La Menthe Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) men bruker nettopp sykehus, skoler og andre sivile institusjoner samt privatboliger som utskytningsramper, våpenlagre og skjold. Hvilken del av det jeg siterte i innlegget ovenfor din var det du ikke fikk med deg? 1) Israel har langt mer avanserte våpen som både er mer presise, Helt riktig. Og som Amnesty skriver i rapporten jeg linket til: Hundreds of civilians were killed in attacks carried out using high-precision weapons – air delivered bombs and missiles, and tank shells. Others, including women and children, were shot at short range when posing no threat to the lives of the Israeli soldiers. Aerial bombardments launched from Israeli F-16 combat aircraft targeted and destroyed civilian homes without warning, killing and injuring scores of their inhabitants, often while they slept. Children playing on the roofs of their homes or in the street and other civilians going about their daily business, as well as medical staff attending the wounded were killed in broad daylight by Hellfire and other highly accurate missiles launched from helicopters and unmanned aerial vehicles (UAVs), or drones, and by precision projectiles fired from tanks. ... The attacks that caused the greatest number of fatalities and injuries were carried out with long-range high-precision munitions fired from combat aircraft, helicopters and drones, or from tanks stationed up to several kilometres away – often against pre-selected targets, a process that would normally require approval from up the chain of command. The victims of these attacks were not caught in the crossfire of battles between Palestinian militants and Israeli forces, nor were they shielding militants or other legitimate targets. Many were killed when their homes were bombed while they slept. Others were going about their daily activities in their homes, sitting in their yard, hanging the laundry on the roof when they were targeted in air strikes or tank shelling. Children were studying or playing in their bedrooms or on the roof, or outside their homes, when they were struck by missiles or tank shells. Others were in the street, walking or cycling. Paramedics and ambulances were repeatedly attacked while rescuing the wounded or recovering the dead Flere av de som telles som sivile falne, kan i realiteten være Hamas-aktivister, inkludert kvinner. Det er naivt å tro at det bare er menn som er Hamas-aktivister, og man skal ikke se bort fra at de og bruker store barn i sin krigføring. "Krigere", ikke "Hamas-aktivister". Hamas er områdets legitime regjering (slik Høyre og Frp nå er i Norge), og støttes av brorparten av områdets sivilbefolkning. Det er også en stor skille mellom å være en offentlig arbeider (altså "statlig arbeider", og dermed jobbe for Hamas), og å være stridende. Offentlige arbeidere inkluderer leger, lærere, veiarbeidere, gårdsarbeidere, ol. Om du mener hvorvidt flere av de falne kan være stridende og ikke sivile, er dette også en ganske vag påstand og antagelse som er vanskelig å støtte opp. Israel-Palestina-konflikten dekkes av en lang rekke uavhengige menneskerettighetsorganisasjoner, som B'Tselem, Amnesty International, Human Rights Watch, Physicians for Human Rights, Palestinian Center for Human Rights, Gisha, Red Cross, Red Crecent og mange, mange flere. De gjennomfører alle sammen nøyaktige og kritiske etterforskninger og undersøkelser i sine rapporter. Når de ofte kommer med en unison konklusjon over hvor mange sivile og stridende det er som har mistet livet, er det naturlig å bruke dem som kilde. Eller skal vi bruke Israel som kilde. Jeg velger selv å stille meg nøytral, og heller forsøke å se dette fra begges ståsted. I dette tilfellet mener jeg at det burde Anonymous også burde gjort. Vil du stille deg nøytral til konflikten? Les rapportene uavhengige menneskerettighetsorganisasjoner kommer med. Eller gjør noe så enkelt som å jevnlig besøke den israelske menneskerettighetsorganisasjonen B'Tselem for å lese hva de skriver om konflikten. Endret 