs Sigma 24-105. Jeg er ikke enig i at det fremstår å være enighet om at Sigma har bedre bildekvalitet - generelt sett. Det gjennomgående synes heller å være at Sigma er bedre på 24mm, at de er like på 35mm-70mm, og at Canon trekker det lengste strået på 105mm. Se eksempelvis her:

http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-General-Purpose-Lens.aspx

Mener at det samme går frem av testen av Sigma 24-105 på youtube-kanalen learningcameras.com.

Etter min mening har Canon 24-105 to betydelige fortrinn. Den er betydelig lettere, og den har værbeskyttelse (hvis du skrur på et filter).

En ting som alltid har irritert meg med tester av Canon 24-105mm, er at de som kommer kritiserer den, ofte kun vurderer den ut fra egenskapene på f/4. Jeg har selv hatt objektivet, og kan raportere, i likhet med mange som har testet den, at den er betydelig bedre når den er blendet ned til f/5.6. Som et allround-objektiv, som man bruker på dagtid, vil det ofte være uproblematisk å bruke blender f/5.6 - særlig sett i lys av at objektivet har en god bildestabilisator. Det kan også nevnes at objektivet fokuserer veldig raskt og presist.

Ikke det at Canon 24-105 er den ultimate zoomen, men den er absolutt god og veldig anvendelig.

Endret av Larsskv1981
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes masse tester av 24-105mm, Canon vs Sigma og de jeg har sett ser ut til å være enige i at Sigma har signifikant bedre bildekvalitet.

Jeg har også fulgt med på tester av Canon vs Sigma 24-105. Jeg er ikke enig i at det fremstår å være enighet om at Sigma har bedre bildekvalitet - generelt sett.

Merk at i innlegget du siterte står "de jeg har sett ser ut til å være enige", nettopp fordi jeg på langt nær har sett alle tester og ikke kan si noe om hva andre skriver.

Hvis jeg først går for en fast F4-zoom så er ytelse på største blender en ganske viktig egenskap, nedblendet blir forskjellene mellom objektiv nesten alltid mindre, og i mange tilfeller neglisjerbare.

Forøvrig enig (som jeg også skrev i forrige innlegg) at Canons 24-105 uansett er et bra objektiv, og det viktigste for trådstarter er sannsynligvis om 105mm er lang nok tele.

Lenke til kommentar

Canon 24-105 er mer enn 10 år gammel og har ikke helt skarpheten til 70-200 f4L. Men en 70-200 på crop-kamera er upraktisk, spesielt innendørs. Du må 15-20 meter unna for å ta bilde av folk, og det er en alvorlig begrensning i mange situasjoner. Dersom du klarer deg med 105mm, så er den nye Sigma 24-105 f4 OS Art det desidert skarpeste og beste objektivet i denne klassen. Eneste ulempe er at du vil få veldig lyst på et fullformatkamera når du innser hva dette objektivet er i stand til.

Lenke til kommentar

Canon 24-105 er mer enn 10 år gammel og har ikke helt skarpheten til 70-200 f4L.

Jeg som trodde 24-105 kom i 2005 og 70-200 F4 (uten IS) i 1999, men jeg kan jo ta feil. Uansett, 70-200 F4 er nok hakket skarpere, og TS er jo i utgangspunktet på jakt etter telezoom så jeg vet ikke om bildevinkel innendørs er noe problem. Men det viktigste er å finne riktig zoomområde, og selv om det er litt overlapp mellom 24-105 og 70-200 er jeg enig med Trondster i innlegget over at 70-200 og 24-105 komplementerer hverandre mer enn å være direkte konkurrenter.
Lenke til kommentar

Dersom du klarer deg med 105mm, så er den nye Sigma 24-105 f4 OS Art det desidert skarpeste og beste objektivet i denne klassen.

Jeg ser til stadighet denne påstanden, men jeg ser ikke at den blir forsøkt påvist på noen måte, og jeg vil derfor gjenta min tidligere post - Canon 24-105 f/4 L is er ca like god - bedre i teleenden, dårligere på vidvinkel, og lik i midtområdet. Fordelene dens er i mine øyne viktige - den er vesentlig lettere, og den har værtetting (til en viss grad). Autofokusen er også lynkjapp og presis.

TIl dere som hevder Sigma sin er bedre, se eksempelvis disse testene (- Photozone er for øvrig en av de sidene jeg har størst tillit til):

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/864-sigma24105f4eos?start=2

http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Canon-General-Purpose-Lens.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...