Gå til innhold

Må man ha makro for å ta bilde av øyne?


Anbefalte innlegg

9598593990_d0db01d97c_n.jpg
Augustfest 25 by ringperm, on Flickr

 

Det er kanskje ikke det beste alternativet, men jeg tok dette selfie bildet helt uten hjelp av andre, og det var gjort på få minutter.

 

Men ja, jeg brukte et makroobjektiv. Det går sikkert like greit med et par mellomringer og/eller en close up linse.

Velger du sistnevnte, så unngå Kina kopiene fra ebay og lignende. Foto og Video selger et flott eksemplar fra Canon som du kan skru på alle objektiv med lik filterdiameter.

Det koster fort opptil 1500 kroner, men det er kvalitet og det koster jo som kjent.

Jeg har et eksemplar selv, og synes det er et nyttig hjelpemiddel når jeg ikke har makroobjektivet for hånden, men likevel ønsker å ta et nærbilde

Endret av ringperm
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hallo.

 

Jeg har for tiden et Nikon D3200 med et 18-55VR objektiv.

 

Jeg har lenge hatt lyst til å ta bilder av øyne, vi snakker da noe alà dette:

http://eofdreams.com/data_images/dreams/eye/eye-03.jpg

http://www.feelguide.com/wp-content/uploads/2011/01/Eye4.jpg

 

Jeg vet jo at dette er redigert, men hvis jeg kjører kameraet opp i trynet mitt på den måten med stativ, så blir det ufokusert uansett åssen jeg gjør det.

 

Må jeg ha makro for å få til ting som dette?

 

Jeg har gått medier og kommunikasjon, så burde forsåvidt visst dette, men kan ikke prioritere objektiver eller noe sånt med dagens budsjett, hehe.

 

Hvis du vil virkelig tæt på, så prøv at købe et "reverse mount" til dit normale objektiv.

Det er en macro teknik hvor man sætter sit objektiv omvendt på kameraet for at skabe et super macro objectiv.

reverser kan købes på amazon for 10 dollar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...