5. august 2014 av La Menthe 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 men bruker nettopp sykehus, skoler og andre sivile institusjoner samt privatboliger som utskytningsramper, våpenlagre og skjold. Hvilken del av det jeg siterte i innlegget ovenfor din var det du ikke fikk med deg? 1) Israel har langt mer avanserte våpen som både er mer presise, Helt riktig. Og som Amnesty skriver i rapporten jeg linket til: Hundreds of civilians were killed in attacks carried out using high-precision weapons – air delivered bombs and missiles, and tank shells. Others, including women and children, were shot at short range when posing no threat to the lives of the Israeli soldiers. Aerial bombardments launched from Israeli F-16 combat aircraft targeted and destroyed civilian homes without warning, killing and injuring scores of their inhabitants, often while they slept. Children playing on the roofs of their homes or in the street and other civilians going about their daily business, as well as medical staff attending the wounded were killed in broad daylight by Hellfire and other highly accurate missiles launched from helicopters and unmanned aerial vehicles (UAVs), or drones, and by precision projectiles fired from tanks. ... The attacks that caused the greatest number of fatalities and injuries were carried out with long-range high-precision munitions fired from combat aircraft, helicopters and drones, or from tanks stationed up to several kilometres away – often against pre-selected targets, a process that would normally require approval from up the chain of command. The victims of these attacks were not caught in the crossfire of battles between Palestinian militants and Israeli forces, nor were they shielding militants or other legitimate targets. Many were killed when their homes were bombed while they slept. Others were going about their daily activities in their homes, sitting in their yard, hanging the laundry on the roof when they were targeted in air strikes or tank shelling. Children were studying or playing in their bedrooms or on the roof, or outside their homes, when they were struck by missiles or tank shells. Others were in the street, walking or cycling. Paramedics and ambulances were repeatedly attacked while rescuing the wounded or recovering the dead Flere av de som telles som sivile falne, kan i realiteten være Hamas-aktivister, inkludert kvinner. Det er naivt å tro at det bare er menn som er Hamas-aktivister, og man skal ikke se bort fra at de og bruker store barn i sin krigføring. "Krigere", ikke "Hamas-aktivister". Hamas er områdets legitime regjering (slik Høyre og Frp nå er i Norge), og støttes av brorparten av områdets sivilbefolkning. Det er også en stor skille mellom å være en offentlig arbeider (altså "statlig arbeider", og dermed jobbe for Hamas), og å være stridende. Offentlige arbeidere inkluderer leger, lærere, veiarbeidere, gårdsarbeidere, ol. Om du mener hvorvidt flere av de falne kan være stridende og ikke sivile, er dette også en ganske vag påstand og antagelse som er vanskelig å støtte opp. Israel-Palestina-konflikten dekkes av en lang rekke uavhengige menneskerettighetsorganisasjoner, som B'Tselem, Amnesty International, Human Rights Watch, Physicians for Human Rights, Palestinian Center for Human Rights, Gisha, Red Cross, Red Crecent og mange, mange flere. De gjennomfører alle sammen nøyaktige og kritiske etterforskninger og undersøkelser i sine rapporter. Når de ofte kommer med en unison konklusjon over hvor mange sivile og stridende det er som har mistet livet, er det naturlig å bruke dem som kilde. Eller skal vi bruke Israel som kilde. Jeg velger selv å stille meg nøytral, og heller forsøke å se dette fra begges ståsted. I dette tilfellet mener jeg at det burde Anonymous også burde gjort. Vil du stille deg nøytral til konflikt? Les rapportene uavhengige menneskerettighetsorganisasjoner kommer med. Eller gjør noe så enkelt som å jevnlig besøke den israelske menneskerettighetsorganisasjonen B'Tselem for å lese hva de skriver om konflikten. Ad første, i hvilken form for geriljalignende krigføring er ikke nettopp taktikken å "forsvinne" i blant lokalbefolkningen for å unngå å oppdages? Og, ja, jeg tror på at våpenlagre oppdages der de ikke burde eksistere. Litt vanskelig å verifisere i ettertid, når det ødelegges straks det oppdages. Om man skal kalle det krigere eller aktivister, blir vel et tolkningsspørsmål? Den dagen de tør iføre seg uniform, slik soldater/krigere gjør, skal jeg som generell regel bruke ordet kriger eller soldat, intill da mener jeg at aktivist (i motsetning til terrorist) være et fullgodt begrep. Å stille seg nøytral til skyldspørsmålet, er definitivt ikke det samme som å lukke øynene for konflikten, og fordømme den. Denne konflikten tviler jeg sterkt på at blir ferdig før enten alle jøder eller alle palestinere blir utryddet (selvsagt totalt urealistisk "løsning"), eller de sammen kommer frem til at den eneste fornuftige løsningen er at begge må legge ned våpnene og akseptere den andre part som sin egen nabo som man må ha et godt forhold til, til tross for en blodig fortid. Tilslutt vil jeg bare si at ditt forsøk på å dra meg inn på den ene eller andre siden i konflikten, vil forbli mislykket, og jeg ender denne diskusjonen for min del nå, for du er allerede partisk og videre diskusjon vil ikke føre frem. Det er dessuten en avsporing fra mitt egentlige budskap, om at Anonymous burde forholde seg nøytralt her. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Ad første, i hvilken form for geriljalignende krigføring er ikke nettopp taktikken å "forsvinne" i blant lokalbefolkningen for å unngå å oppdages? Det er ikke en "form for geriljalignende krigføring", det ER geriljakrigføring. Dessuten snakket vi om å skjule seg blant sivile under kamp, som går under definisjonen "menneskelige skjold". Og, ja, jeg tror på at våpenlagre oppdages der de ikke burde eksistere. Det gjør de, helt klart. Men det er en stor skille mellom enkelttilfeller og bevisst skjuling av våpenlagre i sivile områder som en gjennomgående taktikk og atferdsmønster. Litt vanskelig å verifisere i ettertid, når det ødelegges straks det oppdages. Nei, det er det ikke; det er ikke slik at disse våpenlagrene "smelter" bort når de bombes. Hadde du tatt deg bryet til å lese de rapportene jeg har linket til, hadde du forstått alt dette. ilslutt vil jeg bare si at ditt forsøk på å dra meg inn på den ene eller andre siden i konflikten, vil forbli mislykket, og jeg ender denne diskusjonen for min del nå, for du er allerede partisk og videre diskusjon vil ikke føre frem. Jeg ga deg et enkelt råd: les rapportene til uavhengige menneskrettighetsorganisasjoner. Det kan ikke bli en mer nøytral og objektiv vinkling enn dette. Endret 5. august 2014 av La Menthe 4 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Tror noe alle glemmer her (bortsett fra den åpenbare og historisk lange rekken med døde palestinske sivilister) er limbo-statusen til både Gaza og Vestbredden. Begge er per definisjon ikke annerkjent som egne stater, og er de-facto *under kontroll* av Israel. Under kontroll vil si under militær og finansiell kontroll, men IKKE som en del av Israel. Det vil si om en palestiner vil for eksempel stemme på en politiker som faktisk ønsker en fredelig løsning (uansett hva den måtte være) så er det ikke mulig for han/hun har hverken israelsk statsborgerskap eller stemmerett. Da en palestiner skal f.eks. prøve å få regjeringen i Israel til å stoppe boikott av varer, tilgang av humanitære organisasjoner er det umulig. Palestinere er UNDER KONTROLL av Israel, men har ingen kontroll eller representering av og i den Israelske regjeringen. For eksempel folk som bor i Vestbredden og Gaza har ikke israelske pass, selv om de er de-facto del av Israel inntil de blir (eller ikke) skilt vekk. "bosetterne" som kommer inn, tar land og "forsvarer" seg mot palestinere er derimot israelske borgere med så å si full sosial, poltisk, militær etc dekning. Samme palestineren, som er født på samme stykke land har derimot ingen rettigheter. Denne limbo-taktikken er IMHO helt bevisst av det såkalte "eneste demokratiet" i midtøsten. Å ikke la palestinere bli fullverdige borgere av Israel - hvis to-stat løsningen aldri blir gjennomført - er beviss taktikk. Pluss så er en god del høyrevridde omtrent nazistiske israelere panisk redde at "underlegne" arabere skal leve i deres samfunn, gifte seg med israelske kvinnfolk, ha store muslimske familier med masse barn, etc, ad nauseum. Da kommer selvfølgelig "det finnes X antall arabiske land palestinere kan flytte til" type argumenter inn i bildet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 De "tar ikke ned servere", de bare får noen offentlige nettsider til å henge seg i noen timer. Det er bare klovneri. Lenke til kommentar
Bigthermal89 Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Vel, har aldri brydd meg særlig om Anonymous.. Men nå fortjener de bare ros!!! Godt jobba 1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Anonymous viser sitt sanne ansikt som terrorister. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Til dere som diskuterer Israel-Palestina-konflikten, det er et par grunnleggende fakta dere må få på plass: - Israel er i dag ingen okkupasjonsmakt. - Gazastripen er ikke isolert eller noen getto. Selv under dagens konflikt har de fleste typer varer krysset grensen som normalt, det er derimot restriksjoner på stål og betong (pga. rakettproduksjon og tunneler). Gzsa får faktisk svært mye av varene sine og energien sin fra Israel. Materialet som har vært brukt til tunneler har faktisk vært donert fra Israel til bygging av skoler og sykehus. - Israel(IDF) retter ikke sine hevntokt mot sivile, men prøver å unngå sivile tap. Forut for aksjoner sender de flygeblad, meldinger og "varselbomber". Hvis de hadde ønsket det kunne de teppebombet hele Gaza. - Hamas er en terrororganisasjon som har som mål å utslette Israel. De forsøker å skade mest mulig sivile. De bruker sitt eget folk som menneskelig skjold. - Sykehuset i Gaza ble truffet av en rakett fra Hamas som var på avveie. - Konfliktene vi har sett de siste årene har utelukkende vært provokasjoner fra palistinsk side(dvs. Hamas osv.). - Andre land hadde ikke blitt motarbeidet for å forsvare seg mot en konstant terrortrussel. - Det blir mer korrekt å tenke på konflikten som tre parter; israelere, palistinere og palistinske terrorister. Palestinerne er undertrykt av blant annet Hamas. Merk at jeg på ingen måte forsvarer alt jødene har funnet på, men jeg forsvarer et hvert lands rett til å forsvare seg selv. Folk får ha sine egne meninger om hver av folkegruppene/nasjonene, men det endrer ikke overnevnte faktum om situasjonen. Det er to befolningsgrupper som blir undertrykt og lever i konstant frykt. Det er selvsagt helt greit å ha sympatier for det palistinske folk, men da er det viktig å markere sin sterke avstand til terrororganisasjoner som Hamas. Endret 5. august 2014 av efikkan 3 Lenke til kommentar
staljin Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Anonymous er og blir noen klovner. Israel får ufortjent mye dritt for å forsvare seg. Du holder deg til den "Angrep er beste forsvar". Vel det fungerer ikke slik denne gangen. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Til dere som diskuterer Israel-Palestina-konflikten, det er et par grunnleggende fakta dere må få på plass: - Israel er i dag ingen okkupasjonsmakt. - Gazastripen er ikke isolert eller noen getto. Selv under dagens konflikt har de fleste typer varer krysset grensen som normalt, det er derimot restriksjoner på stål og betong (pga. rakettproduksjon og tunneler). Gzsa får faktisk svært mye av varene sine og energien sin fra Israel. Materialet som har vært brukt til tunneler har faktisk vært donert fra Israel til bygging av skoler og sykehus. - Israel(IDF) retter ikke sine hevntokt mot sivile, men prøver å unngå sivile tap. Forut for aksjoner sender de flygeblad, meldinger og "varselbomber". Hvis de hadde ønsket det kunne de teppebombet hele Gaza. - Hamas er en terrororganisasjon som har som mål å utslette Israel. De forsøker å skade mest mulig sivile. De bruker sitt eget folk som menneskelig skjold. - Sykehuset i Gaza ble truffet av en rakett fra Hamas som var på avveie. - Konfliktene vi har sett de siste årene har utelukkende vært provokasjoner fra palistinsk side(dvs. Hamas osv.). - Andre land hadde ikke blitt motarbeidet for å forsvare seg mot en konstant terrortrussel. - Det blir mer korrekt å tenke på konflikten som tre parter; israelere, palistinere og palistinske terrorister. Palestinerne er undertrykt av blant annet Hamas. Merk at jeg på ingen måte forsvarer alt jødene har funnet på, men jeg forsvarer et hvert lands rett til å forsvare seg selv. Folk får ha sine egne meninger om hver av folkegruppene/nasjonene, men det endrer ikke overnevnte faktum om situasjonen. Det er to befolningsgrupper som blir undertrykt og lever i konstant frykt. Det er selvsagt helt greit å ha sympatier for det palistinske folk, men da er det viktig å markere sin sterke avstand til terrororganisasjoner som Hamas. Det er mange måter å forsvare seg på, men husk at første offeret i krigen er ALTID sannheten. Det kan jeg signere på som har vært gjennom en krig og opplevd bombing av sivilene på nær hold. Har også vært vitne for krigsmaskineriets propaganda. Å sitte i trygge Norge og ta for god fisk det som blir presentert i media er bare naivt. Staljin Endret 5. august 2014 av staljin Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 - Israel er i dag ingen okkupasjonsmakt. Vestbredden og Golanhøydene er i dag under Israelsk okkupasjon. - Gazastripen er ikke isolert eller noen getto. Selv under dagens konflikt har de fleste typer varer krysset grensen som normalt, det er derimot restriksjoner på stål og betong (pga. rakettproduksjon og tunneler). "The blockade prohibits exports and restricts the entry of basic goods, including food and fuel. Much of the available food is provided by the UN and other aid agencies, or smuggled in through tunnels running under the Egypt-Gaza border and then sold on at exorbitantly high prices to Gaza’s beleaguered residents. The blockade also often prevents people from receiving necessary, urgent medical care, and from pursuing their livelihoods." https://www.amnesty.org/ar/library/asset/MDE15/002/2010/en/c8e6742a-b52a-4c70-b641-986de2db878a/mde150022010en.pdf Forut for aksjoner sender de flygeblad, meldinger og "varselbomber". . "Randomly placed telephone calls with recorded warning messages, radio broadcasts and leaflets dropped by the Israeli army all over Gaza telling people to leave their homes and neighbourhoods caused widespread panic but offered little protection. In some areas residents were trapped in their homes, hearing the Israeli army broadcasts warning people to leave but unable to do so because Israeli forces in the area were not allowing any movement and therefore anyone who went out risked coming under fire.4 Others who fled their homes were killed or injured when UN schools and other places where they had sought shelter came under Israeli attack." http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE15/015/2009/en/8f299083-9a74-4853-860f-0563725e633a/mde150152009en.pdf Israel(IDF) retter ikke sine hevntokt mot sivile Fra samme rapport som ovenfor: "Tusenvis av sivile hjem, bedrifter og offentlige bygninger ble ødelagt. I noen områder ble hele nabolag ble jevnet med jorden og husdyr drept, og kan ikke avfeies som "collateral damage. Mye av ødeleggelsene var med vilje og bevisst, og ble gjennomført på en måte og i omstendigheter som indikerte at det ikke kunne rettferdiggjøres på grunnlag av "military necessity". Snarere var det ofte et resultat av uvøren og vilkårlige angrep, som tilsynelatende ble tolerert eller direkte sanksjonert opp gjennom "chain of command", og som til tider virket ment å kollektivt straffe lokale innbyggere for handlingene til væpnede grupper." De bruker sitt eget folk som menneskelig skjold. Fra samme rapport som ovenfor: "I motsetning til gjentatte påstander av israelske tjenestemenn om bruk av "menneskelige skjold", fant Amnesty International ingen bevis for at Hamas eller andre palestinske krigere ledet bevegelsen av sivile for å skjerme militære mål mot angrep. Den fant ingen bevis for at Hamas eller andre væpnede grupper tvang beboerne til å bo i eller rundt bygninger som brukes av krigere, og heller ikke at krigere hindret innbyggerne fra å forlate bygninger eller områder som var blitt rekvirert av militante." - Sykehuset i Gaza ble truffet av en rakett fra Hamas som var på avveie. Bevis? Flere sykehus ble forøvrig bombet av Israel, ikke bare en. - Konfliktene vi har sett de siste årene har utelukkende vært provokasjoner fra palistinsk side(dvs. Hamas osv.). Denne konflikten startet med Israels arrestasjon av 500 palestinere og drapet på 10 av dem. Konflikten i 2012 startet med Israels attentat av en Hamas-leder. Konflikten i 2008-2009 startet med at Israels brøt en 6 måneder lang våpenhvile ved å drepe 4 palestinere. Lenke til kommentar
Minecraftmann Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Til dere som diskuterer Israel-Palestina-konflikten, det er et par grunnleggende fakta dere må få på plass: - Israel er i dag ingen okkupasjonsmakt. - Gazastripen er ikke isolert eller noen getto. Selv under dagens konflikt har de fleste typer varer krysset grensen som normalt, det er derimot restriksjoner på stål og betong (pga. rakettproduksjon og tunneler). Gzsa får faktisk svært mye av varene sine og energien sin fra Israel. Materialet som har vært brukt til tunneler har faktisk vært donert fra Israel til bygging av skoler og sykehus. - Israel(IDF) retter ikke sine hevntokt mot sivile, men prøver å unngå sivile tap. Forut for aksjoner sender de flygeblad, meldinger og "varselbomber". Hvis de hadde ønsket det kunne de teppebombet hele Gaza. - Hamas er en terrororganisasjon som har som mål å utslette Israel. De forsøker å skade mest mulig sivile. De bruker sitt eget folk som menneskelig skjold. - Sykehuset i Gaza ble truffet av en rakett fra Hamas som var på avveie. - Konfliktene vi har sett de siste årene har utelukkende vært provokasjoner fra palistinsk side(dvs. Hamas osv.). - Andre land hadde ikke blitt motarbeidet for å forsvare seg mot en konstant terrortrussel. - Det blir mer korrekt å tenke på konflikten som tre parter; israelere, palistinere og palistinske terrorister. Palestinerne er undertrykt av blant annet Hamas. Merk at jeg på ingen måte forsvarer alt jødene har funnet på, men jeg forsvarer et hvert lands rett til å forsvare seg selv. Folk får ha sine egne meninger om hver av folkegruppene/nasjonene, men det endrer ikke overnevnte faktum om situasjonen. Det er to befolningsgrupper som blir undertrykt og lever i konstant frykt. Det er selvsagt helt greit å ha sympatier for det palistinske folk, men da er det viktig å markere sin sterke avstand til terrororganisasjoner som Hamas. Det er mange måter å forsvare seg på, men husk at første offeret i krigen er ALTID sannheten. Det kan jeg signere på som har vært gjennom en krig og opplevd bombing av sivilene på nær hold. Har også vært vitne for krigsmaskineriets propaganda. Å sitte i trygge Norge og ta for god fisk det som blir presentert i media er bare naivt. Staljin Vel. Hvor mange dager hadde vi holdt ut med 150 raketter til dagen innover Oslo fra Sverige før vi hadde gjort noe? Og når det gjelder "bombing av sivile" så mener Israel selv at 900 av de drepte var terrorister. Da er bare 900 sivile drept: Israel har truffet 4800 terror-mål på Gaza, noe som fører til at hvert femte angrep døde en sivil. Ta en titt på google maps og se hvor befolket Gaza er så ser dere at Israel har tatt VELDIG mye hensyn til sivilbefolkningen når de bomber. kilde: http://www.timesofisrael.com/900-operatives-killed-over-gaza-campaign-idf-says/ "Å sitte i trygge Norge og ta for god fisk det som blir presentert i media er bare naivt." Helt enig i dette. Man må i det minste sjekke opp med flere utenlandske medier/kilder også. Lenke til kommentar
Minecraftmann Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Denne konflikten startet med Israels arrestasjon av 500 palestinere og drapet på 10 av dem. Konflikten i 2012 startet med Israels attentat av en Hamas-leder. Konflikten i 2008-2009 startet med at Israels brøt en 6 måneder lang våpenhvile ved å drepe 4 palestinere. De 500 ble arrestert fordi tre israelske tenåringer ble kidnappet. Bare i 2008 ble det skutt ut 1500 raketter fra Gaza mot Israel, så hvem brøt våpenhvilen? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoesten/hamas-har-skutt-6-000-raketter-mot-oss/a/539478/ Dette sykehuset var tomt i følge hamas. Det ble ringt opp to ganger til uavhengige kilder og sykehuset var nedstengt i følge dem. Skal sykehus være en friplass for terrorister hvor de kan skyte hvor mye de vill uten å risikere å bli tatt? http://www.youtube.com/watch?v=8O9AHzUKYk8&list=UUawNWlihdgaycQpO3zi-jYg Er ikke dette bevis nok for at Hamas bruker sivile som menneskelig skjold og skyter rakketer fra boligstrøk? http://www.youtube.com/watch?v=uzFgIhFKII8&list=UUawNWlihdgaycQpO3zi-jYg Siden 2001 har det blitt skutt 15373 raketter mot Israel. http://israelhasbeenrocketfreefor.com Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 De 500 ble arrestert fordi tre israelske tenåringer ble kidnappet. Så 500 palestinere sto bak drapet på 3 ungdommer? Kan du fortelle meg om det har kommet et fnugg av bevis for at en eneste av disse 500 har stått bak kidnappingen og drapet på de 3 ungdommene? Og hva med de 10 palestinerne som ble drept under denne operasjonen, du har vel ikke glemt de? Bare i 2008 ble det skutt ut 1500 raketter fra Gaza mot Israel, så hvem brøt våpenhvilen?http://www.vg.no/nyh...t-oss/a/539478/ I juni i 2008 gikk Israel inn i en våpenhvile med Hamas, som lenge hadde tilbudt dem om en. Og under denne perioden skjøt ikke Hamas en eneste rakett mot Israel. I november det samme året brøt Israel avtalen og drepte 4 palestinere (de hadde egentlig også brutt den ved å ikke oppløse blokkaden, som avtalen var en del av), og ble besvart med raketter. Hamas kom igjen med tilbud om å gå inn i nok en våpenhvileavtale, som Israel avslo til fordel for en krig israelske medier senere viste de hadde planlagt før de gikk inn i våpenhvilen et halvt år før. Dette sykehuset var tomt i følge hamas. Det ble ringt opp to ganger til uavhengige kilder og sykehuset var nedstengt i følge dem. Skal sykehus være en friplass for terrorister hvor de kan skyte hvor mye de vill uten å risikere å bli tatt? http://www.youtube.c...dgaycQpO3zi-jYg Er ikke dette bevis nok for at Hamas bruker sivile som menneskelig skjold og skyter rakketer fra boligstrøk? http://www.youtube.c...dgaycQpO3zi-jYg Nei, det er ikke bevis. Det første eksempelet sier du selv er stridende i et tomt område. Det andre eksempelet er sikkert riktig (selv om det ikke viste oss så mye), men så må du også klare å skille mellom enkelttilfeller og bevisst bruk av sivile områder og personer som en gjennomgående taktikk og atferdsmønster. Kilden din er IDF, og det sier seg selv hvilken bilde av situasjonen man får. Les heller rapporten jeg la ut på forrige side av Amnesty International -- en uavhengig organisasjon som gir et reflektert, nøytralt og objektivt bilde av situasjonen. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Til dere som diskuterer Israel-Palestina-konflikten, det er et par grunnleggende fakta dere må få på plass: - Israel er i dag ingen okkupasjonsmakt. - Gazastripen er ikke isolert eller noen getto. Selv under dagens konflikt har de fleste typer varer krysset grensen som normalt, det er derimot restriksjoner på stål og betong (pga. rakettproduksjon og tunneler). Gzsa får faktisk svært mye av varene sine og energien sin fra Israel. Materialet som har vært brukt til tunneler har faktisk vært donert fra Israel til bygging av skoler og sykehus. - Israel(IDF) retter ikke sine hevntokt mot sivile, men prøver å unngå sivile tap. Forut for aksjoner sender de flygeblad, meldinger og "varselbomber". Hvis de hadde ønsket det kunne de teppebombet hele Gaza. - Hamas er en terrororganisasjon som har som mål å utslette