Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Underlivsplager

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 28 år og har siden jeg var rundt 15 år vært plaget av masse plager i underlivet. Samleie er som oftest vondt, det er ubehagelig å ha truse på, g-streng kan jeg bare glømme. Samme med trange truser. Å sykle er ubehagelig. Det svir ofte når jeg tisser, og det kan svi i flere timer etterpå. Å være aktiv og ute på farten en hel dag kan føre til at underlivet mitt er helt kaputt og svir intenst lenge etterpå. Jeg føler plagene både er i urinhullet og i vagina...

Dette går utover livskvaliteten min helt intenst! Er det noen som har vært borti det samme?

Jeg har fått diagnose vaginisme, og det kan godt hende jeg har det, men jeg tror ikke det kun kan være det.. Det må da være noe mer?

Anonymous poster hash: aab02...238
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg høres det ut som "vestibulitt", ikke vaginisme. Vaginisme går mer på problemer med å gjennomføre samleie pga muskelspenninger, vestibulitt er når du har vondt i selve skjeden og vagina, som du har. To vidt forskjellige ting.

Merkelig at ikke gynekologen din har skjønt såpass, hm....hastverksarbeid? Men kan også skyldes uvitenhet. Leste at det er altfor lite kunnskap om vestibulitt hos fastleger og gynekologer. Noen tror vestibulitt kan kureres med soppmiddel, men det er ikke en soppinfeksjon. Google vestibulitt, og skift lege. (det fins lindrende behandlingsmetoder)

Kilde= Programmet; "pinlige sykdommer", internett og egen erfaring.

PS. Josef Ekgren, norsk kvinnelege/gynekolog i Oslo, har spesialisert seg på å behandle V. med bl.a. Botox og Atropin, med godt resultat.

Endret av hebbelilla
Lenke til kommentar

Hvis du har vestibulitt kan du prøve xylocain gel krem over en periode for å få nervetrådene, som sender falske smertesignaer til hjernen, til å trekke seg tilbake.

Hvis du har vaginisme kan jeg ambefale å gå til fysioterapaut og jobbe med musklene + tøyeøvelser. Det kjenner jeg fler som har hatt veldig god virkning av. Operasjon bør unngås, selvom annerkjente leger til tider ambefaler dette (det bør være siiiiste utvei).

Jeg vet en del om dette, så hvis du vil ha mer info bare spør :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...