Gå til innhold

Cpu temperatur er dettte riktig?


Anbefalte innlegg

Lastet ned programmet AIDA32 og jeg gikk deretter videre inn på Sensor.
Der står det følgende: Motherboard 30 celsius (86 fahrenheit)
CPU 23 Celsius (73 fahrenheit)

Synes tempen var litt uvanlig lav siden mange her har klaget på for høy temp i deres kabinett+ at jeg har ikke kjøler.

Noen forslag og svar hjertelige velkomne :p:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Motherboard 30 celsius" - Dette er innenfor rimelighetens grenser, dog lavere en normalt. Hvis du ikke har så høy romtemperatur så er dette fullt mulig. Integrerte hovedkort-sensorer er jo heller ikke så nøyaktige da... så ta slike målinger med et klype salt.

 

"CPU 23 Celsius" - Err... nei, dette er bare tull. Dette er ikke mulig å oppnå, ved mindre du har minimum en heftig vannkjøligs-system. Sansynligvis måtte du ha tydd til peltier-element for å nå så lavt ned, selv på idle. Hvis du har luftkjøler så er denne målingen umulig ved mindre romtemperaturen din er rundt frysepunktet et sted ;)

 

"...+ at jeg har ikke kjøler..." - Jeg anntar du mener du ikke har noen kabinettvifter? Du må ha kjøler til CPU ellers svir du den grundig etter noen minutter.

 

Du kan som regel sjekk i BIOS hva CPU temp'en ligger på (ved idle selvfølgelig). Jeg kjenner ikke programmet du bruker, så jeg kan ikke gi deg råd der, bortsett fra at du kan ignorere den CPU-målingen, den må være feil.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
"Motherboard 30 celsius" - Dette er innenfor rimelighetens grenser, dog lavere en normalt.

Der tar du grundig feil, min Northbridge (eller HK om du vil) er skjelden over 27C så det er berre vas

 

CPU tempen din derimot var litt snål.. nettopp skrudd på maskina i et kaldt rom kanskje? ;)

Oppdater hovedkort drivere og prøv på nytt, evt bytt temperaturavleserprogramvare. (et langt ord, YES :D)

Lenke til kommentar
Oppdater hovedkort drivere og prøv på nytt, evt bytt temperaturavleserprogramvare. (et langt ord, YES :D)

Hvordan leser egentlig disse programmene temperaturen? Man kan vel ikke programmere noe som kan måle temperatur? Så dvs at de bruker samme sensor, og vil vel gi samme resultat ?

Tipper temp-avlesnings prog får temperaturen fra Bios, eller hovedkortdrivere som igjen tar ifra bios.. elns... :D

Lenke til kommentar
Kan det være at de er byttet om?

At CPU er på 30 og NB er 23 ?

Nope, det blir altfor lavt det også. Jeg oppnår 28 grader på motherboard vel alle viftene på fullt, og det er med vannkjøling og minimalt som produserer varme i kabinettet. Cpue er da på 31grader, men det er vannskjøling.

 

Begge temperaturene er urealistiske.

Lenke til kommentar
Tipper temp-avlesnings prog får temperaturen fra Bios, eller hovedkortdrivere som igjen tar ifra bios.. elns... :D

Hmm... tror ikke det stemmer, avlesningsprogene og bios ga meg nesten 30 graders avvik da den ene (asus probe og aida) var på 51 og den (bios) andre 80. Nå som jeg har sunket den til 40 på programmene viser bios 50.

Lenke til kommentar
"Motherboard 30 celsius" - Dette er innenfor rimelighetens grenser, dog lavere en normalt.

Der tar du grundig feil, min Northbridge (eller HK om du vil) er skjelden over 27C så det er berre vas

 

CPU tempen din derimot var litt snål.. nettopp skrudd på maskina i et kaldt rom kanskje? ;)

Oppdater hovedkort drivere og prøv på nytt, evt bytt temperaturavleserprogramvare. (et langt ord, YES :D)

NB er ikke systemtempen, men tempen på chipsettet. Hos meg er det følgende temp. NB=NA. Cpu=38. Sys=28. Nå eg installertet dette hovdkortet med gammel bios så var NB tempen mellom 50-60c. Nå har msi skrudd av det.

Lenke til kommentar

Biosen min og asus probe viste at cpu'en lå på 40 grader... etter at jeg oppdaterte biosen viste denne at tempen lå på 24-25 ved idle, og steg opp mot 32-33 etter en times bruk(ikke spill). Probe viser fremdeles at cpu'en ligger på 40 grader UANSETT, men jeg tror jeg må innstalere det på nytt etter bios oppdateringen. Sisoft er enig med biosen.. Tror dere at det er mulig at prosessoren min holder så lav temp? Jeg har en god kjøler i forhold til cpu'en, men alikevell synes jeg dette var veldig lavt. :shrug:

Lenke til kommentar
"Motherboard 30 celsius" - Dette er innenfor rimelighetens grenser, dog lavere en normalt.

Der tar du grundig feil, min Northbridge (eller HK om du vil) er skjelden over 27C så det er berre vas

 

CPU tempen din derimot var litt snål.. nettopp skrudd på maskina i et kaldt rom kanskje? ;)

Oppdater hovedkort drivere og prøv på nytt, evt bytt temperaturavleserprogramvare. (et langt ord, YES :D)

NB er ikke systemtempen, men tempen på chipsettet. Hos meg er det følgende temp. NB=NA. Cpu=38. Sys=28. Nå eg installertet dette hovdkortet med gammel bios så var NB tempen mellom 50-60c. Nå har msi skrudd av det.

jeg hadde samm hovedkort som deg før og det er ikke biosen men det programmet som gjør at det står NA er bare og installere en gammlere version av core cell men den va veldig feil da oss meg der viste den 55 grader på nb hele tiden uansett hva jeg gjorde.

 

så du skal ikke se på hva som står der jeg målte med en sensor som jeg la mellom ribba og chippen og den hviste 22 idle og 25 max

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...