Gå til innhold

Leie eller eie bolig?

Mountain

Anbefalte innlegg

Sitter her å vurderer mulighetene mine når jeg skal flytte ut.

Har ikke oppspart egenkapital i BSU, derimot overført mesteparten av inntekten til det siste året til en sparekonto hos sparesmart.no. I utgangspunktet da med tidligere tanker tankene at jeg ikke ønsker å kjøpe bolig, men heller leie. Har fortsatt blandene følelser, men ønsker jeg flytte ut innen de neste 6-9 månedene, er 22 og bor fortsatt hjemme hos foreldrene.

Har akkurat startet i ny jobb som feltingeniør innen satellittkommunikasjon. Med offshore- og reisetillegg og opptill 150 reisedager årlig, worldwide. En del tillegg blir det i kompensasjon, da jeg mister en del fritid... Hvor bra ordningen er sammenlignet med en 2-4 rotasjon vet jeg ikke, men jeg tenker på arbeidet over noen år nå som en god sparemulighet. Tviler på jeg har noe problem med å få lån dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe. Bankene ser vel bare i bunn og grunn etter noen som de har tro på kan betale tilbake over tid det som blir lånt ut? Å spare opp egenkapital dersom det er nødvendig så skal jeg klare det også.

Jeg tror det er tanken på å sette meg i gjeld i titalls år og dermed være mindre fleksibel i forhold til å flytte på seg, reise, disponible penger. Vi mennesker knytter tettere bånd med hverandre på tvers av landegrenser hver eneste dag. Jeg tror heller ikke jobbhverdagen blir mindre portabel og global enn den er i dag. Hva om man får et jobbtilbud et annet sted i verden, om man plutselig får tanken om å ta seg ut på en reise, eller det skjer noe drastisk her i norge eller verdensøkonomien? Jeg tenker bare høyt her og spyr ut de tanker jeg har som kanskje kan være interessante for andre her.

Skremmes litt over å se hvor stor gjeld studenter er i. Det hadde vært interessant om man kunne få en oversikt over hvor mye av eiendelene en typisk nordmann eier og hvor avhengig vi er av bankene i dagens samfunn. De siste årene har boligprisene steget betraktelig. Men en dag kan det jo snu?

Har lest at i gjennomsnitt går det 3 år før investeringen går i 0 i boligen, med tanke på konstander under kjøp og salg. Er boligkjøp i norge en sikker investering med fin avkastning? Er det noen her som har vært i samme situasjon og kanskje tenker på å leie og heller investere i andre midler/eiendeler som fond, gull, aksjer blandt annet?

Dette var mer en få ut tanker og spørsmål enn et strukturert og informativt innlegg. Men jeg vet at det er mange glupe og interessante folk her på diskusjon som liker å dele informasjon, idéer og erfaringer. :)

Ønkser en åpen diskusjon om fordelene og ulemper, why or why not med å leie eller å eie bolig i 2014.

Teksten under er tatt fra en artikkel på jamesaltucher.com. Litt overdrivelse, komisk og satirisk, likevel interessant lesestoff selv om amerikanerne har blitt enda mer påvirket enn oss av finanskrisen og endringen i økonomien de siste årene.

http://www.jamesaltucher.com/2013/08/five-things-you-need-to-know-before-buying-a-house/

I’m a serf and always will be. I’ll never be a “feudal lord”. Fortunately, because of innovation, entrepreneurship, and the rise of economic growth throughout most of the world, the life of a “serf” right now is probably one million times better than any feudal lord could’ve ever hoped for back then. Here are some benefits of being a serf right now:

- More cash. You never have to put down a down payment that uses up most of the cash in your bank account. You’re never going to see that cash again if you use it as a downpayment. It’s just gone into an illiquid investment and when you most need it, that’s when you are most likely not able to get at it.

- Less debt. It’s true a mortgage locks in your payment. But you’re greatly in debt so you are paying interest straight to the bank that has nothing to do with increasing your ownership. In many cases it will take 20 to 30 years before you stop paying that extra interest to the bank.

- Less inflation risk. Property taxes often goes up faster than inflation whereas usually rent does not go up faster than inflation (by definition, since government calculated inflation uses rents instead of home prices).

- No maintenance. Homeowners have to take care of all maintenance. Some years that might be nothing (unlikely) and some years that may go up much faster than inflation.

- Less overall costs. When property taxes and maintenance go up faster than inflation it means you are probably not covering the costs (plus the mortgage) via renting.

- More flexibility. In a global economy, opportunities can be anywhere. I like having my flexibility.

Endret av Mountain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har skattepliktig inntekt og du likevell skal spare så vil eg på det sterkasate anbefale at oppretter ein BSU konto. Når du sparer i BSU konto så får du skattefråtekk på opp til 5000 kr i året, dette er eigentleg gratis penger.

Om det skulle vise seg at du ikkje vil investere i bolig så kan du enkelt å greit avbryte BSU sparinga, men då blir skattefordelen trekt frå. Så sparer du i BSU så har du i alle fall muligheita til å ta ut gjevinsten dersom du seinare skulle ombestemme deg.

Før så var det minst tre år som var den generelle regelen for når det lønner seg å kjøpe kontra å leige, men dette vil være avhengig av kvar du bur fordi salgsprisane og leigeprisane ikkje nødvendigvis harmonerer alle plasser.

Å leige koster litt meir på lang sikt, men den store fordelen er at du ikkje binder opp kapital. Om du i ung alder tar opp lån og kjøper bolig så vil du ha mindre penger mellom fingrane som du kan bruke på forbruk heilt til det har gått 20-25 år og boligen er nedbetalt. Då fyrst får du høste fordelen av nedbetalt bolig.

