Gå til innhold

Ufrivillig friår

VetleM

Anbefalte innlegg

Jau,

Da ser det etter alt å dømme ut som jeg får et ufrivillig friår etter at samordnaopptak tabba seg ut og ikke registrerte de opptatte karakterene mine riktig. Lurer på om folket har noen flotte ideer til et slikt år. Jeg føler at jeg nå har en "once in a lifetime" type ting, og ønsker å bruke ihvertfall 6mnd av friåret mitt på og oppleve, ettersom jeg brukte det siste halvåret etter 18 mnd i militæret på å ta opp 7 karakterer.

Alle forslag mottas med stor takk, om det er morsomme småutdanninger, pirat i somalia, eller å ta ett årskurs i det å bli monk i Japan. Jeg er klar for alt.

Mvh

VetleM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde lignende situasjon i 2011, endte opp med å dra til Kina og har blitt her siden. Opplevelse for livet, definitivt. Ikke helt stuerent og enkelt for nordmenn å få visum for tiden, men står man på så går det til slutt. Mitt tips vil være å prøve å lære nytt språk mens du er ute i den store verden. Bare fordi man har friår betyr ikke det at man ikke kan bruke det til noe nyttig.

Ett års språkkurs på Tsinghua-universitetet (#1 i Kina) koster mellom 20-25k NOK, har en venninne som har gått der. Når man har studentvisum som man får ved språkkurs kan man også jobbe litt på siden. Snakker du rimelig godt Engelsk er det lett å få bra betalt deltidsjobb som engelsklærer i Beijing. :)

Idk. Vil du heller reise mye så har vel Kilroy en del opplegg man kan melde seg på.. dyrt, men likevel. Vil du reise selv og planlegge selv så sparer du mye penger, men det er jo ikke helt enkelt om du ikke har noen erfaring med reiseplanlegging.

Siden du nevner Japan så finnes det mange typ "frivillig" arbeid for kost og losji rundt om i Japan. F.eks på gårder, hostels etc. Også veldig god mulighet til å lære seg et nyttig språk. :)

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Opplevde lignende situasjon i 2011, endte opp med å dra til Kina og har blitt her siden. Opplevelse for livet, definitivt. Ikke helt stuerent og enkelt for nordmenn å få visum for tiden, men står man på så går det til slutt. Mitt tips vil være å prøve å lære nytt språk mens du er ute i den store verden. Bare fordi man har friår betyr ikke det at man ikke kan bruke det til noe nyttig.

Ett års språkkurs på Tsinghua-universitetet (#1 i Kina) koster mellom 20-25k NOK, har en venninne som har gått der. Når man har studentvisum som man får ved språkkurs kan man også jobbe litt på siden. Snakker du rimelig godt Engelsk er det lett å få bra betalt deltidsjobb som engelsklærer i Beijing. :)

Idk. Vil du heller reise mye så har vel Kilroy en del opplegg man kan melde seg på.. dyrt, men likevel. Vil du reise selv og planlegge selv så sparer du mye penger, men det er jo ikke helt enkelt om du ikke har noen erfaring med reiseplanlegging.

Siden du nevner Japan så finnes det mange typ "frivillig" arbeid for kost og losji rundt om i Japan. F.eks på gårder, hostels etc. Også veldig god mulighet til å lære seg et nyttig språk. :)

Takker for godt svar. Kina er selvfølgelig en mulighet, og jeg har vurdert og dra dit. Pengene er ikke det store problemet. Penger er ikke det store problemet, da jeg har spart opp en god del til studienee jeg skulle starte på nå.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt mest mulig tid på å jobbe for å spare opp penger både til studietid, men også for å få en kickstart på egenkapitalen du kanskje ønsker at du har etter endt studie så du kan kjøpe deg et sted å bo. Jeg angrer hvertfall i dag på at jeg ikke gjorde det da jeg hadde to ufriville frihalvår våren 06 og 07.

Lenke til kommentar

Har du bestemt deg for kva du vil utdanne deg til?

Sidan du no har tid så ville eg anbefalt at du ser litt på muligheitene for å få ein ufaglært (deltids)jobb innanfor fagfeltet for å få meir innsikt i faget. Denne erfaringa vil då gjere at du enten bekrefter at du har valgt rett, eller kanskje også du finner ut at dette ikkje var noke for deg.

Å jobbe er generelt eit godt råd, ikkje berre legger du deg opp penger som gjer studietida lettare, men du får også ei referanse som du kan vise til når du skal søke jobb.

I dag er det nesten eit problem at folk kjem rett frå skulebenken med høg utdanning utan å ha hatt ein einaste jobb frå før. Utan ei god referanse så kan det være vanskelig å få seg ein jobb sjølv om ein har gode karakterer å vise til.

Men om du bestemmer deg for å reise på eventyr så bør du prøve å finne eit organsiert opplegg som du kan gå inn i. Det er ikkje alle arbeidsgivere som synest det ser like bra ut på CVen at du har brukt eit halvt år på "ingenting".

Lenke til kommentar

Det er en myte at disse "friårene" trekker negativt på CVen. Kanskje for 20 år siden, men nå er det få eller ingen som henger seg opp i hva du har drevet med tidligere i livet så lenge du ikke har svære hull på flere år hvor du ikke kan gjøre rede for at du har gjort noe fornuftig. Om du har et års hull og sier du har vært på backpackertur så er det nesten udelt positivt i intervjusammenheng.

Kanskje det viktigste spørsmålet å få besvart før man gir tips, siden hvilke forberedelser som faktisk lønner seg er sterkt avhengig av hva han ønsker å bli/utdanne seg til.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Hvis du mener Samordna opptak eller saksbehandleren din har gjort en feil, så bør du jo klage det inn etter bestemmelsene i forvaltningsloven.

Klaget inn, og "vedtatt" Jeg står som nr 1. på venteliste på 3 plasser som fører mitt studie, uten at det hjelper meg noe nevneverdig da det virker som ingen gir opp plassen.

Det er en myte at disse "friårene" trekker negativt på CVen. Kanskje for 20 år siden, men nå er det få eller ingen som henger seg opp i hva du har drevet med tidligere i livet så lenge du ikke har svære hull på flere år hvor du ikke kan gjøre rede for at du har gjort noe fornuftig. Om du har et års hull og sier du har vært på backpackertur så er det nesten udelt positivt i intervjusammenheng.

Kanskje det viktigste spørsmålet å få besvart før man gir tips, siden hvilke forberedelser som faktisk lønner seg er sterkt avhengig av hva han ønsker å bli/utdanne seg til.

Ser ikke på et friår som negativt så lenge det er gjort noe konstruktivt i tiden. Et år med festing vil kunne trekke negativt, men dette er da ikke ønskelig for min del.

Ja, jeg vet hva jeg vil utdanne meg til.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva man har gjort i et års tids "hull" i CVen. Sier man at man brukte det på fest og fyll er man jo bare dum :p Hvis man ikke har gjort noe som kan anses som positivt er det best å avfeie spørsmålet med at man brukte et år for å finne ut av hva man ville bli. Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hva du har drevet med, og de fleste vil respektere at man ikke oppgir nøyaktig hva man har gjort siden det kan være så mangt (familietragedier, ulykker, whatnot).

Vi skjønte at du visste hva du ville utdanne deg til, men vi lurte hva det er du vil bli. Om du skal utdanne deg innen IT kan jeg sikkert gi deg mange tips til eventuelle forberedelser, eller om du skal bli sykepleier er det sikkert noen andre som har tips til det.

Lenke til kommentar

Arbeidsgivere spør om hull i CV'n nettopp fordi holdningen din HAR noe å si. Hvis du sier du ikke vet eller bare har gjort ingenting i 2 år, lurer de på hva slags fyr du egentlig er som ikke

har "orket" å søke jobb i 2 år. Det veier negativt, de vil jo ikke ha slappinger som ikke "orker" å jobbe.

Sier du at du har drevet med "steking" og festing i ett år skyter du deg hardt i foten såklart, da lurer de på om du er stabil nok til å ikke være fyllesjuk hver eneste mandag.

Jeg har vært med på flere intervjuprosesser og utvalg, og sånt teller faktisk imot folk som har en fullt utfylt CV.