Israel. De forsøker å skade mest mulig sivile. De bruker sitt eget folk som menneskelig skjold. - Sykehuset i Gaza ble truffet av en rakett fra Hamas som var på avveie. - Konfliktene vi har sett de siste årene har utelukkende vært provokasjoner fra palistinsk side(dvs. Hamas osv.). - Andre land hadde ikke blitt motarbeidet for å forsvare seg mot en konstant terrortrussel. - Det blir mer korrekt å tenke på konflikten som tre parter; israelere, palistinere og palistinske terrorister. Palestinerne er undertrykt av blant annet Hamas. Merk at jeg på ingen måte forsvarer alt jødene har funnet på, men jeg forsvarer et hvert lands rett til å forsvare seg selv. Folk får ha sine egne meninger om hver av folkegruppene/nasjonene, men det endrer ikke overnevnte faktum om situasjonen. Det er to befolningsgrupper som blir undertrykt og lever i konstant frykt. Det er selvsagt helt greit å ha sympatier for det palistinske folk, men da er det viktig å markere sin sterke avstand til terrororganisasjoner som Hamas. Det er mange måter å forsvare seg på, men husk at første offeret i krigen er ALTID sannheten. Det kan jeg signere på som har vært gjennom en krig og opplevd bombing av sivilene på nær hold. Har også vært vitne for krigsmaskineriets propaganda. Å sitte i trygge Norge og ta for god fisk det som blir presentert i media er bare naivt. Staljin Vel. Hvor mange dager hadde vi holdt ut med 150 raketter til dagen innover Oslo fra Sverige før vi hadde gjort noe? Og når det gjelder "bombing av sivile" så mener Israel selv at 900 av de drepte var terrorister. Da er bare 900 sivile drept: Israel har truffet 4800 terror-mål på Gaza, noe som fører til at hvert femte angrep døde en sivil. Ta en titt på google maps og se hvor befolket Gaza er så ser dere at Israel har tatt VELDIG mye hensyn til sivilbefolkningen når de bomber. kilde: http://www.timesofisrael.com/900-operatives-killed-over-gaza-campaign-idf-says/ "Å sitte i trygge Norge og ta for god fisk det som blir presentert i media er bare naivt." Helt enig i dette. Man må i det minste sjekke opp med flere utenlandske medier/kilder også. Jeg ser din blind tro på alt Israel sier da du hele tiden henviser til kun Israelske sider. Les noe som kommer fra Palestinsk side og så les det uavhengige organisasjoner skriver. Vel når du har lest alt det så vet du fortsatt ikke hva som er sannheten. Tro meg. Staljin Lenke til kommentar
Nikolai Hoftun Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Anonymious. Hvem gir dem rettigheter til dette navnet...? "Anonymious for animal rights in Israel" har Anonymious som internettadresse... Anonymious i Israel er en dyrevernsorganisasjon... Hvilke rettigheter har datafreakene på dette navnet...? Jeg har gitt 1200 kroner til Anonymous i Israel....! Lenke til kommentar
Bigthermal89 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Anonymious. Hvem gir dem rettigheter til dette navnet...? "Anonymious for animal rights in Israel" har Anonymious som internettadresse... Anonymious i Israel er en dyrevernsorganisasjon... Hvilke rettigheter har datafreakene på dette navnet...? Jeg har gitt 1200 kroner til Anonymous i Israel....! Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Anonymous er ikke en fast gruppe med mennesker. Det er ingen organisasjon. Anonymous har ingen politiske sympatier.De som hevder noe annet, og som hevder å være Anonymous, lyver. Endret 9. august 2014 av Sectoid Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Jeg kontrollerer bare statistikkene omkring antall døde og lemlestede. Antall døde sier veldig lite om rammen rundt konflikten. Flere kriminelle dør enn politimenn. Har kriminelle den moralske retten? Hamas angrep først, og har brutt våpenhvile etter våpenhvile inkludert sin egen. De skjøt 3000 raketter på Israel og de går spesifikt etter så mange sivile som mulig. Israel forsøker å ungå sivile, noe som viser seg vanskelig når Hamas gjemmer seg bak dem. Heldigvis er Hamas omtrent like teknologisk sofistikerte som bestemora mi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå