olehn Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Nærmere fem prosent av verdens strømforbruk vil i fremtiden bli brukt for å holde oss oppkoblet til nettet i hvilemodus.Sluker strøm i hvilemodus Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 At dingser står for så mye av strømforbruket er heller tvilsomt. Rapporten sier bl.a. at TVene står for 30% av strømforbruket. Hvis man tar f.eks Samsung 55" (UE55F8505). 4 timer på og 20 standby gir 111kWt i året. Tar vi 20000kWt årlig forbruk (typisk i Norge) kommer denne TV'n til å stå for ca. 0,55% av forbruket. USA hadde et gjennomsnitt på ca 10500kWt i året (2012) som vil gi ca. 1% av forbruket. Hvor de har fått 30% fra lurer jeg veldig på! Lenke til kommentar
mmm... Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Programvare-produsentene og deres ineffektive produkter har en stor del av ansvaret. Et enkelt eksempel er oppstart-rutinene til en PC. Det tar lenger tid fra man slår på strømmen til maskinen kan brukes til noe nyttig i dag enn for 25 år siden til tross for at maskinene er ca 1000 ganger raskere i dag enn den gang. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Programvare-produsentene og deres ineffektive produkter har en stor del av ansvaret. Et enkelt eksempel er oppstart-rutinene til en PC. Det tar lenger tid fra man slår på strømmen til maskinen kan brukes til noe nyttig i dag enn for 25 år siden til tross for at maskinene er ca 1000 ganger raskere i dag enn den gang. Jeg tror du burde kjøpe deg en SSD å formatere jeg. På laptopen min booter jeg inn til desktop på 3-5 sec Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 At dingser står for så mye av strømforbruket er heller tvilsomt. Rapporten sier bl.a. at TVene står for 30% av strømforbruket. Hvis man tar f.eks Samsung 55" (UE55F8505). 4 timer på og 20 standby gir 111kWt i året. Tar vi 20000kWt årlig forbruk (typisk i Norge) kommer denne TV'n til å stå for ca. 0,55% av forbruket. USA hadde et gjennomsnitt på ca 10500kWt i året (2012) som vil gi ca. 1% av forbruket. Hvor de har fått 30% fra lurer jeg veldig på! Kanskje de som kom frem til disse tallene er de samme "forskerne" som Harald Eia satt under lupen i TV-serien Hjernevask Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Slik jeg forstod det så sto TVer for 30% av forbruket til elektronikk. 1 Lenke til kommentar
Tenkom_InnleggNO Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Programvare-produsentene og deres ineffektive produkter har en stor del av ansvaret. Et enkelt eksempel er oppstart-rutinene til en PC. Det tar lenger tid fra man slår på strømmen til maskinen kan brukes til noe nyttig i dag enn for 25 år siden til tross for at maskinene er ca 1000 ganger raskere i dag enn den gang. Jeg tror du burde kjøpe deg en SSD å formatere jeg. På laptopen min booter jeg inn til desktop på 3-5 sec 3-5? Kan jeg spørre hvilken maskin/os det er snakk om? De fleste maskiner bruker jo den tiden på POST. Det er jo uansett veldig unødvendig å boote hver gang man skal bruke maskinen. Dvale er mye smartere. Bruker ingen strøm og gjør oppstarten MYE raskere. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Programvare-produsentene og deres ineffektive produkter har en stor del av ansvaret. Et enkelt eksempel er oppstart-rutinene til en PC. Det tar lenger tid fra man slår på strømmen til maskinen kan brukes til noe nyttig i dag enn for 25 år siden til tross for at maskinene er ca 1000 ganger raskere i dag enn den gang.Jeg tror du burde kjøpe deg en SSD å formatere jeg. På laptopen min booter jeg inn til desktop på 3-5 sec3-5? Kan jeg spørre hvilken maskin/os det er snakk om? De fleste maskiner bruker jo den tiden på POST. Det er jo uansett veldig unødvendig å boote hver gang man skal bruke maskinen. Dvale er mye smartere. Bruker ingen strøm og gjør oppstarten MYE raskere. Dell xps 15. Ultrabooks osv booter vanvittig raskt inn i windows stort sett. Generelt booter man raskt inn så lenge man har SSD. Og jeg husker i gamle dager, hvor det tok 5 min eller lengre med å vente på desktop for at maskinen skulle starte alt mulig piss, så jeg kjøper ikke at det er treigere nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg