Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter en bærbar skole-PC. Jeg skal skrive oppgaver og ta notater men trenger ikke noe fancy.

I tillegg bør den kjøre spill som nye the Sims 4 og kunne streame HD fra f.eks. Nettflix, NRK og Sumo.

Helst så billig som mulig men godt innenfor disse kravene.

Noen forslag?

Endret av Freidig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok anbefalt en maskin med dedikert grafikk for bedre spillopplevelse i sims 4, men det vil nok fungere på intel HD4400 på lave detaljer.

Expert har et godt tilbud denne uka på denne: http://www.expert.no/baerbarpc/asusr510lncn092hlaptop/p/12942/ FullHD skjerm (sjeldent under 5000,- grensa), Nvidia GT840M og greie specs ellers.

ASUS R510LN med Full HD skjerm og dedikert skjermkort http://www.expert.no/baerbarpc/asusr510lncn092hlaptop/p/12942/

Edit:

Samme maskin som over (OC-Freak sitt forslag)

https://www.mpx.no/acer-aspire-e5-572g-156-hd/817388

Er ikke dette en PC med tilsvarende specs, men med bedre HD og bedre prosessor?

Lenke til kommentar

Den har dårligere skjerm, prosessoren er langt mer strømkrevende og byggekvaliteten er noe dårligere. Personlig ville jeg helt klart ha valgt ASUS'en.

Du glemmer å nevne at grunnen til at den er mer strømkrevende er fordi den er mye raskere også. 2,6 GHz mot 1,6 GHz.

Av de tre som er nevnt er probooken ca. like sterk som Aceren.

Lenke til kommentar

Den har dårligere skjerm, prosessoren er langt mer strømkrevende og byggekvaliteten er noe dårligere. Personlig ville jeg helt klart ha valgt ASUS'en.

Du glemmer å nevne at grunnen til at den er mer strømkrevende er fordi den er mye raskere også. 2,6 GHz mot 1,6 GHz.

Jeg glemmer ikke å nevne at den er svakere. Det har spørsmålsstilleren selv sagt. Hvis du først skal oppgi tall, så bør du også oppgi turbohastigheten som er 3,2 GHz vs 2,6 GHz. Den raskere prosessoren utvikler mye mere varme, noe som ofte fører til CPU-throttling. Med andre ord vil den sjelden oppnå maks hastighet.

ProBook'en har Full HD skjerm og SSD. Grafikkdelen er noe svakere, men god nok til Sims 4. ProBook har generelt god byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg glemmer ikke å nevne at den er svakere. Det har spørsmålsstilleren selv sagt. Hvis du først skal oppgi tall, så bør du også oppgi turbohastigheten som er 3,2 GHz vs 2,6 GHz. Den raskere prosessoren utvikler mye mere varme, noe som ofte fører til CPU-throttling. Med andre ord vil den sjelden oppnå maks hastighet.

ProBook'en har Full HD skjerm og SSD. Grafikkdelen er noe svakere, men god nok til Sims 4. ProBook har generelt god byggekvalitet.

Vil det si at du fortsatt mener at den fra Expert er den beste til å kjøre f.eks. Sims?

Lenke til kommentar

At det fører til oftere throttling er avhengig av kjøleren, og er like relevant for begge maskinene så lenge ikke tester er fremlagt på akkurat dette. Throttling skjer heller ikke før temperaturer overstiger eller er farlig nær T-junction på 100 grader. Turbo er oppgitt for en kjerne og er ikke alltid like relevant. cTDP up og/eller down er mer relevant. Der har 4210m ingen av delene mens 4200u har cTDP down der den kan bli klokket ned til 800MHz.

Dette kan bety at dersom kjølingen på Asusen ikker er særlig god kan den gå over til cTDP down. Jeg ville heller aldri anbefalt en PC med ULV CPU til noen som skal kjøre selv enkle spill og lignende. Dersom batteritid er veldig viktig, så kanskje. TS skal bruke den som skole PC og har mest sannsynlig mulighet til å ha lader i hele tiden.

Vil det si at du fortsatt mener at den fra Expert er den beste til å kjøre f.eks. Sims?

Jeg vet ikke hva han mener, men en CPU som har 1,6-2,6 GHz klokkehastighet mot en som har 2,6 - 3,2 GHz klokkehastighet, så er det ikke vanskelig å se hva som er bedre.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Alle de 3 PC'ene vil kjøre Sims greit. Jeg anbefaler at du kjøper enten Asus'en eller HP'en, grunnet mye bedre skjerm. Personlig ville jeg ha valgt Asus'en, grunnet batteritid og pris. Pengene du sparer kan du bruke til å oppgradere maskinen med SSD og et eksternt kabinett til den originale HDD'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...