Har du hull på 1-2 år i CV'n bør du kunne forklare det også. Det blir spurt om i nesten alle tilfeller.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg gjentar for å unngå all misforståelse: Ett års hull er ikke negativt så lenge man har en fornuftig forklaring på det.

Jeg snakker fortsatt i konteksten til TS der det potensielle hullet oppstår før utdanning og arbeidsliv. Er det i etterkant, over en lengre periode enn ett år, eller flere "unaturlige" hull stiller det seg selvsagt annerledes og kravet til forklaring øker betraktelig. Det er en drøss variabler som har noe å si for hvordan hull prioriteres/bør håndteres, men det er irrelevant for konteksten i tråden.

Lenke til kommentar

Vil tipse deg om å skrive ned hva du virkelig ønsker her i livet før du reiser bort for en lengre periode. Hvis du nå har søkt på en utdanning du virkelig ønsker så er det fort gjort å glemme det etter et fantastisk år med meningsfylt arbeid i et u-land f.eks.

Jeg er enormt fan av å benytte seg av slike muligheter som du har fått nå, men er det én ting jeg er enda mer fan av så er det folk har hatt friår i tillegg til å seriøst ville noe annet her i livet. Vet ikke hva du tenker på som karriere, men er det noe jeg tror krydrer en hver arbeidsplass så er det profesjonelle medarbeidere som vet hvordan det er å gjøre noe totalt annerledes et år. Det kan hjelpe deg til å tørre å ta slike valg senere i livet også.

Hvis du mener Samordna opptak eller saksbehandleren din har gjort en feil, så bør du jo klage det inn etter bestemmelsene i forvaltningsloven.

Skal de sparke ut noen andre som har fått kontrakt og bekreftet opptak til studiet han søker på? Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva man har gjort i et års tids "hull" i CVen. Sier man at man brukte det på fest og fyll er man jo bare dum :p Hvis man ikke har gjort noe som kan anses som positivt er det best å avfeie spørsmålet med at man brukte et år for å finne ut av hva man ville bli. Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hva du har drevet med, og de fleste vil respektere at man ikke oppgir nøyaktig hva man har gjort siden det kan være så mangt (familietragedier, ulykker, whatnot).

Vi skjønte at du visste hva du ville utdanne deg til, men vi lurte hva det er du vil bli. Om du skal utdanne deg innen IT kan jeg sikkert gi deg mange tips til eventuelle forberedelser, eller om du skal bli sykepleier er det sikkert noen andre som har tips til det.

Planen er å studere rettsvitenskap. Og videre forsøke meg som advokat.

Lenke til kommentar

Et hull i CVen er ikke et hull fordi man ikke har jobbet eller gått på skole, men kun hvis man ikke har brukt tiden til noe interessant. Jeg tror ingen arbeidsgivere vil synes det er negativt om man har brukt 6-12 måneder på å reise verden rundt, tvert imot viser det at du er en person med eventyrlyst og pågangsmot. Hvis du derimot brukte den samme tiden på å sitte hjemme med playstation er det neppe like mange arbeidsgivere som vil bli imponert (urettferdig, jeg vet, men sånn er det).

Lenke til kommentar

Ja det er sant det. Jeg var arbeidsledig i 4 mnd etter å gå tom for adecco-oppdrag for noen år siden. Jeg begynte etterhvert å komme i søknadsprosess for nye jobber da jeg gikk tom for penger.

Jeg hadde en ide om at å være arbeidsledig ville jo være en kjempefordel, for da trenger ikke arbeidsgivere å vente i 3 mnd på oppsigelsestid!

Men sånn var det altså ikke. Man fikk heller holdninga at man var en slappfisk som ikke hadde jobbet på et halvt år i fleisen, og hvorfor. Og når en bedrift utlyser en stilling er de vanligvis ikke klar til å ansette folk på dagen uansett, da den som innehar stillingen også har 3 mnd oppsigelsestid.

Så å være i jobb er en bra ting, selv når du søker ny jobb.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er sant. Enorm forskjell på hull før og etter man er ferdig med utdanning.

