Gå til innhold

Er dette lovlig?


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en pakke med varer hos Komplett.

 

Men angret straks, bare det at pakken allerede er sendt.

 

Så da varen kom hos posten, gikk jeg ned og be dem sende tilbake pakken. Jeg bestilte på nytt det jeg egentlig skulle ha.

 

Et par uker senere (i går) fikk jeg en faktura fra Komplett som gjelder uavhentet pakke!!! på 376 kr.

 

Dette er ikke riktig, siden jeg var innom Posten. Men jeg hentet ikke pakken riktig nok, istendfor jeg ba dem sende pakken i retur. Det er jo ****** meg det samme som om jeg henter pakken, og så returnere dem!!! Hva er forskjellen.

 

Så har Komplett rett i å sende meg dette purre gebyret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Selvfølgelig er dette lovlig. Siden det er du som angrer kjøpet er det du som skal betale frakten begge veier, hadde det derimot vært en garanti/reklamasjonssak måtte Komplett betale.

Lenke til kommentar
Den smarte hadde sendt mail til Komplett og skrevet at "ordre xxxxxxxxx returneres på angrefrist", for å slippe å få uavhentet pakkegebyr.

Hvis angrefrist benyttes er det kunden som skal betale frakten, ikke butikken.. Dersom angrefrist benyttes på f.eks. en PC som settes sammen med PC-bygger,n kan faktisk butikken beregne seg betalt for montering og demontering.

Lenke til kommentar

Utdrag fra Komplett's regler for uavhentede pakker:

 

 

"Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Du vil da bli belastet med frakt kostnader tur retur og et gebyr pålydende kr. 150,-."

 

 

Så lenge Komplett informerer om dette på sine hjemmesider (tok meg 10 sekunder å finne de) tror jeg ikke det er så veldig ulovlig i det de gjør. Hadde du derimot hentet ut pakken, hadde du sluppet unna de kr 150,-, men måtte allikevel betalt returporto. Uansett - "gebyret" hadde blitt omtrent halvert...

Lenke til kommentar

Når det gjelder garanti og reklamasjons saker, så dekker produsenten kun frakt envei, ikke begge. Det er bare at grosistene/butikkene er greie og sier at de dekker begge veier, for det trenger de ikke. :woot:

 

BTW: Syntes du skulle fått ett høyere gebyr :yes: , for man må jo kunne tenke seg om før man handler over internett, der er det jo ansatte som gjør jobben. Vanlig butikk er greit hvis du løper fram og tilbake i en butikk og henter og bytter varer, for da gjør du det selv.

 

 

Min mening. :grumpy:

Lenke til kommentar
Når det gjelder garanti og reklamasjons saker, så dekker produsenten kun frakt envei, ikke begge. Det er bare at grosistene/butikkene er greie og sier at de dekker begge veier, for det trenger de ikke. :woot:

 

Det der er rett og slett feil. Det salgsleddet du retter reklamasjonen mot skal dekke alle dine kostnader. Som det står i forbrukerkjøpsloven §30 - http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html :

 

" Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren"

 

Har et lignende "problem" selv nå... bestilte feil hk, sendte mail rett etterpå om at jeg ikke ville ha det (det ble ikke sendt før neste dag, sto på plukkliste). Har jeg eller komplett driti på draget hvis de allikevel har sendt det?  :shrug:

 

Da må du nok pent finne deg i å bruke angrefristen og betale returportoen selv.

 

komplett betaler jo ikke portoen når man sender tilbake som reklamasjon. Noe de burde gjøre når de finner ut at varen er feilprodusert..

 

Komplett (og alle andre seriøse butikker) betaler portoen de, men du må fremme kravet! De trygler deg ikke om å få lov å betale! Jeg begynner å bli frustert over dette her. Uansett hvor mange ganger jeg påpeker det så ser det ikke ut som folk får det med seg. Enkelt forklart, når du returnerer varen så legger du ved kvittering for porto samt kontonummer.

 

Jeg ber alle sammen, om dere ikke gidder å lese forbrukerkjøpsloven og angrerettloven (finnes på lovdata.no) så lest i det minste HW.no's Jusguide. Det er utrolig hvor lite kunnskap folk flest har on forbrukerjus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...