Mazeking Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Har en Asus 66 RTN ruter som er flashet med tomat firmware. (Dette er ruter modeller uten AC) Det er dog litt dårlig dekning i andre deler av kåken. Har dog satt opp et nytt på en trådløst nett på en gammel Linksys ruter men som sitter i samme iprangen med et annet DHCP scope slik at brukerne når de samme ressursene i nettet. Det som dog er irriterende er at om man beveger seg fra den ene delen av huset til den andre vil man fortsatt være tilkoblet det trådløst nettet man hang på og manuelt koble over til nett med bedre dekning. Linksys ruter er flashet for flere år tilbake med DD-WRT firmware. Det er kablet stort sett over hele huset så Linksys ruter er i dag kablet ned i kjeller stua. Hvordan kan jeg få denne linksys ruterne til å være en del av nettet til Asusen slik at trådløsbrukere ikke behøver å bytte trådløst nett, dvs får ruter nummer to til å være en ekstender. Vil det hjelpe om jeg heller setter inn noe sånt i nettet? http://www.dustinhome.no/product/5010790899/asus-rt-n10e-wireless-n-router/ Endret 6. august 2014 av Mazeking Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Koble Linksysen til Asusen (LAN - LAN) og sett den (Linksys) opp i AP modus... WiFi innstilligene skal være identiske, med unntak av kanal... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Husk å gi Linksys en fast IP-adresse i LANet som din DHCP-server bruker, så får du tak i management på den senere. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Takker! Så det betyr at WLAN instillingene skal være identiske begge sider bortsett fra Canal. Får ikke prøvd dette før i helgen, men takk for hjelpen. Hvordan vil dette fungere når man står et sted i huset der det er 1 strek dekning på den ene APen og full dekning på den andre. Vil man da automagisk flyttes over til AP med best dekning, eller vil man holde på det AP punktet man er tilkoblet inntil det ikke lengre har dekning? Endret 6. august 2014 av Mazeking Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Det skal/bør være innstillinger for dette i enhetene og/eller under innstillingene for nettverkskortet på PC.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Dersom dette ikke fungerer slik du ønsker, kan du lage 2 SSIDer (for eks Nettverk1 og Nettverk2) og legge begge inn på alle dingser. Da vil de hoppe til det ene når det andre blir svakt. Måtte gjøre dette selv hjemme, da ikke alle dingser skiftet mellom 2 AP med samme SSID, men nå funker det fint. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 Ser at jeg kan legge inn virtual devices på nettverket. Får forske litt mer på det. Hva med DHCP? Jeg skal vel ikke sette opp to forskjellige ipscope? Da vil man jo bytte IP når man går fra AP1 til AP2. Hvis jeg setter opp kun DHCP på AP1 vil man da på ip om man kobler seg til AP2 for første gang? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Du setter ikke opp DHCP på et AP! Det styres av routeren... Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 Akkuratt nå står den faktisk med 192.168.1.100 -120 på den ene ap en og 192.168.1.200 - 220 på den andre ap´en. Dropper sikkert ut ved streaming av video men fungerer greit om man går fra den ene delen av kåken til den andre for å surfe og sjekke mail. Begge står nå med samme SSID og passord og dette fungerer som en drøm. Deilig å slippe å bytte nett :-) Skal få ordna med DHCP scopet når jeg er tilbake fra ferie. Takk for tips så langt! Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Få av DHCP serverne på AP'ene! Det kommer til å klusse til noe helt jævlig! Med bra det fungerer i hvertfall.... Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 (endret) Ser jeg kunne sette opp DHCP forwarder på AP . Satte da opp ip på ruter. Får håpe det funker Endret 8. august 2014 av Mazeking Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Det høres veldig riktig ut.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 (endret) DHCP forwarder trenger du bare dersom du skal kjøre DHCP over flere VLAN (som ikke er det samme som WLAN), dvs dersom DHCP-server for et LAN står i et annet LAN. I ditt tilfelle kan jeg ikke se at dette er aktuelt (med mindre du skal kjøre flere VLAN også). Endret 8. august 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Kommer litt an på merke faktisk, men i utgangspunktet korrekt, zanta Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 DHCP genererer en broadcast, som går over hele LANet. Så lenge man kjører ett LAN, og har DHCP-server i samme LAN, vil DHCP helper (forwarder) ikke være til nytte (snarere tvert imot). Dersom DHCP-serveren står i annet LAN, vil DHCP helper forwarde DHCP-request til den server den er satt opp til. For de alle fleste er DHCP helper noe man hverken skal tenke på eller sette opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå