rOflcOptEr-- Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg har jobbet i ett elektrikerfirma frå desember 2009 når jeg startet som lærling. Etter læretiden var ferdig (Mai 2012) fortsatte jeg å jobbe der som montør. Har jobbet til dags dato. For 5-6 uker siden skrev vi arbeidskontrakt (Har ikke hatt dette før), og der er oppsigelsestiden 3 måneder. Jeg lurer på hva som skjer om jeg bestemmer meg for å slutte på dagen. Rett og slett bare si ifra til sjefen at jeg slutter, leverer inn bil, verktøy og diverse, og slutter å møte opp Lenke til kommentar
process Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Å 'fantegå' kan du i utganspunktet ikke gjøre uten å begå kontraktsbrudd. Du bør snakke med arbeidsgiver om å forsøke å komme ut av arbeidsforholdet tidligere, f.eks. ved å ta permisjon eller ferie. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229 Hvilke sanksjoner en arbeidsgiver vil benytte seg av er uvisst. Noen vil la det gå, mens andre vil kreve deg for tapte inntekter eller innleie av personell til å utføre jobben din i oppsigelsestiden. Jeg tror også de kan holde tilbake feriepenger og du kan selvfølgelig ikke regne med noen god attest eller referanse. Hvilken adgang de har til å benytte seg av de ulike sanksjonene og hva sedvane tilsier må noen med juridisk kompetanse svare på, men det er et lovbrudd å bryte en kontrakt. Endret 5. august 2014 av process Lenke til kommentar
Myst Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Sorry mac, men så enkelt er det ikke. Du kan gjerne si opp selv, men står det oppsigelsestid i kontrakten på x antall måneder, så er det sjefen som bestemmer om han vil frita deg fra den perioden. Det beste du kan gjøre er å ta en saklig prat med sjefen om situasjonen og se om dere finner en løsning sammen. Kun hvis det er veldig alvorlig ifht arbeidsoppgavene, kan du bli fritatt fra oppsigelsesperioden. I første jobben min hadde jeg en del problemer med sjefen og til slutt ble vi bare enige om oppsigelse med sluttpakke, som bl.a. inkluderte å slippe og jobbe i oppsigelsesperioden og få lønn for hele perioden, samt opptjente feriepenger jeg hadde krav på. Ble lengre tekst enn forventet, men kort fortalt: det er ikke en smart ting å gjøre, nei. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Arbeidsgiver vil ha rett til å få dekka sine tap som følge av at du bryter avtalen. Dette kan bety at du blir avkrevd for overtidsbruk eller kostnaden ved innleige av vikarer som blir brukt for å dekke opp det du eigentleg skulle ha arbeida. Men arbeidsgiver har også ei uskreven lojalitetsplikt som innebærer at ein skal prøve å begrense tapet så mykje som mulig. Så om du berre ikkje møter opp på jobb meir så er du erstatningspliktig, men avhengig av korleis virksomheita er organisert så treng det ikkje å bli kjemedyrt, men du kan også risikere å måtte dekke 3 månedslønner, pluss overtid for både den som tar over dine arbeidsoppgåver og for ledelsen som må gjere omorganiseringane. Før du skreiv under kontrakta så hadde du ei lovfesta oppsigelsestid på ein måned. Lenke til kommentar
Xenophia Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg har jobbet i ett elektrikerfirma frå desember 2009 når jeg startet som lærling. Etter læretiden var ferdig (Mai 2012) fortsatte jeg å jobbe der som montør. Har jobbet til dags dato. For 5-6 uker siden skrev vi arbeidskontrakt (Har ikke hatt dette før), og der er oppsigelsestiden 3 måneder. Jeg lurer på hva som skjer om jeg bestemmer meg for å slutte på dagen. Rett og slett bare si ifra til sjefen at jeg slutter, leverer inn bil, verktøy og diverse, og slutter å møte opp La oss si at du slutter på dagen og sjefen velger og ikke gjøre noe mer så kan det slå kraftig tilbake på deg. Nå til dags er fremtidige arbeidsgivere opptatt av gode referanse så du kan slite med å få jobber du vil ha i fremtiden pågrunn av dette. Men som sagt ovenfor her så kan du prøve å snakke med sjefen, kan tenke meg at flesteparten er villige til å hjelpe deg slik at du slipper hele eller deler av oppsigelsetiden selv om dette ikke er en selvfølge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå