neutrality Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Hei, har en bil med følgende specs på felger Boltsirkel: 4x100 Innpress: 36 Nav: 60.1 Bolt: B12x1.5 Felgene som står på er 14" med 185/65 dimensjon, slitte, må byttes Så har jeg følgende felger med dekk tilgjengelig for en billig penge Boltsirkel: 4x100 Innpress: 50 Nav: 60.1 Bolt: B12x1.5 Innpress og 1" på felg er forskjellig, resten er likt. Bilene som felgene har stått på er en Renault Kangoo og en Renault Laguna Vil dette passe? eller er innpress sirkelen som felgen tres inn på? Endret 4. august 2014 av neutrality Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Nei. Innpress er 14 mm avvik, maks tillatt er 7.5 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Innpress kan enklest forklares med hvor langt inn/ut av hjulhuset felgen stikker. Jo lavere innpress, jo lengre ut av skjermen stikker felgen. Høyere innpress betyr at felgen bygger mer innover. For at en felg skal være godkjent uten særskilt godkjenning må innpresset ikke endres med mer enn 7,5mm. I tillegg må ingen del av hjulet stikke utenfor loddlinjen fra skjermens ytterkant og nedover og hjulet må ikke under noen omstendigheter kunne berøre skjerm, hjuloppheng e.l. Endring utover 7,5mm KAN altså godkjennes, men krever forevisning hos Statens Vegvesen, med innføring i vognkort.Som zanta poengterer er disse felgene ikke tillatt på bilen uten særskilt godkjenning. 2 Lenke til kommentar
neutrality Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 Hvordan blir det med diameter på felg? Kan man bruke 185/65/15 i stedet for 185/65/14? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Diameter på felg har ingen betydning (bortsett fra at den må stemme med dekkene), det som er viktig er at rullediameter avviker med max 5% i forhold til dekkdimensjon i vognkortet. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Dette er innpresset (rim offset): 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) rullediameter avviker med max 5% i forhold til dekkdimensjon i vognkortet. For enkelhets skyld (for å slippe å regne med pi) er det nok å sjekke om hjuldiameteren avviker med maksimalt 5%. 14 tommer er 355 mm, dekkhøyde er 185 • 0,65 = 120 mm, 355 + 120 + 120 = 595 mm 15 tommer er 380 mm, dekkhøyden er fortsatt den samme, hjuldiameteren blir 620 mm 620 / 595 = 1,04 (altså 4% avvik) Hjuldiameteren (og dermed også rulleomkretsen) er altså bare 4% større for 15-tommershjulet. Konklusjon: Hvis du skaffer deg såkalte spacere på f.eks 10 mm og tilsvarende lengre hjulbolter, så kan du altså benytte de større hjulene. Endret 5. august 2014 av SeaLion Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) www.dekkalkulator.com Endret 5. august 2014 av Leo_ Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ikke uten særskilt godkjenning. Lenke til kommentar
-ondr3 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 spacerere må godkjennes trafikkstasjonen, og dokumentasjon må fremlegges.. http://www.tv2.no/underholdning/broom/dette-kan-vaere-livsfarlig-3516878.html § 13-1. Generelt om hjul, dekk6.1 g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. og dokumentasjon trur jeg det skal bli vanskelig og få tak i fra de fleste produsenter. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Merk at det står "spacere som øker sporvidden". Bruk av spacere kombinert med felg med feil innpress, som gir riktig (eller inntil 15 mm (2x7,5) mindre, men ikke en millimeter mer) sporvidde kan muligens være lov. Det går i alle fall an å prøve å argumentere med det om man blir kontrollert... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 En spacer øker alltid sporvidden. At felgen har feil innpress sånn at pluss og minus går i null forandrer ikke på at spacere ikke er tillatt uten særskilt godkjenning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Merk at det står "spacere som øker sporvidden". Bruk av spacere kombinert med felg med feil innpress, som gir riktig (eller inntil 15 mm (2x7,5) mindre, men ikke en millimeter mer) sporvidde kan muligens være lov. Det går i alle fall an å prøve å argumentere med det om man blir kontrollert... En spacer øker alltid sporvidden. At felgen har feil innpress sånn at pluss og minus går i null forandrer ikke på at spacere ikke er tillatt uten særskilt godkjenning. Her har vi to forskjellige måter å tolke nevnte regel. En tredje er å si at bremseskiven er en spacer, det er jo en plate mellom nav og felg som øker sporvidden. Blir fort mye idioti å være paragrafrytter uten å bruke hue... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Bilen er TYPEGODKJENT med bremseskiva på. Lenke til kommentar
Kandak Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) For å ikke åpne nytt tråd: Nav på bilen min er 65.1 men nav på felgene jeg vil ha, er 57.1. Er det noe som kan gjøres slik at felgene vil passe på bilen min? Takker for svar. Endret 5. september 2014 av Kandak Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Man bytter felgringene i felgenes senterhull. Mange felgutsalg selger også senterringer for ulike nav. Lenke til kommentar
Kandak Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Er ikke senterringer kun hvis navet på bilen mindre enn på felg? Kunne du vært så vennlig og sendt meg en link til felgringen som du mener? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Er ikke senterringer kun hvis navet på bilen mindre enn på felg? Jo. Hvis det ikke er noen løs ring på felgen, så er du "fucked". Det går kanskje (avhengig av designet) an å sette den opp i en stor metalldreiebenk og dreie større hull, men det vil garantert bety at felgen ikke lenger er godkjent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå