Gå til innhold

Hva foretrekker du, skal 'Yes' være den venstre eller høyre knappen?

Anbefalte innlegg

Jeg blir så forvirret hver gang Yes er knappen til venstre. For meg virker det unormalt og foretrekker at den er knappen til høyre.

Hva synes dere, eller betyr det ikke så mye? :hmm:

Jeg la spesielt merke til det i Divinity Original Sin, der er venstreknappen Yes og høyre No. Tok en stund før jeg husket på for vanligvis klikker jeg uten å se hva som står.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg stort sett alltid har hatt Yes button, eller en ekvivalent, til venstre og No til høyre i spill jeg spiller. Så har en følelse av at det er standaren. Er det virkelig så mange spill som har den på høyre siden Leon?

Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at Nintendo har "nei/ja" skyldes at de er japanske, og leser fra høyre mot venstre. Det er altså grunnen til at kontrolloppsettet er B A, ikke A B. I starten fulgte Sony samme oppsett også i Europa og sirkel erstattet følgelig A i enkelte spill, mens vestlige utviklere begynte å synes at kryss var en bedre knapp for å bekrefte valg.

At de bytter i e-shopen skyldes nok helst at de prøver å beskytte folk fra seg selv og at man må lese noe før man bruker penger, som Mudcat er inne på.

På PC foretrekker jeg å ha "Yes" til venstre, slik jeg er vant med.

Lenke til kommentar

wii-shop-channel-20061118034656164.jpg

Nintendo shop byttet om på Ja/nei(tilbake) knappen. På noen sider var ok eller yes til venstre mens andre steder var den til høyre. :eek:

Dette har med å gjøre at OK i denne sammenhengen betyr next, og back er alltid til venstre, mens next er til høyre (tenk tasten backspace - den sletter tegnet til venstre).

GTK, som er det biblioteket ("programmenes leca-blokker") som brukes mest på linux til å lage GUI med har Yes til venstre og No til høyre i standard meldingsbokser. Og Cancel til venstre og OK til høyre, med Cancel markert som standard. Så om man trykker space så velger man yes eller cancel som standard.

0230.gif

dialog_example.png

På Windows (som standard) er Yes og Ok til venstre, mens No og Cancel er til høyre.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Personleg så meiner eg det har litt med om det er meininga å klikke på "ja" eller "nei".

I land der ein les frå venstre til høgre så er lesemønsteret at ein starter oppe i venstre hjørne og avslutter nede i høgre hjørne.
I ei dialogboks der du skal velge mellom ja eller nei så er det naturlig at du får lese begge alternativta, og dersom du er enig så klikker du nede i høgre hjørne der blikket har stoppa.
Det er dårlig flyt dersom du må "lese tilbake" for å finne den rette knappen.

Om det er ja eller nei som skal ligge som den siste knappen i høgre hjørne er avhengig av korleis spørsmålet er formulert.

Så det som eg meiner er rett er slik:
På spørsmålet:

Vil du instalere dette spelet?

|Nei| |Ja|

Så er du enig i det og klikker på alternativet til høgre.

På spørsmålet:

Vil du også installere vår toolbar i staden for å bruke google? 
|Ja| |Nei|

I dette tilfellet så er det omvendt og flyten er betre når du avslutter lesinga på det alternativet du vil trykke på. I dette eksempelet så vil sjølvsagt dei fleste aktører bytte om alternativa for å lure deg til å akseptere, men det strider mot den vanlige leseflyten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...