Så ein av tinga som du må sjå på når du skal velge mellom å leige eller å kjøpe er når du "leve livets glade dager", no når du er ung eller når du blir eldre.

Det er ikkje ein gong sikkert at du lever lenge nok til å bli pensjonist i ditt eige nedbetalte hus, men dersom du blir det så er kjedelig om halve pensjonen går til ei husleige når du kunne hatt ein nedbetalt bolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel eneste fordel ved leie, er kanskje man slipper å betale like mye skatter og avgifter, på boligskatt og formueskatt.

Men det er minimalt, så det beste er nok å eie selv, problemet er det finnes flere form for selveie, bor man i borettslag kan man eie innearealet, men fremdeles er uterialet felleseie og må avtales i styre hvis man ønsker ting anderledes.

Har vanskeligheter for å to at boligprisen går veldig mye ned, går vel heller oppover, med tiden vil jeg tro, til det blir umulig å få tak i bolig, vertfall i storbyer og tettsteder, så man må reise på landet for å få bolig.

Lenke til kommentar

Problemet med dette er at fordelene med å eie bolig er umulig å spå. Du vet på forhånd hva du får ved å leie, men ikke hva du går glipp av ved å ikke kjøpe. Men kjøp av bolig er enormt favorisert fra myndighetenes side, både regulatorisk og skattemessig. Det har lenge vært en uttalt politisk målsetning at flest mulig skal eie egen bolig. Siden den store majoriteten og de sterkeste gruppene stort sett er boligeiere, er det vanskelig å se for seg at politikerne tør å endre vesentlig på dette. Det skulle bety at det vil være behagelig å være boligeier også i framtiden.

Avveiingen mellom frihet og potensiell avkastning er vanskelig å få andre til å gjøre for deg.

Jeg ville nok kjøpt om jeg hadde muligheten. I alle fall om du bor i et område med relativt effektive boligmarkeder (både leie og eie). Da kan du få oppsiden, og begrense nedsiden ved å leie ut på kort/middels lang sikt via f. eks. utleiemegleren dersom det dukker opp muligheter i utlandet. Dersom du er veldig mye ute og reiser kan du jo dessuten prøve deg på airbnb og lignende, i alle fall om du samarbeider med noen som er mer hjemme enn du er.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Bra infographic, er dette pekepinner som også kan brukes på det norske markedet?

Herr Brun,

Airbnb har jeg kjempegod erfaring med. Ble flittig brukt på en backpackerreise ifjor, samt en paristur i sommer. Det er noe helt annet å reise når man får smaken på det lokale.

Jeg bor i stavangerområdet og hadde i tankene å bli vert dersom jeg jeg kjøper i byen. Kan tenke meg at av det er mer attraktivt for turister og andre reisende å bo i byen i forhold til å ha bolig ute på jæren et sted. Prisnivået i sentrum er en annen sak...

Nei, det kan ikke spås hvordan økonomien er om 20-25 år. Det er bare at det er så lang tid. Det samme gjelder angående pensjonister. Jeg har min tvil at de som pensjonerer seg om 40 år har samme tilværelse som dagens pensjonister. Bedre eller verre, tør jeg ikke si.

Angående kjøp, hva om jeg kjøper en ny bolig og selger den om 5 år, og starter å leie da? Hypotetisk sett om økonomien bedrer seg, så ville enn i hvertfall ikke tape på det? Det å kjøpe noe større og bedre i stedet og legge seg mer og mer i gjeld ønsker jeg egentlig ikke, da blir man jo aldri ferdig. Likevel, tankegangen kan jo endre seg om man får barn o.l

Lenke til kommentar

Jeg bor i stavangerområdet og hadde i tankene å bli vert dersom jeg jeg kjøper i byen. Kan tenke meg at av det er mer attraktivt for turister og andre reisende å bo i byen i forhold til å ha bolig ute på jæren et sted. Prisnivået i sentrum er en annen sak...

Å basere seg på å leige ut til turister kan være meir arbeid enn det er verdt. For det fyrste er det sesongbasert slik at boligen vil bli ståande tom i store delar av året. I tillegg så vil det ofte være meir slitasje og hard bruk av boliger der bebuerane bur berre ei lita stund utan å ha forpliktelser.

Ofte vil det være meir fornuftig med langtidsutleige, då blir boligen brukt og det er nokon tilstades som tar vare på boligen ved å drive vedlikehold og/eller varsler dersom noke anna er øydelagt eller står for skade.

Umiddelbart så slår det meg også som betre butikk å leige ut turistbolig dersom du har noke som likner på eit feriehus litt utanfor sentrum, enn å leige ut ei leiligheit midt i byen. I byen er det tross alt såpass mange hotell og liknande konkurrerande tilbud.

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer som konseptet til airbnb.com, og bruke dem som ett mellomlegg. Det er en egen sikkerhetsbarriere og tilbyr flere gode tjenester til både utleiere og reisende som trenger å bo noen dager.

Eventuelt dersom man får et sted med kjeller/underetasje kan jo det leies ut til en fast leieboer. De betaler jo i praksis nesten hele boliglånet ned for deg.

Hva om jeg kjøper en ny bolig og selger den om 5 år, og starter å leie etterpå? Livssituasjonen kan jo plutselig endre seg. Dersom prisene stiger, så ville enn i hvertfall ikke tape særlig på det. Akkurat må vet jeg keg blir værende i distriktet i hvertfall 3-4 år til, pga jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...