Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2.4 ghz eller 5 ghz nett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2.4 ghz eller 5 ghz nett?

Ja takk, begge deler.

5 GHz er raskest og vanligvis mindre utsatt for problemer fra nabonettverk fordi det foreløpig ikke er så utbredt.

2,4 GHz har lengre rekkevidde og støttes av alle enheter.

Lenke til kommentar

Det beste er 5Ghz-båndet og grunnen til det er at det finnes færre som bruker 5Ghz og dermed er man mindre utsatt for støy og forstyrrelser. Det gir et mer stabilt nett og raskere overføringshastigheter.

En ulempe med 5Ghz er at det finnes en del trådløse brikkesett som ikke støtter 5Ghz båndet. Men dersom alle enhetene dine støtter 5Ghz, så er det bare å kjøre på :).

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at 5GHz egentlig ikke gir noen særlig ytelsesforbedring kontra 2.4GHz med tanke på hastighet? Dette er jo 2 ulike frekvenser hvor 5GHz er mindre brukt og vil derfor være mindre utsatt for støy fra andre kilder/trådløse nettverk, men det er også en høyere frekvens noe som vil gi noe kortere rekkevidde enn et 2.4GHz nettverk.

Har ikke også disse ruterne med to forskjellige frekvenser muligheten til å slå sammen 2.4GHz og 5GHz?
Endret av .Rudi
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at 5GHz egentlig ikke gir noen særlig ytelsesforbedring kontra 2.4GHz med tanke på hastighet? Dette er jo 2 ulike frekvenser hvor 5GHz er mindre brukt og vil derfor være mindre utsatt for støy fra andre kilder/trådløse nettverk, men det er også en høyere frekvens noe som vil gi noe kortere rekkevidde enn et 2.4GHz nettverk.

5GHz båndet støtter 802.11a/h/j/n/ac. Har du 802.11ac støtte i enhetene dine kan du få høyere hastigheter enn den raskeste nettverks-standarden i 2.4GHz båndet (802.11n).

5GHz frekvensområdet har også en større båndbredde, dette gjør at mens 2.4GHz båndet kan ha 3 ikke overlappende kanaler, så kan 5GHz ha 23.

Jeg er usikker på om selve kanalene er bredere i 5GHz båndet, men jeg mistenker dette. Kan noen bekrefte eller avkrefte?

Endret av process
Lenke til kommentar

Godt forklart, takk! Angående det å slå sammen de to frekvensene noe jeg har sett flere rutere har muligheten til. Hvilke fordeler/ulemper vil dette gi og hvordan vil ruteren benytte de forskjellige frekvensene i praksis når de er slått sammen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er ikke 2.4 GHz begrenset til hastigheter opp mot 100 Mbit/s mens 5 GHz er for 1 Gbit/s?

Mine enheter kobler seg opp på 802.11n over 2.4 GHz med opp til 300 Mbps, så dette kommer an på utstyret du har og type nettverkskort.

Lenke til kommentar

5Ghz har kortere rekkevidde, men til gjengjeld mindre forstyrrelser i bolig blokker f,eks hvor de aller fleste kjører 2,4Ghz. Er også endel apparater i husholdningen som sender ut 2,4Ghz signaler som mikrobølge ovner.

Høyere hastighet har jeg ikke hørt noe om, men det kan jo være at det stemmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har ikke også disse ruterne med to forskjellige frekvenser muligheten til å slå sammen 2.4GHz og 5GHz?

Det er ikke mulig å slå sammen 2,4 og 5 GHz, det blir som å kjøre i 50 og 80 km/t samtidig. Det mange routere støtter er å slå sammen kanaler innenfor det enkelte båndet, slik at de bruker et større område enn minimum på 2.4 eller på 5 GHz for å oppnå bedre ytelse. Da vil man også være mer utsatt for forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...