KoKo_ Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Hei!Avshop mener detteAVshop.no / DreamScreen V5 Basic DynaGrey D65 16:9 221cm/100"er mye bedre enn dette:GRANDVIEW rammespent lerret | Hi-Fi KlubbenNoen som har erfaringer eller tanker? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Jeg har Dreamscreen selv og er veldig fornøyd. Det er en del uenigheter om hva som er best av hvitt og grått, men jeg har inntrykk at de fleste som har hjemmekino utenfor det litt normale investerer i grått lerret(Dreamscreen i dette tilfelle). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Veldig ulike meninger og preferanser på dette. Personlig ligger jeg vel nærmest hvitt, selv om det teknisk sett er mer riktig med grått, men så bruker jeg en projektor med iris som regulerer ned lyset i mørke scener. Et annet triks er å ha litt lys i rommet med hvitt lærret for å slippe at bildet mangler smell som du ikke får med greyline samtidig som du er happy med svartnivået. Kan være kjekt å teste ut ulike løsninger hos andre eller i demorom før du shopper, så finner du din preferanse. Endret 7. august 2014 av vidor Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Ok, så her er det kun hvitt/grått som er forskjellen på kvaliteten? Ikke selve duken og merket? For Dreamscreen har også hvite duker. Jeg fikk inntrykk (fra selger, som sikkert vil selge) at Dreamscreen generelt er mye bedre enn Grandview. Eller stemmer ikke dette? Var på Hifiklubben for noen uker siden, og spurte litt om grått vs hvitt. Han hadde prøvd begge deler uten å merke noe særlig forskjell (de hadde kun et lerret oppe for demo). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Jeg liker ikke å ofre fargene for å få et optimalt svartnivå, derfor gikk jeg for hvitt. Av de som har spurt meg før på projektorer som har rundt 1000 +/- ansi lumens ang lærret har jeg bare fått positive tilbakemeldinger på hvite lærret for de som har vurdert grått, men som sagt er det lurt å sjekke hva du selv synes fungerer best. Dreamscreen i hvitt har jeg testet og det funker bra. Grandview har jeg ikke noe erfaring med, men til prisen burde det være bra. Ramme gjør det mer stabilt, men samtidig kan du ikke skjule det lett som er mulig med rullesystem. Supertrikset for å ikke få v-form etterhvert er å rulle opp et A4 ark i senter når du ikke bruker det. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Jeg liker ikke å ofre fargene for å få et optimalt svartnivå, derfor gikk jeg for hvitt. Av de som har spurt meg før på projektorer som har rundt 1000 +/- ansi lumens ang lærret har jeg bare fått positive tilbakemeldinger på hvite lærret for de som har vurdert grått, men som sagt er det lurt å sjekke hva du selv synes fungerer best. Dreamscreen i hvitt har jeg testet og det funker bra. Grandview har jeg ikke noe erfaring med, men til prisen burde det være bra. Ramme gjør det mer stabilt, men samtidig kan du ikke skjule det lett som er mulig med rullesystem. Supertrikset for å ikke få v-form etterhvert er å rulle opp et A4 ark i senter når du ikke bruker det. Man ofrer vel ikke så mye av fargene, de kan man uannsett kalibrere. Saken er den at: "Det er lettere for projektorer å gjenskape hvitt på et grått lerret enn det er å gjenskape sort på et hvitt lerret. Du vil derfor også oppleve at kontrasten blir noe bedre på grått lerret" - Avshop. For min del går sortnivået over hvitnivå. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Det er jo kombinasjonen av alt man bruker som gir helhetsopplevelsen. Betviler ikke at det finnes gode løsninger på dette på avanserte lærret i kombinasjon med egnede projektorer. Jeg mener man trenger en lyssterk projektor for grått lærret fordi man mister en god del lys hvis man skal kalibrere skikkelig, og det i kombinasjon med et grått lærret blir i alle fall for meg en fargeprofil og lyskombinasjon jeg misliker. Min erfaring er at få gjør jobben med å finne riktig utstyr som passer sammen riktig kalibrert. Husk også at jo større lærret du bruker jo større areale skal lyset spres over. De fleste justerer jo ikke TV'en heller som er fabrikkjustert for å se bra ut i flombelysning i butikken. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Er det ikke mer slik at ønsker man å bruke projektor i ett rom man ikke har 100% lyskontroll på, si en normal stue som det kommer en del lys inn i, så velger man hvitt lerret siden man da får ett lysere bilde som gjør at man ikke må skru av alt lys? Men sortnivået forsvinner nok uansett, pga lys i rommet. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Holder på å kjøpe lerret selv og de nevnte merkene er blant de jeg vurderer. Angående hvitt mot grått lerret så mener jeg at det er motsatt av hva som blir nevnt her I lyse omgivelser, der en har hvite vegger, hvitt tak og liten mulighet for å tone ned lys fra vinduer osv så bør en velge grått lerret, mens i rom der en har bra lyskontroll og får det mørkt bør en velge hvitt lerret. Hvitt lerret i lyst rom vil gjøre at sortnivå blir dårlig, men har en grått lerret og dermed lavere gain så vil lerret kompensere for lyset som er i rommet og gi bedre sortnivå. I helt mørke rom vil grått lerret gjøre at fargene kan oppleves som tam, mens en med hvitt lerret vil få bedre farger i bildet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Du kan jo basere deg på lerretprøver og selvvurderinger. Hør gjerne med AVshop.no og forklar oppsettet ditt. De kan garantert peke deg i riktig retning. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Skulle jeg kjøpt lerret til 5000+ så hadde jeg nok gått for prøver for å sammenligne grått/hvitt og ulik gain, både under lyse og mørke forhold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå