Gå til innhold

Politiforbundet vil ha bevæpnet politi nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke "armsrace-teorien" réell lenger? At kriminalitet gikk ned under terrortrusselen trenger vel heller ikke å ha noe med våpen å gjøre? Det var jo generelt høyere bemanning, og jeg tviler på at kranglefantene utenfor pubben sluttet å sloss eller de narkoman sluttet å naske ting i butikken fordi de var redde for å bli skutt av politiet.

 

Jeg er skeptisk. Vis meg skikkelige bevis.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Argumentasjonen med at kriminaliteten stupte under terrorberedskapen er litt søkt. Det er mange forhold som kan påvirke kriminaliteten i tillegg til bevæpning. Av dei viktigaste grunnane til at det blei mindre kriminalitet er nok at det var mykje synleg politi i gatene og at det var informert i media at det var plassert ut mange sivile politifolk i gatene og på plasser der det samler seg mange folk. I tillegg var befolkninga instruert om å være observante, noke som auker risikoen for at dei kriminelle blir oppdaga.

Det er heller ikkje umogleg at den store terrortrusselen som kunne råke både kriminelle og vanlige folk gjorde at folk holdt seg meir inne.

(Eg vil tru at også uteplassane merka ein nedgang i ølsalget under den helga).

 

 

Personleg så trur eg at politiet har funnet ei god løysning i idag der dei har innelåste våpen tilgjengelig i bilane slik at dei raskt kan takast fram dersom det er behov for det, men at politiet ikkje møter i alle situasjoner med pistol på hofta. At politiet i norge i all hovedsak er ubevæpna trur eg er ein fordel for sikkerheita til politiet på lang sikt, eit ubevæpna politi gjer at kriminelle ikkje treng å gå rundt med skytevåpen for "beskyttelse" mot politiet.

 

Ein anna ting er at med eit bevæpna politi så vil vi også få eit politi som i større grad står på avstand å roper og peiker i staden for å gå nært innpå den mistenkte og få kontroll på han/ho. Dette fordi politiet då må være særlig oppmerksom på at den mistenkte ikkje skal klare å få tak i politiets pistol under tumultane.

Eg frykter derfor at ei bevæpning av politiet vil føre til at vi får eit politi som i refleks alltid griper til våpenet istaden for å bruke nevane. Resultatet vil bli at langt fleire blir skutt/skada/drept i møte med politiet enn det er i dag.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har kikket litt på hvordan bevepnet politi jobber for eksempel i Tyskland. Det er vel ikke akkurat mitt inntrykk at de står på avstand og roper. SLik fungerer det jo ikke i det hele tatt.

 

I USA med bevepnet politi og mange i fengsel så har kriminaliteten gått kraftig ned, mens den har økt på her.

http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/nedgang-i-usa-okning-i-sverige-og-norge

Lenke til kommentar

 

"Lederen av Politiets Fellesforbund mener at et økt trusselnivå i Norge er et godt argument for generell bevæpning av politiet. Regjeringen har ikke konkludert i saken."
Tok ikke lange tiden før politiet vrir dette til sin fordel :roll:

 

 

 

 

Hva mener du med å vri det til sin fordel? Det er da ingen som vrir noen ting her :roll:

Lenke til kommentar

 

 

"Lederen av Politiets Fellesforbund mener at et økt trusselnivå i Norge er et godt argument for generell bevæpning av politiet. Regjeringen har ikke konkludert i saken."
Tok ikke lange tiden før politiet vrir dette til sin fordel :roll:

 

 

 

 

Hva mener du med å vri det til sin fordel? Det er da ingen som vrir noen ting her :roll:

 

 

Hvordan man velger ordlegge hva de gjør her, er opp til en vær person.

 

Fakta er at politiet bruker ekstreme situasjoner til å oppnå sine ønsker, vi får vente å se hva slags trusel dette var om PST noen gang velger gi offentlig ut den informasjonen, har min tvil.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan man velger ordlegge hva de gjør her, er opp til en vær person.

 

Fakta er at politiet bruker ekstreme situasjoner til å oppnå sine ønsker, vi får vente å se hva slags trusel dette var om PST noen gang velger gi offentlig ut den informasjonen, har min tvil.

 

 

Og det er opp til enhver å velge å kommentere hvordan andre ordlegger seg, spesielt når ordene som blir brukt ikke fremstiller en sak riktig.

 

Ekstreme situasjoner, som vi har hatt noen ganger de siste årene, er en del av politiets arbeid. Det er de som må håndtere dem. At deres fagforening argumenterer for at de skal bære våpen etter både 22 juli og de siste ukene er etter min mening helt naturlig.

Lenke til kommentar

Jeg sier ja til generell bevæpning. Denne saken dukker bare oftere og oftere opp i media, og det er jo ikke akkurat noen tvil om hvilken vei det går. Jeg tror dessverre også at det vil bli flere skytinger, fordi politifolk i dag kommer opp i situasjoner der tilfeldigheter gjør at det går bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ja til generell bevæpning. Denne saken dukker bare oftere og oftere opp i media, og det er jo ikke akkurat noen tvil om hvilken vei det går. Jeg tror dessverre også at det vil bli flere skytinger, fordi politifolk i dag kommer opp i situasjoner der tilfeldigheter gjør at det går bra.

 

Politiet i Norge kommer til å være trigger happy, bare kom tilbake til denne tråden om 6-8år så skal du se jeg hadde rett.

 

Politiet burde heller ha noen patruljer som er godt trent til å bære våpen samt bruke de og de her kan ha våpen bærende fast samt ha andre tyngre våpen lett tilgjengelig, nesten som BT bare i vanlig politibil med vanlig betjener som jobber vanlig skift.

 

At en politibetjent rett ut fra PHS skal få bære våpen er rett ut skremmende, hørt nok av historier fra folk jeg kjenner som har gått der til at det skremmer meg.

Lenke til kommentar

Jeg har en vennine som er politi. Hun er ikke for å bære våpen hele tiden, men forklarte at av og til er det ett problem at våpnene er i bilen. Hun og partneren hadde blitt tilkalt pga av husbråk på Grønland, de kommer og innser at det er ingen heis, bare trapper. I fjerde etasje hører de ett skudd, de må derfor løpe ned til bilen og hente våpnene før de kan ta seg inn i leiligheten. Det betydde fire minutter hvor de som er i leiligheten er i fare.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Det er ikke kriminelle som først og fremst risikerer å bli skutt og drept, men vanlige innbyggere som f.eks.er i tilstand av irrasjonell oppførsel, psykisk ubalanse, psykotiske pasienter, osv. De fleste som er drept av svensk politi siste ti-årene, tilhører denne gruppen mennesker. Scenario kan være fortvilte pårørende som ringer etter hjelp p.g.a. utagerende familiemedlem, så ender det brått med dødsskyting når politi dukker opp på scenen fordi de "ble truet"

 

Idag, må politi i det minste ta ett skritt tilbake å tenke over situasjonen, hva slags person de har foran seg og mulige måter å håndtere det på. Dette blir utvannet når det er refleks å gripe pistolen fra hofta.

 

Vi kommer til å få et overveiende antall unødvendige drepte som utgjør "mannen i gata" mens det er få hardbarkede kriminelle som rammes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg sier ja til generell bevæpning. Denne saken dukker bare oftere og oftere opp i media, og det er jo ikke akkurat noen tvil om hvilken vei det går. Jeg tror dessverre også at det vil bli flere skytinger, fordi politifolk i dag kommer opp i situasjoner der tilfeldigheter gjør at det går bra.

Politiet i Norge kommer til å være trigger happy, bare kom tilbake til denne tråden om 6-8år så skal du se jeg hadde rett.

 

Politiet burde heller ha noen patruljer som er godt trent til å bære våpen samt bruke de og de her kan ha våpen bærende fast samt ha andre tyngre våpen lett tilgjengelig, nesten som BT bare i vanlig politibil med vanlig betjener som jobber vanlig skift.

 

At en politibetjent rett ut fra PHS skal få bære våpen er rett ut skremmende, hørt nok av historier fra folk jeg kjenner som har gått der til at det skremmer meg.

Du tenker på noe ala CO19-lag som de har i UK? Dette er absolutt en mulighet, men ulempen viser seg med en gang man kommer utenfor de største byene der forsterkninger kan være milevis unna.

Det hjelper forsåvidt ikke om de er fem hundre meter unna heller, hvis faren er umiddelbar.

 

At nyutdannede fra PHS ikke bør bære våpen er jeg helt enig i, våpentreningen der virker i beste fall mangelfull! Å ha et bevæpnet politi forutsetter at de kan å bruke våpen.

Lenke til kommentar

Det er ikke kriminelle som først og fremst risikerer å bli skutt og drept, men vanlige innbyggere som f.eks.er i tilstand av irrasjonell oppførsel, psykisk ubalanse, psykotiske pasienter, osv. De fleste som er drept av svensk politi siste ti-årene, tilhører denne gruppen mennesker. Scenario kan være fortvilte pårørende som ringer etter hjelp p.g.a. utagerende familiemedlem, så ender det brått med dødsskyting når politi dukker opp på scenen fordi de "ble truet"

 

 

Den risikoen kan vi fint leve med. Jeg tror ikke politiet vil skyte vilt rundt seg på psykotiske mennesker. Politiet skal i utgangspunktet ikke skyte for og drepe. Ei kule i beinet vil effektiv stoppe et menneske i ubalanse og gjøre situasjonen trygg og stabil. Uten store basketak der skader ofte oppstår på personal. De er tross alt de viktigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...