martin91 Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Har hatt en SSD som oppstarts "disk" på min forige PC og 3stk 2TB disker i raid 5 til alt av lagring. Skrivebordet var lagt på harddiskene for å kunne lagre større filer der. SSD har ikke vert tilkoblet spenning på over et halvt år og jeg lurer på om det er derfor jeg ikke får bootet fra den. Den går i feilsøkemodus uten å finne feilen (kan det være nytt HK?) jeg lurer på om jeg kan boote opp fra en annen PC og koble til SSDen for å se om den kan leses uten å tulle med alle forbindelsene til raidet? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Installer Windows på nytt uten raid diskene tilkoplet. Når installert win ferdig tar du shutdown og kopler til raid . Om SSD er død (data retention) har nand cellene mistet data/informasjon og det er ikke mulig å få tilbake de blokkene som data er tapt. Raidet ditt er intakt (raid informasjonen ligger på hdd diskene , ikke ssd) Endret 5. august 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Om ikke SSD heller dukker opp i BIOS kan man egentlig fastslå død SSD. Ingen muligheter å hente data fra denne om du hadde noe lagret der av interesse. Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 SSD dukker opp og feilsøkingen til windows starter opp (ligger på ssd) men den finner ikke feilen jeg kan prøve å reinstalere windows på nytt og se om den da starter opp. håper jeg fremdeles kan åpne banene til raidet ettersom noe av windows ble flyttet dit for å frigøre plass på SSD Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Mitt tips vil være å kjøre ubuntu live cd. Har selv hentet ut data fra ødelagte servere i raid på den måten. Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 Løsningen ble bare at jeg bootet fra en annen disk(SSD) og lot den andre SSDen vær tilkoblet. måtte bare sørge for at den bootet fra den nye SSDen. alle filer var tiljengelig men måte bruke robocopy for å få med alle filene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå