Blank88 Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg holder på å lage en hjemmeside med wordpress (eget domene og webhotell). Det jeg sliter med er å endre fargene i drop-down menyen (som jo er blå) og skriften på menyen (som jeg vil ha svart...). Finnes sikkert en lur måte å endre dette på, men hvordan? :-) Er også noen lysegrå "rammer" rundt bildet mitt i headeren som jeg kunne ønsket jeg fikk bort.. Noen som har peiling? Er veldig fersk som dere sikkert skjønner, men har fått til en ok side, er dette som mangler :-) Tuuusen takk for hjelp :-D Lenke til kommentar
underho Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Jeg holder på å lage en hjemmeside med wordpress (eget domene og webhotell). Det jeg sliter med er å endre fargene i drop-down menyen (som jo er blå) og skriften på menyen (som jeg vil ha svart...). Finnes sikkert en lur måte å endre dette på, men hvordan? :-) Er også noen lysegrå "rammer" rundt bildet mitt i headeren som jeg kunne ønsket jeg fikk bort.. Noen som har peiling? Er veldig fersk som dere sikkert skjønner, men har fått til en ok side, er dette som mangler :-) Tuuusen takk for hjelp :-D Regner da med at dette ikke er mulig i menyen hos WordPress. Du må da innom filene på serveren. Du finner det under styles.css. 1. Chrome: gå inn på nettsiden din. Plasser musen over et av elementene i menyen din. Høyreklikk og trykk på "inspiser element". 2. Et nytt vindu åpnes i bunnen av vinduet med to kolonner. Kolonnen til høyre styrer farge, font, størrelse på skrift, hover-effekter osv osv. Alt med stilen å gjøre altså. 3. Finn ut hvilken kode som styrer fargen du ønsker å endre. 4. Gå inn på serveren (webhotellet ditt) og finn ut hvor alle filene ligger. I temamappen din finner du en fil som heter styles.css. Åpne i textedit (for Mac) eller tilsvarende tekstprogrammer. 5. I styles.css finner du alle de samme kodene som du fant i høyre kolonne når du trykket på "inspiser element". Finn linjen som styrer fargen til menyen. Endre til fargen du ønsker og last opp filen på nytt på serveren din. Det er dessverre ingen enklere metode. Dette er isåfall noe utvikleren av temaet må tillate deg å gjøre i menyen. Dersom utvikleren ikke har gjort dette mulig, vil eneste måte være å endre kodene manuelt i styles.css-filen. Her kan du se en YouTube-video som viser det samme. Eneste forskjellen er at de i videoen endrer styles.css direkte gjennom wordpress. I nyere versjoner av WordPress har de deaktivert denne funksjonen. Det er av sikkerhetsmessige årsaker. I tilfelle noen klarer å logge seg på WordPress-siden din, så skal de ikke ha mulighet til å endre koder i kjernen av hjemmesiden din. Du kan imidlertid aktivere denne funksjonen hvis du ønsker. Da finner du filen som heter wp-config.php. Søk deretter og finn linjen "define('DISALLOW_FILE_EDIT', true);". Endre fra ’true’ til ’false’. Dette gjør at du kan endre filene direkte gjennom WordPress, slik som på YouTube-filmen. Endret 18. august 2014 av underho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå