Gå til innhold

HS Treo 600 eller i-mate Pocket PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er for tiden på jakt etter en ny combo PDA/mobiltelefon og da helst med Palm OS eller til nød MS PPC el.l. Jeg har funnet 2 combo enheter som jeg tror jeg vil bli fornøyd med, men hvilken skal jeg velge. De det er snakk om er:

* Handspring Treo 600

http://www.handspring.co.uk/products/treo600/index.asp

* i-mate Pocket PC / Qtek 2020 / XDA II

http://www.carrierdevices.com.au/products/imatepocketpc/

Jeg har også sett litt på Sony Ericsson P900, men jeg er ikke en stor fan av Symbian OS. (Heller dårlig erfaring mtp. bl.a. Nokia.)

Begge enhetene har sine fordeler og svakheter. HS T600 har mye bedre batterikapasitet (både mtp. total kap. og ringetid), har et innebygd QWERTY tastatur, er litt mindre og har en mere mobilfølelse over seg. i-mate PPC enheten har derimot en mye bedre og større skjerm (med bedre oppløsning), mye mere minne, innebygd bluetooth, og en raskere prosessor. Begge enhetene har en SD slot for ekstra minnekort ol.

Så, noen som har noen erfaringer, kommentarer, eller noe som helst å si om disse to enhetene (eller har noen andre like gode PDA/mobiltelefoner å anbefale) ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med PDA telefoner så langt, men har brukt diverse Palm og PocketPc er de siste årene gjerne sammen med telefon over BT.

Uansett er det nok mange som nå ønsker 1 device som både skal dekke mobil og pda behovene. Hovedalternativene er da enten å velge en pda (PocketPC eller Palm) som er utvidet med mobilfunksjonalitet, eller en mobil (Symbian) som også har pda-funksjonalitet.

Mitt inntrykk så langt (som jeg gjerne blir utfordret på), er at det er enklere å bygge pda-funksjonalitet på en mobil-kjerne, enn å få PocketPC eller Palm til å fungere godt som mobil.

Jeg har fulgt nøye med på lanseringen av HS Treo 600 og den ser ganske så lekker ut. Mitt problem med denne er at det fortsatt er Palm OS i bunnen og at mobilfunksjonaliteten ikke blir god nok. Mitt valg har derfor blitt å bytte ut min Palm Tungsten T og Nokia 6310 med en Nokia 6600. Mulig jeg blir skuffet, men jeg tror likevel at dette blir den løsningen som blir å fungere best på dag til dag basis.

Lenke til kommentar

Det er mulig det er enklere å implementere PDA funksjonalitet på en mobil enn det er mobilfunksjonalitet på en PDA. Uansett, så har jo Handspring ganske mange år med erfaring på akkurat det å legge til mobilfunksjonalitet på en Palm OS PDA. Jeg har heller litt større tvil til MS OSet, da M$ ikke akkurat er kjent for stabile systemer. ;)

Fordelen med å velge Palm eller MS OS fremfor Symbian er at de førstnevnte har et allerede stort utvalg av 3. parts programmer. Jeg ser at mange PDA programmer også etter hvert gir ut en versjon til Symbian, men pr. i dag er det overtall av programmer som ikke støtter Symbian.

Men, jeg har nettopp lest et bra review av SE P900 (http://my-symbian.com/uiq/intro_p900.php), og må si at jeg er ekstremt positivt overrasket. Denne smarttelefonen har faktisk mange funksjoner som selv ikke HS Treo 600 eller XDA II har, men mangler samtidig andre. Jeg ser også at de fleste programmene jeg kommer til å bruke på min nye enhet faktisk ganske snart kommer med en versjon som kan kjøre på Symbian og de som ikke har slike planer finnes det bra alternativer til, slik at valget mitt nå faktisk ligger mellom disse 3 omtalte PDA/telefonene. Ikke enkelt..

Tips/anbefalinger mottas med takk.. :-)

Lenke til kommentar

Ingen som har noen synspunkter i det hele tatt mtp. forslag/erfaringer/kommentarer til hvilken PDA/mobil (HS T600 / XDA II / SE P900) som er best ???

Ikke bra, ikke bra... :grine:

Jeg tenkte å bestemme meg ganske snart, da HS T600 allerede er i salg, og XDA II og SE P900 kommer i salg om et par uker.

Lenke til kommentar

Det har du rett i. HS Treo 600 kommer ikke i salg i Norge før senest i månedsskiftet januar/februar 2004, men er jo å skaffe fra utlandet (bl.a.: www.treostore.com ). Tror heller ikke XDA II/Qtek 2020 kommer i salg her til lands noe tidligere heller. SE P900 kommer vistnok til Norge i løpet av November.

Jeg skriver ellers moderate mengder med tekst i PDA'n, og den vil bli brukt for det meste til å holde orden på kontaktpersoner, avtalebok, databaser, og selvsagt mobiltelefon. Tastaturet er nok utrolig kjekt å ha, men det samme er jo en stor og bra skjerm. Choices, choices... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...