Gå til innhold

Veien til fagbrev.

Scorpio7

Anbefalte innlegg

Her er situasjonen: Jeg jobber i ett ganske stort firma som hjelpearbeider, på vei mot fagbrev som tømrer. Pga diverse endringer i livet mitt dei siste mnd, er jeg nå veldig innstilt på å starte opp for meg selv (enkeltmannsforetak). Så da er spm mitt; hvordan er mulighetene for å jobbe seg mot ett fagbrev hvis enn ikke er ansatt i ett "godkjent firma"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Takk for svar. Jeg er 31 år, har generell studiekompetanse (og vel så det) for lenge siden. Når det gjelder dette med å ta diverse eksamen osv, så vet jeg mer eller mindre hva jeg må gjøre. Men når du skriver; "Da må du ta alle fagene (fellesfag og programfag) som privatist samtidig som du er lærling i en godkjent lærlingebedrift i 4 år.", så sier du altså at å jobbe i sitt eget enkeltmannsforetak over en viss tidsperiode (gjerne på samme tid som man tar teorifagene ved siden av), ikke er godt nok? Man er enkelt og greit nødt til å jobbe i en "godkjent lærlingbedrift"?

Lenke til kommentar

Her kommer nok regelverket for praksiskandidat til anvendelse. Kjenner ikke tømrerfaget spesielt, men det pleier å være krav om et par tverrfaglige eksamener (som er spesielt lagt opp for praksiskandidater. Så er det krav om fem års praksis. (Dette kravet kan noen ganger bli lempet litt på, for eksempel ved at man kan dukumentere praksis fra "beslektet fag".)

For praksiskandidat, så tror jeg ikke det er et krav at bedriften må være en godkjent lærebedrift, og i prinsipp bør det vel også kunne fungere for et enkeltmannsforetak, men da vil man nok helt sikkert få et dokumentasjonsproblem hvis man skal dokumentere "en bred og allsidig praksis med undeskrift fra sjefen".

http://www.vilbli.no/?Artikkel=018250

Det er fylkeskommunenes opplæringskontor som administrerer praksiskandidatordningen og som også godkjenner innholdet i de fem årene med praksis. Det kan i prinsipp godt tenkes at de godkjenner at deler av de 5 årene gjennomføres som selvstendig næringsdrivende, men hvis man satser på en slik løsning så bør man ta fylkeskommunenes opplæringskontor med på råd før man velger denne løsningen, slik at man ikke kjører seg fast i en blindvei.

"Byråkratene" pleier å delegere ut de faglige vurderingene til "bransjefolk" som har et rimelig fornuftig syn på saken. Et problem kan være at den fylkeskommunale kverna kanskje ikke alltid kjører like raskt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg har nå vært i kontakt med fylkeskommunen, og fått beskjed om at det ikke er noe problem å få registrert timer og å gå mot fagbrev som ett enkeltmannsforetak. Man må igrunn bare loggføre hvilke type arbeid en holder på med, for så å få disse listene "stemplet og godkjent" av f eks ansatte i kommunen som jobber med å hjelpe folk mot fagbrev/utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...