Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Modifisering av Honda SFX 50

Kai A.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt en Honda SFX 50S til min datter.

Den gjør 55 på flata og er fornøyd med toppfarten.

Problemet er å kjøre i bakker!

Har testet litt i en lang bakke (7-800 meter lang) og når jeg kommer inn i bakken i toppfart så gjør den 50 når jeg når toppen.

Men om jeg starter fra null i bånn av bakken, så kommer den aldri over 30!

Det er som om den ikke får opp turtallet før den girer, og da er det ikke nok krefter til å få opp farten.

Jeg ønsker å modifisere den så toppfarten beholdes, men at krefter/akslerasjon økes. Dette er jo egentlig trimming og ikke lov å diskuttere på denne siden, men iom at jeg ikke skal trimme for å få større fart, så regner jeg kanskje med at moderatorene på siden tillater det? :)

Har lest litt forskjellige tråder rundtforbi og har for meg at man kanskje kan bytte variatoren og justere farten ned med vektene som følger med ett slikt sett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo eksperimentere litt med å legge inn noen lettere vekter i variatoren... Da vil den gire senere, kanskje få nok moment til å akselerere mer oppover.

Ellers er det nok ikke så alt for mye gjøre dersom du ikke skal få mer krefter ut av motoren...

Lenke til kommentar

Effektanlegg. (gjerne touring siden det er ganske stille og ser nøytralt ut)

Og så lar du resten av plombene være. Evt skifter til lettere vekter om nødvendig.

Vanligvis ender du da opp med toppfart på 55-60 og betraktelig bedre akselerasjon.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering for de som er interesserte.

Har nå byttet variator til ny"racing"-variator (heter vel racing fordi den ikke er plombert). Det var en stor suksess, HVIS jeg hadde vært ute etter fartsøkning! :) Gjorde 75 uten å mokke, og ingen hjelp i bruke forskjellige vekter. Gjorde den gamle variatoren skikkelig rente og byttet ut de gamle vektene med noen lettere vekter. DET gjorde susen! Den mistet litt av toppfarten, 2-3 km/t, men den bakken som moppen ikke klarte mer enn 30 i der fikk jeg den nå opp i 45!

Vurderer effektanlegg, touringmodell, som neste prosjekt! :)

Endret av Kai A.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...