Ang. rettsvitenskap aner jeg ikke hvilke forberedelser som er fornuftig, men såvidt meg bekjent innebærer førsteåret som regel exphil (noen steder både Ex.phil. og Ex.fac.). Ex.phil. er hvertfall et emne du ved de fleste høyskoler og universitet kan melde deg opp i enkeltemne både høst og vår, så om du har en høyskole/universitet i nærheten kan du jo vurdere å ta det til våren samtidig som du jobber eller no. Nå aner jeg ikke hvilken skole du skal på, men via litt googling kom jeg frem til at UiO kjører en egen versjon av Ex.fac rettet mot rettsvitenskap, så spørs om Ex.fac (generell variant) teller opp mot studiet. Uansett så kan det gi den en kickstart på førsteåret ved å ta Ex.phil. siden du kan konsentrere 100% på de spesifikke fagene.

Etter litt mer googling fant jeg også ut at Universitetet i Agder har intensivkurs i Ex.phil og Ex.fac om sommeren med reise og opphold i kloster i Hellas (2+4 uker i Norge/Hellas): http://www.uia.no/nyheter/ex.phil-og-ex.fac-i-hellas. Det kostet litt, men er sikkert meget spennende! Du må i så fall undersøke selv om dette kurset faktisk teller opp mot masteren du skal ta i rettsvitenskap ved å kontakte studiestedet for å forsikre deg om at du faktisk slipper å ta disse fagene på nytt senere fordi de er av en annen variant.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Det er sant. Enorm forskjell på hull før og etter man er ferdig med utdanning.

Ang. rettsvitenskap aner jeg ikke hvilke forberedelser som er fornuftig, men såvidt meg bekjent innebærer førsteåret som regel exphil (noen steder både Ex.phil. og Ex.fac.). Ex.phil. er hvertfall et emne du ved de fleste høyskoler og universitet kan melde deg opp i enkeltemne både høst og vår, så om du har en høyskole/universitet i nærheten kan du jo vurdere å ta det til våren samtidig som du jobber eller no. Nå aner jeg ikke hvilken skole du skal på, men via litt googling kom jeg frem til at UiO kjører en egen versjon av Ex.fac rettet mot rettsvitenskap, så spørs om Ex.fac (generell variant) teller opp mot studiet. Uansett så kan det gi den en kickstart på førsteåret ved å ta Ex.phil. siden du kan konsentrere 100% på de spesifikke fagene.

Etter litt mer googling fant jeg også ut at Universitetet i Agder har intensivkurs i Ex.phil og Ex.fac om sommeren med reise og opphold i kloster i Hellas (2+4 uker i Norge/Hellas): http://www.uia.no/nyheter/ex.phil-og-ex.fac-i-hellas. Det kostet litt, men er sikkert meget spennende! Du må i så fall undersøke selv om dette kurset faktisk teller opp mot masteren du skal ta i rettsvitenskap ved å kontakte studiestedet for å forsikre deg om at du faktisk slipper å ta disse fagene på nytt senere fordi de er av en annen variant.

Ex. phil&fac er selvfølgelig mulig å ta igjennom organisasjoner som gatway college osv på havårskurs rundtom. Men da dette er innbakt i studiene allerede synest jeg at det er like greit og kjøre på med det normale løpet for å bli vandt til et fulltidsstudium første året.

Lenke til kommentar

Skal de sparke ut noen andre som har fått kontrakt og bekreftet opptak til studiet han søker på?

Nei, hvorfor skal de gjøre det? Høyere utdanningsinstitusjoner pleier å overbooke plassene fordi de regner med at noen faller fra, og en studieplass fra eller til har i praksis særdeles liten betydning på de fleste studier.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Skal de sparke ut noen andre som har fått kontrakt og bekreftet opptak til studiet han søker på?

Nei, hvorfor skal de gjøre det? Høyere utdanningsinstitusjoner pleier å overbooke plassene fordi de regner med at noen faller fra, og en studieplass fra eller til har i praksis særdeles liten betydning på de fleste studier.

Jeg har vært i kontakt med samtlige universiteter. Og personene de tar inn er dessverre allerede medregnet frafall. De tar derfor ikke inn flere, Selv med gode 5-6 poeng over karakternivået man egentlig trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...