Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Pioneer-spiller slår seg av ved middels volum

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Pioneer spiller (Ett par år gammel) som slår seg av ved middels volum. Spilleren blekker helt ut, og alt av innstillinger forsvinner. Den fungerer fint ved lavt volum, men med en gang man vrir volumet litt opp slår den seg av.

Den slår seg av og på gjentatte ganger, før den til slutt skrur seg helt av. Må vente en stund, så slår den seg på igjen.

Trodde først det var dårlig kontakt bak spilleren, men har sjekket kontaktene og ikke funnet noe problem.

Den er koblet til bilen sitt originale ledningsnett, frem til ett Focal frontsett og originale høyttalere bak. Også dette originale ledninger.

Hva kan være galt? Er det spilleren som det er noe feil med, eller er det noe annet som jeg ikke har peiling på?

Spilleren er riktignok ett par år gammel, men man har vel tre eller fem års reklamasjon om det skulle være noe feil med den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilleren får for lite strøm. Legg opp en egen plussledning rett fra batteriet (husk sikring), som du kobler til den gule ledningen til spilleren. Bruk ledning som er 3-4 ganger tykkere enn den orginale. Legg også opp ny tykkere jordkabel fra egnet plass, eller rett fra batteriet :)

Lenke til kommentar

Takk, skal prøve det.

Har allerede noen høyttalerkabler trekt fra bagasjerommet (Batteriet står også der) antar det ikke vil være noe problem å bruke disse? De er ikke i bruk pr. dags dato.

Hvor stor sikring vil du anbefalt?

Av ren nysgjerrighet, hva er det som styrer hvor mye strøm spilleren skal få fra bilen sin side?

Endret av El Matador
Lenke til kommentar

Spilleren trekker det den kan (det den er laget for å trekke). Bilen (dynamo+batteri) gir det spilleren prøver å trekke.

Spilleren din har 10A-sikring så du trenger ikke større enn det ved batteriet.

Har du overledning/kortslutning i en eller flere av høyttalerne eller høyttalerledningene kan det også i teorien få spilleren til å slå seg av. Samme hvis høyttalerne er koblet så total last (ohm) pér kanal er mindre enn det spilleren takler.

Lenke til kommentar

Selv om den har sikring og bare drar 10A, så betyr det ikke nødvendigvis at spenningen er høy nok ved spilleren (hvis strømtilførsel er for svak), som igjen kan forårsake at den går ut av området den er ment å operere i.

Selv om jeg ikke kan se for meg at dette skjer med mindre batteriet er helt fritert, eller at man har brukt en alt for tynn kabel (siden det ikke gjelder noe gigantiske saker).

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti at noen spillere har hatt konstantstrøm og hovedstrøm byttet om i kontakten.

Dvs at minnet og alle innstillinger blir borte når man skrur av tenningen.

Kanskje det kan være noe der?

Det er nok ikke problemet. Ettersom spilleren husker innstillinger om man skrur av tenningen. Problemet oppstår kun ved at man vrir volumet til middels og over.

Har du overledning/kortslutning i en eller flere av høyttalerne eller høyttalerledningene kan det også i teorien få spilleren til å slå seg av. Samme hvis høyttalerne er koblet så total last (ohm) pér kanal er mindre enn det spilleren takler.

Om det er en kortsluttning hadde vel problemet vært der uansett volum, eller? Det siste du sier henger jeg ikke helt med på? Jeg har riktignok gått elektrofag, men gud det er mange år siden :p

--

Hva er så den mest sannsynlige løsningen på problemet? Hva er det første jeg burde starte med å forsøke? Egen strømkabel og jord direkte fra batteriet?

Lenke til kommentar

Ville sjekket jordinga hele veien.

Hadde en alpine spiller tidligere, ganske dyr sak.. Denne fikk plutselig lignende oppførsel.. men der tror jeg vi la merke til svak blinking i display før den slo seg av.. men dog, den mistet ikke innstillingene.

Viste seg at jordinga inn på spilleren (eller var det i iso kontakten?) hadde begynt å løsne.

Fikk på plass denne, og spilleren ble bra igjen :)

Eneste den hadde tilkoblet var et par 4" front høyttalere, resten gikk på forsterker.

Mulig denne da hentet jording fra forsterkerne via phono kablene, noe som ikke er bra.

Lenke til kommentar

Ser ut som om jeg har løst problemet. Var nok som dere antok at spilleren fikk for lite strøm.

Målte først mellom gul ledning og jord, hvor spenningen var rundt 14.5V med motoren i gang og lite belastning på spilleren. Spenningen sank gradvis ved økning av volum til under 12V før spilleren slo seg av. Spenningen når spilleren gikk i svart sank da til rundt 4.5V.

Brukte ledninger med større tverrsnitt og la opp strøm direkte fra batteriet og ny jording. Spenningen er nå ca. 18V med motoren i gang, så og si konstant uansett belastning på spilleren.

Lenke til kommentar

He he Jepp, neppe sunt for batteriet, eller lyspærene for den saks skyld.

Spenningsregulatoren gikk føyken på en gammel japse jeg hadde. Da snakker vi bra lys, snøen var jo kritthvit foran bilen.

Jeg målte ladespenningen til 17,4 volt, men heldigvis tok ingenting skade, selv ikke pærene i instrumentbelysningen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...