Gå til innhold

Marve Fleksnes - Ødipuskompleks?

Anbefalte innlegg

marve.jpg

En tanke har streifet meg og jeg ser det ikke har blitt diskutert her.

Den kjente figuren Marve Fleksnes har tredd inn i vår TV-historie. Denne komiske karakteren bodde sammen med sin mor. De dro på ferie, camping og gjorde praktisk talt alt sammen, til tross for at han var i 40-årene. (I siste episode, "Den siste Fleksnes" var han over 60).

Hva er ødipuskompleks?

Innen psykoanalysen er ødipuskomplekset når et barn, normalt i alderen 3 til 5 år[1], underbevisst ønsker å seksuelt eie sin egen mor og drepe sin far.
Navnet på fenomenet stammer fra det greske sagnet om Oidipus, kjent fra skuespillet Kong Oidipus
, som vokste opp uten sine biologiske foreldre og endte opp med å drepe sin far og gifte seg med sin mor.
- Wikipedia

I begynnelsen var jo fadern med, men forsvant etterhvert i serien. Vi fikk vite at han døde. I episoden "Visittid" var Marve derimot svært kritisk mot fadern, pga dadler han smattet på.
Men ellers har Marve prøvd flere ganger lykken med kvinner, uten hell. Det var til og med en hel julekalender dedikert til Marves første kjærlighet, som han jobbet i over 20 episoder med å vinne. På julaften, når ting ikke gikk så meget bra med denne jenta, sier han at han har jo modern. Det eneste han trenger og vi får en happy ending.

Og dette tar jo aldri slutt. Når noen legger an på modern, går han i angrepsposisjon. I den siste Fleksnes-episoden "Himmelen kan vente", fra 2002, stiller modern spørsmålet om han skal flytte ut og skaffe seg kone. Som svar får hun "men hvorfor ska' jeg det? Du gjør det så bra" og litt senere i episoden da han sier "Jeg har deg og jeg er så fornøyd med deg."

Har Marve Fleksnes et ødipuskompleks?
Kom gjerne med flere teorier på denne underlige karakteren som har preget det norske fjernsynet i flere år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9817324

Mekker var Bruce Lee's siste mostander i Game of Death , han angrep Lee med en skiftnøkkel (men scene er forsvunnet dessverre) :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...