Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Veit ikkje om det er her eg skal ha dette. Men det handler om barn/ungdom.

Eg var på ein barneleir rett før påske. Der var det ein av ungane han hadde den siste leiren før han var for stor. Leirane e frå 4-7 klasse.

Det han gjorde var sikkert berre for å provosera. Men saken var dette.

Han går ut og tar meg seg snø inn. Han holder den i handa. Eg seier til han 4 ganger at han skal kasta snøen ut og komma inn att. Til slutt så åpner eg handa hans med tvang koster bort snøen frå handa hans og tar drar han inn. Han ser på meg og spørr om det feiler meg noko. Eg ignortet det han sa. Han sa til ein annan leiar at eg hadde knipt han og slått han. Dette e berre vås frå han.

Seinare på dagen så snakka eg med ein annan kvinnelegleiar om dette. Ho sa at eg måtte være forsiktig med å ta i ungane. Men dere der ute, kva ville dere ha gjort her?

Han var sur på meg resten av leiren. Men eg tenkte at det var hans problem og ikkje mitt. Eg tenkte med meg sjølv kva oppdragelse han har fått heime.

Ein annan ting var at han også satt oppå armlene til nokre nye sofaer. Eg spurte om han kunne sitta nede i sofaen fordi eg ikkje ville at den nye sofaen skulle blitt øydelagd. Då spurte han om eg kom til å gå bananas om han ikkje gjorde det. Gutten var 12 på leiren og fyller eller har blitt 13 år i 2014.

Endret av Jostein76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lett å si at ting kunne vært håndtert annerledes i etterkant og når man heller ikke var der, og muligens hendelsen kunne akkurat det, men det aner jo egentlig ingen av oss som ikke kjenner hverken gutten eller deg eller leiren noe om. Med det forbeholdet så høres det ihvertfall ikke ut som at du har gjort noe veldig galt, heller at du har forsøkt å håndtere situasjonen så bra som mulig. At du også skriver om det her sier meg at du har gått i deg selv etter dette og fortsatt spør deg selv om du kan dra noe lærdom utav dette. Det er ihvertfall et positivt tegn for meg!
Personlig så synes jeg hun lederen du pratet med senere på dagen kanskje var litt raskt ute med å konkludere (eller kun sa noe for å ha noe å si?), selv om hun mer generelt har et poeng. Selv om jeg forstår det slik at det ikke har vært tilfellet her så kan det å fysisk irettesette et barn, selv bare det å ta i armen, oppleves som brutalt hos barnet selv om det langt fra er det faktiske tilfellet.

Leiren har sikkert noen helt klare regler for oppførsel og tviler sterkt på at gutten ikke var kjent med disse, uansett så skal ikke skrevne regler være nødvendig for å skjønne at man ikke skal dra med seg snø inn og når man blir snakket til av en voksen så skal det i alle fall være nok. Hvorfor han ikke lystret kan det være mange årsaker til, og nei det behøver virkelig ikke dreie seg om dårlige foreldre, det kan være så enkelt som at han følte han var langt hjemmefra og at de samme reglene ikke gjelder og at din inngripen rokket med den oppfatningen. Man lærer i ulikt tempo. Eller det kan ha vært en pågående snølek utenfor som gutten følte ikke var ferdig når de ble innkalt eller andre gikk inn, eller at han bare ville ha med seg noen som ikke ville ut. Det kan være så mye uskyldig at jeg synes det er å dra det litt langt å hentyde til omsorgssvikt i hjemmet. Uansett hva det skyldtes så var det bare sunt at du grep inn.
Igjen, situasjonen kunne sikkert vært håndtert annerledes. Du kunne ha stilt han et ultimatum hvor han tvinges til å tenke seg om. Du kunne f.eks. ha sagt at om HAN VELGER å dra med seg inn den snøen som du ser han har i hånden så er det han og ingen andre som må gå over rommet med bøtte og mopp og i timevis krype rundt og skure gulv, vegger, tak og møbler. Altså dradd litt hardt i for å få alternativet til å høres langt bedre ut. Men som sagt i starten, kanskje måten du snakket til han var bedre enn dette og det høres uansett ikke ut som du har gjort noe galt.
Den andre konflikten du hadde med han høres veldig typisk ut for en som har følt seg urettferdig behandlet og nå fortsetter kun på ren trass for å gjøre deg sint, hehe.

Kort sagt, tror du kan slappe av. Jeg klarer ihvertfall ikke å se noe galt utfra dette du skriver. :)

Anonymous poster hash: 00cf5...453
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...